Som GoC skriver så menar grannen att pumpen förbrukat 2.2kW hela månaden utan att ha stannat en enda gång. Det borde innebära att den pumpat upp ca 3500 kubikmeter vatten på en månad.
Den förbrukningen får man inte genom att kranen droppar direkt :)

• Gilla
  • Haha
sturnus och 19 till
  • Laddar…
Men som lbgu skrev i #26.
Även om värdet av vattnet är större p g a investering i pump, filter och annat så kan man ju inte relatera det till grannens totala elförbrukning. Ett sådant avtal vore vansinnigt.

• Gilla
lundensaren och 10 till
  • Laddar…
K
devjoachim devjoachim skrev:
Här är en för fem månader,

[bild]

Här är en för augusti
[bild]
Jag är ingen expert men har mycket svårt att tro att en vattenpump för två hushåll ens kan ha så hög elförbrukning?

I och med att grannen verkar lägga tid på att skriva en väldigt detaljerad spec som faktura har jag personligen mycket svårt att tro att grannen är oskyldig...

/Krille

• Gilla
Nirre och 11 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast du vet ju inte grannens elförbrukning. Så att gå med på ett sådant avtal är ju fullkomligt idiotiskt. Plötsligt har grannen SPAbad, bastu, bitcoingruva och 25 grader inne..
Sant, men grannen vet ju inte heller om svärmor kommer spola vatten hela tiden.
Är det nått fel att betala knappt 500kr/mån för vatten?

• Gilla
  • Arg
Dick Wilson och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
500:- är inte för dyrt för en månads vatten men då man inte vet vad man betalar för då "fakturan" uppenbart är helt åt h**vete fel så blir det ju lite tokigt.

Jag vill inte betala för 2 kassar mat på Ica och så står det bensin 20 liter på kvittot heller. Oavsett om priset är rimligt eller ej.

• Gilla
Netolip och 25 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur tycker du man ska ta betalt om svärmor vill ha vatten men inte har del i kapitalinsatsen och underhållet av anläggningen?
Spelar ingen roll i sammanhanget. Kostnaden för ägandet bör inte tas igen genom felaktig elförbrukning.

• Gilla
Nirre och 31 till
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Hur tycker du man ska ta betalt om svärmor vill ha vatten men inte har del i kapitalinsatsen och underhållet av anläggningen?
Då kommer man överens om ett rättvist ekonomiskt upplägg som definitivt inte bygger på att man ska betala 50% av grannens totala elförbrukning.

/Krille

• Gilla
lundensaren och 27 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan ju tillägga att dem faktiskt delade på kostanden för ny pump för typ 10-15 år sedan eller nåt, samt diverse filter och delar som behöver bytas.

Borrhålet borrades innan befintlig granne flyttade in. Enligt svärmor var det en summa dem inte ens reflekterade över då.

• Gilla
redep och 28 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Kan ju tillägga att dem faktiskt delade på kostanden för ny pump för typ 10-15 år sedan eller nåt, samt diverse filter och delar som behöver bytas.

Borrhålet borrades innan befintlig granne flyttade in. Enligt svärmor var det en summa dem inte ens reflekterade över då.
Utifrån den informationen är fakturan helt felaktig och troligen baserad på hela fastighetens elförbrukning. Skulle tippa på att det inte finns en egen elmätare för vattenpumpen.

• Gilla
Nirre och 24 till
  • Laddar…
Har eget vatten som jag delar med granne. ’vår bedömning är att elen är en försumbar kostnad. Är inte många kronor per månad.
’vår förbrukning på hela huset plus gäststuga var i oktober 1100 kWh totalt. ’Däremot delar vi på alla kostnader som service av filter, service av brunn, salt till vattenfilter mm.
Vi har en brunn på 80 m med trefas djupbrunnspump.

• Gilla
Duxus och 12 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Har eget vatten som jag delar med granne. ’vår bedömning är att elen är en försumbar kostnad. Är inte många kronor per månad.
’vår förbrukning på hela huset plus gäststuga var i oktober 1100 kWh totalt. ’Däremot delar vi på alla kostnader som service av filter, service av brunn, salt till vattenfilter mm.
Kan du uppskatta vad din del av 'kringkostnaderna' är per månad?

• Gilla
bjoblo
  • Laddar…
Jag köper ca 20 säckar salt per år. Kostar numera 179 kr per säck på Bauhaus.
Vi har gjort service på vattenfilter. 3500 kr i år.
Vi har också spolat brunnen - vi har mycket järn plus tryckt brunnen eftersom vi hade lite dålig tillrinning. 12.000 kr.
Vi gör service på filter varannat år och spolar brunnen var tredje år. Första gången vi tryckt brunnen.
Vi köpte ny pump,för två år sedan samtidigt som vi spolade brunnen. 22.000 kronor.
Vi har köpt filter för ca 50.000 kronor. ’vi har järn, mangan och radon.
’Byggt om elen i pumphuset 25.000 kronor.
Det är inte gratis med eget vatten men elkostnader är minimal.

• Gilla
  • Wow
lundensaren och 11 till
  • Laddar…
Vi har en vattenpump i byn där vi har fritidshus. Två hus har fast boende, 3 är mer fritidshus bara, elkostnaden för 2021 var ca 2500 som vi delade på oss 5.

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
Kanske är ett ärligt fel, hade iom de låga priset på el, han kunde lätt sätta 2-3 kr...

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Det finns ju en tråd här i forumet där en vattenpump drog 1kW kontinuerligt...
...det var ju två fel i den om jag kommer ihåg rätt (fel fasföljd samt att den inte stängde av)

• Gilla
stoffes och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.