Anna_H Anna_H skrev:
Tas pengarna ut och ges kontant eller går allt via banken? Om det går via banken går det att se på transaktionerna i efterhand att det betalats ut till deras dotter.

Med det sagt så är det rimligt att hon får "lön" för den hemtjänst hon utför åt dem. Dock låter ju 850 000 lite mycket.
Min mans bror och hans fru hjälper svärmor mycket mer än vad vi gör, men det kommer vi att lösa vid arvet, då vi ska se till att brodern får lite mer än vad reglerna kräver.
Den som hade haft en sådan bror. Jag tog hand om mamma i alla år och fick aldrig ett öre för det

• Älska
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Som flera har skrivit, om det finns ett skuldbrev finns skulden kvar även när det blir fråga om arv. Om det inte finns skuldbrev och det är dottern som har "lånat" pengarna räknas det som gåva vilket i sin tur är förskott på arv och dras av från arvet. Det går att visa i efterhand med kontoutdrag. Någon skrev att det kan vara en abrovink om barnbarnet har fått pengarna och så verkar det vara, då räknas det inte som förskott på arv:
https://lawline.se/answers/avrakning-pa-arv-p.g.a.-gava-till-barnbarn

Oavsett det så tycker jag att ni borde försöka prata med farföräldrarna om hemtjänst. De kommer tyvärr inte att bli piggare med tiden och de kommer att behöva mer och mer hjälp. Någon skrev en beräkning i tråden om hur mycket hemtjänst kostar, och det stämmer kanske om man skulle betala själv men om man får det via kommunen är det ganska billigt. Jag har själv haft en gammal förälder som var mycket motsträvig till att ha hemtjänst men i slutändan var alla väldigt glada åt hjälpen, det hade varit helt ohållbart annars. Hemtjänsten kan ju även handla åt pensionärerna och de tittar till dem så ofta som det behövs, ibland flera gånger per dag.

Farfar och farmorn kan skariva ett testamente (om de vill) då kan de ta i beaktande de här 850000 kr som har lånat ut till fastern.
Skriva ihop ett testamente så att det blir så kallade rättvis för digoch din far oxå. Gör de inte det då får ni ta det som det är. Finns det inget skuldebrev för de 850tkr utlånade pengarna då är de så gott som bortgivna. De räknas inte i dödsboet och ni kommer aldring åt dem.
Det bästa är att du tar upp det med farfar och farmorn och be de skriva ett rättvist testamente. Frågan är om de är villiga att göra det ?! De kanske tycker tvärtemot vad du tycker att det är bra som det är och vill inte ändra på det.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag hinner inte läsa alla inlägg, men jag tycker att din systerdotter som de facto har lånat 850 papp, ska pantsätta bostadsrätten på ett korrekt sätt, till förmån för innehavaren av skuldebrevet. Notera att pantsättningen ska vara "med bästa rätt" alltså 1:a pant och meddelas bostadsrättsföreningen. se till att BRF bekräftar att den är inskriven. En annan sak som jag såg vimla förbi, är att gamlingarna har ett hus. Är det läge att låta huset helt eller delvis gåvas över till "den andra sidan" av familjen, för att på så vis balansera de 850. De gamla kan ju villkora gåvan för att bl.a. säkerställa sitt eget boende. Här finns det lösningar, om bara alla vill varandra väl. Kanske nåt att fundera över?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Staffans2000
Det måste väl ändå finnas en tidsgräns. Ifall gamlingarna har oturen att ha väldigt starka hjärtan kanske de lever länge till. Alltså hur lång/kort tid måste förlöpa mellan gåvan och döden för att det inte skall vara ett förtida arv?

H HusMedHistoria skrev:
Någon skrev en beräkning i tråden om hur mycket hemtjänst kostar, och det stämmer kanske om man skulle betala själv men om man får det via kommunen är det ganska billigt.
Det var inte riktigt vad hemtjänst kostar som jag räknade ut. Det var dotterns kostnad för att ställa upp och hjälpa till.

Låt mig förenkla det:

Hade dottern sedan 15 år tillbaka varje månad investerat de 3000kr med 6% avkastning (som nu i stället tillföll föräldrarnas fondsparande) hon skulle ha fått i lön hos hemtjänsten hade det varit värt 900tkr.

Kontakta en advokat. Jag är ganska säker på att oavsett om det skrivs papper eller ej på lån, eller om det är gåva, så kan man betrakta det som förtida arv, men som sagt kontakta en advokat. Spela in något samtal med dina föräldrar om detta, som du sedan ser till att spar, så har du bevis.

Verkar som det alltid finns några i släkten som är beredda att ”lura” eller ”ställa sig in” för att tillförskaffa sig egendom från äldre på alla möjliga sätt. Det kan framställas som att ngt barnbarn är mer synd om än om de övriga eller vad som helst för att lura de gamla. Egen erfarenhet av sånt och går inte att komma åt då dessa människor ät så förslagna och kvitton o dyl. existerar inte efteråt... Hoppas bara man aldrig blir sån själv utan att rättvisan vinner och barn och barnbarn får äkta sann glädje av varandra utan far- morföräldrars orättvisor och dåliga omdöme!

Jo, jag förstod att du menade att det är "kostnaden" för anhörigs arbetstid.

Det är för övrigt ett argument för att skaffa hemtjänst via kommunen - hur mycket tid och pengar lägger anhöriga ner? Ett kanske viktigare argument är att bland annat i vårt fall blev relationen mycket bättre när vi kunde koncentrera oss på att umgås och ha trevligt tillsammans istället för att varje besök skulle vara ett långt arbetspass.

B Byggapa skrev:
Det var inte riktigt vad hemtjänst kostar som jag räknade ut. Det var dotterns kostnad för att ställa upp och hjälpa till.

Låt mig förenkla det:

Hade dottern sedan 15 år tillbaka varje månad investerat de 3000kr med 6% avkastning (som nu i stället tillföll föräldrarnas fondsparande) hon skulle ha fått i lön hos hemtjänsten hade det varit värt 900tkr.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Håller fullt ut med Grillen, Är det inte pengarna ni är ute efter så ska ni väl inte bry er om vad som händer med dom och vara avundsjuka. Och eftersom din far har det bra ställt är det väl bättre att hans mindre lyckligt lottade syster får hjälp med sin sämre ekonomi.

Med risk för att någon blir upprörd, så kan jag av erfarenhet säga att när personer med "svag ekonomi" välvilligt vill hjälpa äldre människor, så är det inte helt sällan som det finns en dold agenda, samt en underliggande "svag moral" Jag har två färska exempel på det.
När min svärfar gick bort förra året, så var min frus syster snabbt på plats för att "hjälpa" svärmor att "röja". Det som röjdes bort allra först var svärfars alla kontoutdrag från banken, 10-15 år tillbaka. Vad hon däremot missade var att hitta en bankinsättning från svärfar för att återbetala ett restlån hon hade dragit på sig vid en förlustförsäljning av en BR. Hon nämnde naturligtvis inte detta själv, utan dokumenten lades framför henne och det gick inte krypa undan det ansvaret. När bouppteckningen sedan görs var det uppenbart att det fattas pengar. Sannolikt har svärfar löpande fört över pengar till systern under lång tid och nu ville hon dölja detta så snabbt det gick. Att få loss kontobeskeden från banken -efter döden- kräver att man gör polisanmälan. Kanske är det krav på domstolsbeslut, jag vet inte. Som alla förstår så blir det väldigt uppslitande att göra så och hänsyn måste också tas till svärmor, varför den här typen av personer har lätt att komma undan. Det ligger ju i linje med hela svenska samhället att "Dåligt beteende premieras och har företräde".
Ett annat fall som jag uppdagade i höstas var en äldre släkting (90 år) som har en stark pension och låga levnadskostnader. När jag fick se hennes bankutdrag i september, så var det 40-50 tusen mindre än det var vid årsskiftet. Jag kunde omöjligt hitta de kontoutdrag som skickats var månad under jan - aug. Jag frågade henne hur detta hade kunnat ske. Hon förstod inte , men vi beställde utdrag från banken från årsskiftet. Det visar sig att det hade gjorts kontantuttag i bankomat, belägen i den ICA-butik som hennes "väninna" -så hjälpsamt för 90-åringen- handlade mat i. Uttagen hade gjorts vid samma datum som mat hade inhandlats, med några minuters mellanrum. Det visar sig att väninnans ekonomi hade havererat efter att hennes man avlidit. Hon hade aldrig sparat 5 öre för framtiden, utan levde på i sus och dus på mannens starka pension......Tills han dog! Då var det slut, och min 90-åriga släkting fick äran att -helt ovetandes- ta mannens roll i ansvaret för att upprätthålla väninnans vidlyftiga leverne. 150.000 kr hann hon plocka på 9 månader innan jag fick stopp på det.
Med detta vill jag belysa vikten av att "Ha Koll På Läget" när äldre blir beroende av hjälp.
VEM vill hjälpa,? och VARFÖR? är frågor man bör ställa sig.

• Gilla
  • Ledsen
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
En lång historia kort, min farmor och farfar är till åren och börjar bli lite som gamla blir. De har två barn, min pappa och hans syster. Min pappa o den sidan bor ca 20 mil ifrån dem medans pappas syster fortfarande bor kvar på samma ort. Då blir det naturligt att pappas syster är den som är där och hjälper den med dagliga sysslor och handling osv. Till saken hör att pappas syster vart förtidspensionerad för 15+år sen och har av de skälen haft lite svårt med ekonomin. Farmor och farfar har emellertid väldigt mycket pengar sparade (för att vara vanliga arbetarklass människor ) nu har vi märkt att pappas syster börjat ”utnyttja ” deras tillstånd och behov av hennes hjälp genom att börja låna pengar av dem hit och dit. Det är väl okej det är deras pengar de gör va de vill med dem. Men till saken hör att för två år sen sålde farmor o farfar sin sommarstuga som tanken va att att jag och min pappa skulle köpa av dem för en okej summa , men då kände min penga suga faster att hon skulle förlora på den dealen eftersom vi kunde rusta upp stugan och sen sälja dyrare sa hon än den halvan hon skulle få om vi köpte den av farmor. Så för att bevara släkt främjan så släppte ja o pappa det och stugan såldes via mäklare till någon annan. Nu så har det kommit fram att för en månad sen så behövde fasters ena dotter en lägenhet , då går faster och ”lånar ” 850 000 av farmor till sin dotter . De är 80+ och att de skulle betala av en krona på det ”lånet ” innan de dör är bara att glömma. Finns de något sätt att stoppa detta? Eller att på nåt sätt få med det i dödsboet att pappa och faster delar lika minus pengarna faster redan tagit.Är tydligt att faster dränerar dem på alla deras besparingar medans hon kan. Känns så jävla elakt och fult ,
Hej,

Har läst några svar från några som tycker att systerns"inkomst" för att hjälpa föräldrarna.
Systern har varit sjukpensionär i 15 år, hur länge har hon hjälpt sina föräldrar?
Beräkningen någon gjorde på timlön var mycket konstig, 120 kr i timmen+ arbetsgivaravgif, arbetsgivaravgiften plussas aldrig på en anställds lön.
Dessutom slipper systern skatt.
Nej, tycker det är fel med sådana beräkningar.
Förstår din frustration över det här, det handlar inte om pengarna i sig utan att din pappas föräldrar inte ska utnyttjas.
Be din pappa prata med sina föräldrar, han ska förklara sin oro över att han känner att systern utnyttjar föräldrarna.
Fråga vad de tycker om att ha en god man, inte systern utan en opartisk och att din pappa kan betala månadskostnaden för den tjänsten.

En god man tjänar mellan 7-14kkr om året ser inte nåt problem med att systern skulle kunna ta det uppdraget om hon vill ha ersättning för sitt arbete. Alla transaktioner ska redovisas till överförmyndarnämden 1 gång om året på samma sätt som vilket företag som helst.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag håller helt med. Det är dessutom osmakligt om dottern utnyttjar sina föräldrar och även om de börjar bli dementa kan de själva ana att något inte är som det ska. Jag undrar verkligen om de som skriver att det är rätt att systern får pengar skulle agera så i verkligheten.

S Sifo2018 skrev:
Hej,

Har läst några svar från några som tycker att systerns"inkomst" för att hjälpa föräldrarna.
Systern har varit sjukpensionär i 15 år, hur länge har hon hjälpt sina föräldrar?
Beräkningen någon gjorde på timlön var mycket konstig, 120 kr i timmen+ arbetsgivaravgif, arbetsgivaravgiften plussas aldrig på en anställds lön.
Dessutom slipper systern skatt.
Nej, tycker det är fel med sådana beräkningar.
Förstår din frustration över det här, det handlar inte om pengarna i sig utan att din pappas föräldrar inte ska utnyttjas.
Be din pappa prata med sina föräldrar, han ska förklara sin oro över att han känner att systern utnyttjar föräldrarna.
Fråga vad de tycker om att ha en god man, inte systern utan en opartisk och att din pappa kan betala månadskostnaden för den tjänsten.

• Gilla
Sifo2018
  • Laddar…
Då får ni isf också ”låna” 850 000 kr med samma villkor samtidigt. Så det blir lika för bägge parter.

Så gjordes i min släkt. Ett barn ville låna x kronor - och för att det inte skulle bli problem i arvsfråga och onödigt käbbel (när de dött) syskonen imellan. Så sattes motsvarande summa in på andra syskonets konto.

Det blev tjafs direkt såklart, för den som ville låna pengar..ansåg att denne bara skulle låna ju.. inte ha sitt arv! Men det var bara att välja.. ville hen ha pengarna skulle syskon två få lika.. direkt. Inge konstigt för de andra inblandade.

Men ja, man vet aldrig hur länge någon lever och det var lika för alla som gällde.

...

Tycker att ni helt klart ska ta juridisk hjälp när det gäller så mycket pengar! Se till att papper skrivs korrekt. Så att det i slutänden inte kommer bli tjafs familjen imellan..

Tillägg i efterhand:
Syskon två i min släkt, har pengarna på ett eget konto så att säga.. så om syskon ett betalar av på "sitt lån" till föräldrarna ifråga.. så matchar syskon två återbetalningen från sitt konto!

Redigerat:
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.