BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer väl att leda till obalans i hela fastighetens ventilationssystem, så det tror jag inte alls blir godkänt vid en OVK. Det är ju risk för att det önskade lilla undertrycket försvinner med oreglerad tilluft.
Jag tror att det antagligen är mer komplicerat än fönsterventiler, som du skriver annars hade troligen säljaren fixat det själv...

• Gilla
Pia56
  • Laddar…
M Milliemay skrev:
Jag tror att det antagligen är mer komplicerat än fönsterventiler, som du skriver annars hade troligen säljaren fixat det själv...
Dom flesta som ändrar sin lägenhet och flyttar väggar har nolll koll (eller bryr sig inte) och hantverkarna kan i 99% av fallen ingenting om ventilation heller.

En OVK-firma lägger ingen värdering på om det blir obalans i systemet eller inte. De kontrollerar om friskluft finns eller inte. Av eller På.

Tyvärr är det faktiskt så enkelt stt lösa TS fråga.

Sen är det en annan fråga om FTX-systemet tappar 0,2% verkningsgrad men det är inte det trådstarten handlar om.

• Gilla
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Tar föreningen ut avgift för en trerummare eller en tvåa, man kan ju hoppas att månadsavgiften är lägre för en tvåa, men man har valet att använda det extra rummet som en trea, så det blir lite som en bonus.
om fönster finns i det extra rummet, kan man inte sätta in en fönsterventil, är inte det godkänd tilluft i ett sovrum?
Är det olika avgifter på en tvåa och trea med samma kvadratmetrar?

M Milliemay skrev:
Hade säljaren koll på detta med tilluft i sovrum då?

N
K Kane skrev:
Är det olika avgifter på en tvåa och trea med samma kvadratmetrar?
Nej. Avgiften ändras inte pga att lägenheten byggs om. Den är oftast baserad på storleken. Ibland tas även våningsplan med i uträkningen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer väl att leda till obalans i hela fastighetens ventilationssystem, så det tror jag inte alls blir godkänt vid en OVK. Det är ju risk för att det önskade lilla undertrycket försvinner med oreglerad tilluft.
Behöver inte bli så, OM man tar hänsyn till hur mycket luft som ska in & dessutom stryper lagom på tilluftsdonet i det ursprungliga rummet.
Inte optimalt, men funkar.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hade säljaren koll på detta med tilluft i sovrum då?

BirgitS
A Greedy1978 skrev:
En OVK-firma lägger ingen värdering på om det blir obalans i systemet eller inte. De kontrollerar om friskluft finns eller inte. Av eller På.

Tyvärr är det faktiskt så enkelt stt lösa TS fråga.
De två gånger som det har gjorts OVK här sen vi flyttade hit så har de mätt upp luftflödet genom de tre frånluftsventilerna, inte FTX här men centrala mekaniska fläktar (FX). Om det nu kan strömma ut 30 l/s så lär det också komma in så mycket luft så friskluften kontrolleras inte.

Funktionen och egenskaperna hos ventilationssystemet stämmer knappast överens med de föreskrifter som finns/fanns gällande FTX-systemet om man håller på och lägger till fönsterventiler.
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/

BirgitS
L lat skrev:
Behöver inte bli så, OM man tar hänsyn till hur mycket luft som ska in & dessutom stryper lagom på tilluftsdonet i det ursprungliga rummet.
Inte optimalt, men funkar.
Nu var väl rummet avdelat från ett kök.

För att ur minnet ta vad som skrevs av en annan person i en aktuell tråd om FTX-system i en villa, "ett FTX-system fungerar bäst i ett tätt hus".

Jag tänker att du köpt lägenheten med vetskapen om att det är 2 rum, vilket meddelades innan du skrev på vilket innebär att du själv får stå för kostnaden för utökad ventilation samt injustering av föreningens FTX-aggregat. Tror det kan bli kostsamt, men det är ju klart värt det komfort mässigt!

• Gilla
Supportern och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att typ dela på utsuget från det ena ventilerade rummet?
Blir ju ingen ändring av flödet.

Tror knappast det behövs nån justering av FTX för detta.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:

För att ur minnet ta vad som skrevs av en annan person i en aktuell tråd om FTX-system i en villa, "ett FTX-system fungerar bäst i ett tätt hus".
Eftersom det nämns av TS högre upp i tråden att OVK- anmärkningen är "tilluft saknas" så gissar jag att det inte är ett kök.

D
BirgitS BirgitS skrev:

Jag har läst det också men när man talar om FTX så säger man att det är mindre känsligt än FT/FX när det gäller öppna dörrar och fönster.

Vinsten med FTX är att man återvinner värmen från den "förbrukade" luften och förvärmer tillluften.
Det minskar uppvärmningskostnaderna för bostaden/föreningen.

Jag är definitivt inte någon expert på ventilation, men det TS saknar är tilluft till rummet.

Om man sätter in en fönsterventil så kommer luften att ventileras ut genom kök/badrum. Fönster ventiler brukar tillföra 7 l/sek

Det föreningen tappar är verkningsgrad i FTX systemet men som jag ser det är det försumbart då det inte är förbjudet att öppna ett fönster eller en ytterdörr.

Möjligen att man måste kompensera i FTX systemet och öka frånluftsflödet dvs 7 l/SEK vilket görs i lgh frånluftsdon.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Säljaren anser inte att Boverkets lagstadgade krav är ett krav så säljaren
T trojlee skrev:
Jag tänker att du köpt lägenheten med vetskapen om att det är 2 rum, vilket meddelades innan du skrev på vilket innebär att du själv får stå för kostnaden för utökad ventilation samt injustering av föreningens FTX-aggregat. Tror det kan bli kostsamt, men det är ju klart värt det komfort mässigt!
L lat skrev:
Eftersom det nämns av TS högre upp i tråden att OVK- anmärkningen är "tilluft saknas" så gissar jag att det inte är ett kök.
Det rör sig om en vägg som satts upp i köket för att göra ett sovrum. Sovrummet saknar ventilation. I sovrum ska det finnas tilluft.

T trojlee skrev:
I överlåtelseavtalet står disponeras som tre rum, varav två är sovrum. Enligt boverkets är det lag på ventilation i sovrum, varför det marknadsförts olagligt och står fel i överlåtelseavtalet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.