Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte var du bor, men jag har varken hört talas om eller sett något liknande plåtjobb, och då har jag ändå varit i den branschen.
Irändare är mest kända för dåliga asfalteringsjobb…
på 80-talet o 90-talet var det vanligt i Skåne,blekinge och delar av småland. Vet inte hur det såg ut i övriga sverige.Stockholmsområdet bör ha varit ett eldorado för dessa skojare. massor av anmälningar,tidningsartiklar så det lugnade ner sig när allmänheten började fatta.
är själv målarmästare o varit verksam i byggbranschen så man har ju sett en del "jobb". Rännejobb är ju en enkel sak att åta sig och sådant vanliga villaägare tror är komplicerat. Lätt för lurendrejare att åka runt o erbjuda hjälp. Värre är när de åtar sig takomläggningar,måleriarbeten,byggarbeten eller annat som kräver kunskaper och antingen misslyckas eller lurar till sig förskott o sedan försvinner.
Tyvärr verkar det vara en ny våg på gång,denna gång med östeuropeer som hantverkar.
Bästa om man behöver hjälp med något är att ta in offerter från lokala företag för att se prisbild och få rekommendationer. Sämsta att anlita någon från gatan som ingen vet var de kommer ifrån.
i mitt kvarter kom några svenska killar för några år sedan o knackade på. Ville ha skorstensjobb o inriktade sig naturligtvis på de hus som hade risiga skorstenar över nock. De erbjöd inklädning av skorstenen med plåt. Några nappade men tyvärr var killarnas plåtslagerikunskaper bedrövliga och resultaten såg inget ut. Dock togs det rejält betalt . Nu ett antal år sedan kan bara konstateras att det fick göras om av riktig plåtslagare. Någon husägare drabbades rätt snart av takläckage och någon skorsten tappade plåten i en höststorm.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Om montören vill ha 1200 kr/m måste han bevisa att så är avtalat. Stuprören är dessutom felmonterade. Skarven ska inte vara mot väggen.

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Ta ut en besiktningsman. Låt ”hantverkarna” åtgärda ev brister innan du betalar fakturan.

H hempularen skrev:
Om de faktiskt kommit överens om 1200/m så gäller det priset även om det är oskäligt. Men då är det upp till hantverkaren att visa någon form av bevis på avtalet.
Men så som det här jobbet ser ut, så är väl hantverkaren snarare skadeståndsskyldig. Betala inte en spänn!
Men det förutsätter samtidigt att det är hantverkarmässigt utfört väl? Ett avtal går ju åt båda hållen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
T Toggmax skrev:
Om montören vill ha 1200 kr/m måste han bevisa att så är avtalat. Stuprören är dessutom felmonterade. Skarven ska inte vara mot väggen.
Njae .... det där med skarven har diskuterats en hel del här. Dagens stuprör har så pass bra kvalitet att det ska inte vara något problem att vrida skarven mot väggen, estetiskt är det bra mycket snyggare. På mitt hus har skarven suttit mot väggen i 40 år utan några som helst problem :-)

Men skarvens placering är nog det minsta problemet här, som redan påpekats så ser det för djävligt ut, riv ner skiten, gör om, gör rätt.
Eftersom jobbet inte är fackmannamässigt utfört så ska TS inte betala en spänn, förrän alla fel är åtgärdade.

• Gilla
PNF och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle de komma om de visste att en kunnigare och mindre lättlurad person skulle närvara. De kommer nog tillbaka en annan dag när du inte är där.
Jag hade satt upp en övervakningskamera asap. Så den verkligen syns också. Kanske de drar sig för att komma in och vara hotfulla.
Jag kan inget om stuprör eller hängrännor, men vem som helst med normal intelligens förstår att detta inte är rätt gjort.

• Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Njae .... det där med skarven har diskuterats en hel del här. Dagens stuprör har så pass bra kvalitet att det ska inte vara något problem att vrida skarven mot väggen, estetiskt är det bra mycket snyggare. På mitt hus har skarven suttit mot väggen i 40 år utan några som helst problem :)

Men skarvens placering är nog det minsta problemet här, som redan påpekats så ser det för djävligt ut, riv ner skiten, gör om, gör rätt.
Eftersom jobbet inte är fackmannamässigt utfört så ska TS inte betala en spänn, förrän alla fel är åtgärdade.
Plåtama hävdar fortfarande att rörfalsen på ett stuprör ska vändas utåt på alla typer av fasader som kan ta skada av ett läckage.
Ställer mig tveksam också till ”dagens stuprör är av så bra kvalite”
Inte att dom är av dålig kvalitet men rören öppnar sig pga frostsprängning när vattnet rinner/spolar efter innerkant på röret och får chans att frysa där emellan.
Har rören på ditt hus klara sig i 40 år skulle jag gissa att dom gjort det pga omständigheterna runt just ditt hus och inte något annat.

Håller med om att det blir mycket finare med falsen inåt men skulle inte rekommenderat det utan att åtminstone nämna en eventuell konsekvens av det.

Mvh Plåtis som plockat ner och bytt frostsprängda rör av alla material och årgångar

Och till TS, jobbet är skräp rakt igenom, betala inte en krona. Allt från att snåla in och återanvända befintliga krok och rörsvep(med gipsskruv*suck*) till de bedrövliga kapningarna och avsaknad av lövsil mot markrör. Är det aluminium så rostar det iaf inte :seenoevil:

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
P Peternow skrev:
Om alla skiter i att anmäla kan våren fina regering fortsätta att hävda att det begås mindre och mindre brott . Något som vi alla vet inte är sant , utan fler och fler inte orkar anmäla pga det händer ju inget .
Jag undrar lite om det här med polisanmälan. Visst, det sägs ju att man ska anmäla för att det ska komma med i statistiken. Men jag har också läst att sådant här (när polisanmälan läggs ner direkt) inte kommer med i någon förståelig statistik. Dvs antingen inte alls eller att man inte kan se vad det är för misstänkt brott som lagts ner. Någon som har underlag för hur det i praktiken fungerar?

Micke501 Micke501 skrev:
Ta ut en besiktningsman. Låt ”hantverkarna” åtgärda ev brister innan du betalar fakturan.
behövs inte besiktningsman. Besiktning med besiktningsman är väl dessutom en avtalskonstruktion som är med i AB-kontrakten?

här finns ingen besiktning avtalad. Inget avtal alls…

Unikt namn
I praktiken finns det en stor mängd statistik och författaren av artikeln (som når dig) väljer mätpunkter som passar artikelns budskap.

Det kan ju exempelvis i teorin både vara sant att brott ökar och minskar beroende på vilka brott eller vilken statistik man syftar på.
Det kanske totalt i absoluta tal, men minskar om man ser anmälningar per kapita.

Jag kan inte tolka informationstexten på annat vis än att allt räknas in:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik.html

Statistiken över anmälda brott omfattar alla händelser som anmälts och registrerats som brott hos Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket och Ekobrottsmyndigheten. De anmälda brotten inkluderar även händelser som efter utredning visar sig vara annat än brott.

N Namnet skrev:
Ingen idé att Polisanmäla. Kommer att läggas ner direkt, ingen Polis utreder en dåligt monterad hängränna.

Bestrid fakturan, betala ingenting. Montera ner skiten och lämna tillbaka.
Kan vara bra ha en polisanmälan gjord ändå. Kanske inte utreds, men hamnar i brottsstatistiken och märks om fler anmäler.

P PNF skrev:
Hej forumet!!

fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.

pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.

Ni som kan, ska det se ut så här?

[bild]
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?

[bild]

bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.

[bild]

bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?

ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
Det verkar vara ett riktigt amatörjobb och inte utfört av riktiga hantverkare.

• Gilla
mattias1343
  • Laddar…
C
L Lars E P skrev:
Detta handlar garanterat om s.k. Irländska asfaltsläggare som är högst professionella inom sitt "hantverk", vilket dock är bedrägeri, ej plåtarbeten. Anledningen till att de överhuvudtaget gjort något jobb är att det är en del av själva upplägget.

L Lars E P skrev:
L Lars E P skrev:
Tom jag får till det bättre. Säger inte att mitt jobb är korrekt enligt några branschstandard, men det funkar och ser skapligt ut med mina kunskaper. Utbyggd veranda på en villa med träram och stora fönster, belägen bredvid en frodig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lars E P och 1 till
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Detta handlar garanterat om s.k. Irländska asfaltsläggare som är högst professionella inom sitt "hantverk", vilket dock är bedrägeri, ej plåtarbeten. Anledningen till att de överhuvudtaget gjort något jobb är att det är en del av själva upplägget.
Garanterat är det väl knappast, kan vara fastighetsägaren själv som satt ihop något oxå…

• Gilla
Tjoloho och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.