232 005 läst ·
445 svar
232k läst
445 svar
Lurar grannen min svärmor ang elförbrukningen för gemensam vattenpump?
Med tanke på att grannen redan idkar ocker så är väl den regleringen rätt avlägsen eller vad tror du själv?J jasula01 skrev:
@fribygg Och eftersom du var inne och kollade ditt flöde 1h efter jag skrev detta utan minsta bemötande så styrker det mitt antagande att det faktiskt är du som är grannen.F fsn skrev:Noterar med ett visst nöje att du fortsätter att försvara att det skulle vara ok att TS svärmor står för halva ”din” elkostnad.
Samtidigt så svarar du inte på om du är grannen så jag drar den enkla slutsatsen att det är så att du är grannen och att du tokblåser tanten.
Hur hade du tänkt göra när ditt fasta elavtal går ut, då kommer ju vattenkostnaderna att gå upp med 3-5 ggr med din prismodell?
Hur tycker du det hade varit med en rak och tydlig prismodell istället där man tar betalt för faktisk elkostnad och för faktiska underhållskostnader? Eller tom att man lägger på 50-100 spänn/månad för en buffert för framtida dyrare underhåll men att man kör med raka puckar och styrker alla kostnader med fakturor.
Hade det varit min svärmor så hade du fått betala tillbaka rubbet av ditt ocker, och troligtvis hade du gjort det. Ett annat alternativ är ju att dra dig till Tingsrätten.
@devjoachim man kan stämma på upp till ett halvt prisbasbelopp (vilket nästa år är 26250kr) utan några större kostnader om man skulle råka förlora (runt 3000kr) , det är väl bättre än inget och tar bort den ekonomiska risken en civil process medför. Men det borde vara återbetalning av ca 90-98% av det som svärmor har betalat om det bara är elen för pumpen som skall betalas. Fast personligen så anser jag att den jävla lurken förtjänar en kölhalning och skall betala tillbaka för de senaste 10 åren eller nåt sånt.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 64 inlägg
Hade höga räkningar i början i ett hus jag hyrde. Skruvade ur propp för propp och kollade mätaren, den saktade in när jag skruvade ur proppen märkt "Brunn"
Längst ner i den 3 meter djupa brunnsgropen satt ett 500w element där termostaten rostat fast. I en dosa var en värmekabel inkopplad permanent, den försvann utmed inkommande vattenrör.
Hittade även anledningen till att det var omöjligt att få fram riktigt kallt vatten.
Med en ny frostvakt och termostat på värmekabeln minskade elräkningen med 2/3.
Längst ner i den 3 meter djupa brunnsgropen satt ett 500w element där termostaten rostat fast. I en dosa var en värmekabel inkopplad permanent, den försvann utmed inkommande vattenrör.
Hittade även anledningen till att det var omöjligt att få fram riktigt kallt vatten.
Med en ny frostvakt och termostat på värmekabeln minskade elräkningen med 2/3.
I det här specifika fallet är det väl definitivt befogat att ställa frågan om grannen har höns?
För egen del gjorde jag samma erfarenhet som Isakare för många år sedan. Fattade inte varför huset drog så mycket ström. Visade sig att tryckkontakten pajat och att pumpen gick konstant. 600W i konstant förbrukning.
För egen del gjorde jag samma erfarenhet som Isakare för många år sedan. Fattade inte varför huset drog så mycket ström. Visade sig att tryckkontakten pajat och att pumpen gick konstant. 600W i konstant förbrukning.
Husägare
· Klagshamn
· 106 inlägg
Det verkar ju som att grannen har en mätare där ett mätvärde kan läsas ut. Jag skulle föreslå att TS ber att få se den mätaren. Någonstanns kommer ju dessa värden ifrån. Sen så kostar inte elen 55öre per kWh, man måste lägga på nätkostand. TS svärmor har betalat "för lite".
Och energiskatt på 45 öre/kWhM merbanan skrev:
Hon kanske har betalat 50 öre kWh för lite men samtidigt har har betalat 1000% för mycket i förbrukningM merbanan skrev:
Jag tror svärmor blir nöjd även om hon får betala 1 kr per kWh så länge hon bara behöver betala för vattenpumpens förbrukning.
/Krille
Min lågris elmätare från Kina som jag har visar väldigt exakta och korrekta siffror, med den lilla haken att de är 100 ggr för höga. Grannen kanske har köpt en likadan...
Effekten är korrekt, men inte energiförbrukningen.
Effekten är korrekt, men inte energiförbrukningen.