232 005 läst ·
445 svar
232k läst
445 svar
Lurar grannen min svärmor ang elförbrukningen för gemensam vattenpump?
Noterar med ett visst nöje att du fortsätter att försvara att det skulle vara ok att TS svärmor står för halva ”din” elkostnad.F fribygg skrev:
Samtidigt så svarar du inte på om du är grannen så jag drar den enkla slutsatsen att det är så att du är grannen och att du tokblåser tanten.
Hur hade du tänkt göra när ditt fasta elavtal går ut, då kommer ju vattenkostnaderna att gå upp med 3-5 ggr med din prismodell?
Hur tycker du det hade varit med en rak och tydlig prismodell istället där man tar betalt för faktisk elkostnad och för faktiska underhållskostnader? Eller tom att man lägger på 50-100 spänn/månad för en buffert för framtida dyrare underhåll men att man kör med raka puckar och styrker alla kostnader med fakturor.
Hade det varit min svärmor så hade du fått betala tillbaka rubbet av ditt ocker, och troligtvis hade du gjort det. Ett annat alternativ är ju att dra dig till Tingsrätten.
Vi är tre hushåll som delar på vatten från egen brunn. Vi hade avstämning på elkostnad för två år tillbaka och det blev 150 kr per hushåll, alltså totalt 450:-/ två år. så nått verkar skumt med dom där faktorerna som borde redas upp
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 64 inlägg
Fick lite mer info, hade missat att dem tydligen bytte pump 2019 för 16.000 kr.
En pump av modellen CR5-11 W-A-A-E DW
En pump av modellen CR5-11 W-A-A-E DW
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 64 inlägg
Det beror på hur vattnet är från början. En del behöver inte filter eller spola brunnen. Själv har jag enbart köpt någon säck med tvättad sand för 300kr på 9 år. Så nästan gratis vatten.S saltet skrev:Jag köper ca 20 säckar salt per år. Kostar numera 179 kr per säck på Bauhaus.
Vi har gjort service på vattenfilter. 3500 kr i år.
Vi har också spolat brunnen - vi har mycket järn plus tryckt brunnen eftersom vi hade lite dålig tillrinning. 12.000 kr.
Vi gör service på filter varannat år och spolar brunnen var tredje år. Första gången vi tryckt brunnen.
Vi köpte ny pump,för två år sedan samtidigt som vi spolade brunnen. 22.000 kronor.
Vi har köpt filter för ca 50.000 kronor. ’vi har järn, mangan och radon.
’Byggt om elen i pumphuset 25.000 kronor.
Det är inte gratis med eget vatten men elkostnader är minimal.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Eller så betalar grannen allt i fortsättningen. Prata med grannen och se om de kan motbevisa att deras egna elförbrukningen ligger utanför debitering till din svärmor.devjoachim skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
J jasula01 skrev:
Det ser mystiskt ut men det kan ha hänt något, tom hydrofor eller felaktig tryckbrytare....Hubbe73 skrev:
Det bästa är att besöka grannen och fråga om det står rätt till med pumpen, förklara era funderingar (lungt och stilla), möjligt att grannen inte har koll på funktion och bara läser av mätare ,( kan vara separat för vatten)
Har Du inte koll själv så föreslå att någon vvs firma eller pumpleverantör kollar om exempelvis pumpen går mest hela tiden