232 004 läst ·
445 svar
232k läst
445 svar
Lurar grannen min svärmor ang elförbrukningen för gemensam vattenpump?
Tack!S saltet skrev:Jag köper ca 20 säckar salt per år. Kostar numera 179 kr per säck på Bauhaus.
Vi har gjort service på vattenfilter. 3500 kr i år.
Vi har också spolat brunnen - vi har mycket järn plus tryckt brunnen eftersom vi hade lite dålig tillrinning. 12.000 kr.
Vi gör service på filter varannat år och spolar brunnen var tredje år. Första gången vi tryckt brunnen.
Vi köpte ny pump,för två år sedan samtidigt som vi spolade brunnen. 22.000 kronor.
Vi har köpt filter för ca 50.000 kronor. ’vi har järn, mangan och radon.
’Byggt om elen i pumphuset 25.000 kronor.
Det är inte gratis med eget vatten men elkostnader är minimal.
Det blir väl mer än 500kr/mån även utan pump och filter?
Känns ju bedömt som att grannen missat att det är ett kommatecken på mätaren? Alternativt om han satt en mätare på fel sida någon slags transformator.
Ointressant ifall det är dyrt eller billigt. Det orimliga är att svärmodern betalar halva grannens el. Hade de kommit överens om att hon skulle betala 500 i månaden så hade det givetvis varit ok, även om jag tycker det låter dyrt, men det kan ju vara speciella omständigheter som motiverar priset.F fribygg skrev:
Normalt drar en pump ca 1000w/h (lite olika beroende på pumpstorlek mm), med ett elpris på 56 öre blir kostnaden 56 öre/timmen när pumpen går.
Jag skulle gissa att pumpen går Max 30 min per dygn, alltså 28 öre/dygn x 30 dagar = ca 9:-/mån.
Dessa siffror är antagande men rimliga, men du ser att även om du ökar gångtiden o pumpeffekten så kommer du inte upp någon avsevärt större kostnad.
Sen kan ju andra förbrukare tillkomma så som värmekabel i vattenledningar eller uppvärmt pumphus mm.
Jag skulle rekommendera att ta ett lugnt samtal med grannen och fråga hur han har kommit fram till denna förbrukning, kanske han inte riktigt förstår orimligheten i förbrukningen eller av misstag läser av fel på mätare mm.
Jag skulle gissa att pumpen går Max 30 min per dygn, alltså 28 öre/dygn x 30 dagar = ca 9:-/mån.
Dessa siffror är antagande men rimliga, men du ser att även om du ökar gångtiden o pumpeffekten så kommer du inte upp någon avsevärt större kostnad.
Sen kan ju andra förbrukare tillkomma så som värmekabel i vattenledningar eller uppvärmt pumphus mm.
Jag skulle rekommendera att ta ett lugnt samtal med grannen och fråga hur han har kommit fram till denna förbrukning, kanske han inte riktigt förstår orimligheten i förbrukningen eller av misstag läser av fel på mätare mm.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Helt jävla orimligt!!! Ta reda på var elmätaren sitter, så att den mäter på bara vattenpumpen och hur avläsningen går till! Det måste vara en faktor 100 fel iaf! Antingen betalar hon hälften av grannens totala förbrukning, eller så sker avläsningen fel!! Har det pågått länge pratar vi ju tiotusentals kronor som grannen lurat till sig!
Hobbysnickare
· Sverige
· 150 inlägg
Hej, kommunal VA Nisse/Elektriker här.
Har inte orkat läsa igenom alla svar.
Men för att få lite perspektiv.
Ett av vattenverken jag har hand om som består av div olika doserings pumpar, trycksatta kärl, blandnings kärl, uv ljus etc samt utgående pumpar, värme, elskåp ja allt du kan tänka dig för ett litet vattenverk.
2328kubik vatten gick åt under oktober månad, ut till abonnenter och antal kw under samma månad 3025kw/h
Så jag hade kontaktat el leverantören å berättat det du säger här å se om jag kunde få ut grannens faktiska förbrukning.
Hade annars installerat en egen elmätare på pumpen.
Sen är det som har sett andra skriva.
Vad är det avtalat emellan dem tidigare, står grannen för service, ny pump om den går sönder etc. Eller fakturerar han svärmor detta då också?
Har inte orkat läsa igenom alla svar.
Men för att få lite perspektiv.
Ett av vattenverken jag har hand om som består av div olika doserings pumpar, trycksatta kärl, blandnings kärl, uv ljus etc samt utgående pumpar, värme, elskåp ja allt du kan tänka dig för ett litet vattenverk.
2328kubik vatten gick åt under oktober månad, ut till abonnenter och antal kw under samma månad 3025kw/h
Så jag hade kontaktat el leverantören å berättat det du säger här å se om jag kunde få ut grannens faktiska förbrukning.
Hade annars installerat en egen elmätare på pumpen.
Sen är det som har sett andra skriva.
Vad är det avtalat emellan dem tidigare, står grannen för service, ny pump om den går sönder etc. Eller fakturerar han svärmor detta då också?
Redigerat:
Jag sitter med lite fakta i frågan... Vi är 2 hushåll som delar på brunn. Elen den drar delar vi på samma sätt som TS har frågat. 2 hushåll med 2 barn var. Vi har även ett radonfilter som cirkulerar allt vatten i 1,5 minuter för att lufta bort radon. Under december till september, alltså 9 månader, drog hela vår anläggning 800 kWh. Alltså en bit under 100 per månad.
Din svärmor är totalt grundlurad! Ett helt hus på sommaren drar ju knappast över 500 kWh då värme i huset är avstängt.
Din svärmor är totalt grundlurad! Ett helt hus på sommaren drar ju knappast över 500 kWh då värme i huset är avstängt.
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 64 inlägg
Tack för alla svar, känns uppenbart att något är galet.
Hoppas att det är ett ärligt fel, det blir tråkig stämmning om han medvetet lurat dem i 10 år
Hoppas att det är ett ärligt fel, det blir tråkig stämmning om han medvetet lurat dem i 10 år
Nu har ju TS redan skrivit att svärmor betalat för brunnsborrning, pump m.m. grannen står för elen och enbart elen och skall därmed enbart ha betalt för detta. Förutom att det är ointressant om det är billigt eller inte så överdebiterar ju grannen i detta fall troligen ett par 1000%F fribygg skrev:
Min frus mormor har för övrigt egen brunn med en billig hydroforpump som kostar runt 2000:-. Förutom elen så kostade väl brunnen några tior i början av 1900talet samt nån hundralapp för rör och nergrävning av dessa på 60talet. Total driftskostnad blir väl i runda slängar 5-600:- per år (inkl ny pump varje 7-10år), salt, filter m.m. är inget som behövs hos dem. Då är ju 500/månad rena rånet.
Det är ju ungefär lika relevant som dina jämförelser i det här fallet.