Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker att eftersom bostadsrättslagen inte har en tydlig definition så får föreningen föra in vad som helst i lägenhetsförteckningen. Testa! Jag tror inte det flyger i rättsapparaten. Rätten kommer att göra en bedömning i det enskilda fallet hur många rum det rör sig om. Och vanligen är det inga som helst svårigheter att bedöma detta.
Hela poängen är att ingen kommer ta det till rätten. I TS fall är det synnerligen oklart om det är en 3:a med kök, en 3:a med kokvrå eller en 2:a med kök (kokvrå + matplats).

Claes Sörmland
G GrenBo skrev:
Hela poängen är att ingen kommer ta det till rätten. I TS fall är det synnerligen oklart om det är en 3:a med kök, en 3:a med kokvrå eller en 2:a med kök (kokvrå + matplats).
Jag har ingen aning hur klart eller oklart det är. TS har inte visat några foton på lägenheten i tråden. Eftersom TS har menat att det varit klart att det var en trea vid visningen så har jag antagit i tråden att detta stämmer. Om TS ändrar på den förutsättningen för tråden så resonerar jag utifrån de nya uppgifterna.

TRJBerg
Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Isåfall har jag missat den.
Vilken paragraf i bostadsrättslagen hittar man den biten att styrelsen enligt lag måste godkänna?
Se kommentarerna av Claes Sörmland med början på #262.

Jag har ingen aning hur klart eller oklart det är. TS har inte visat några foton på lägenheten i tråden. Eftersom TS har menat att det varit klart att det var en trea vid visningen så har jag antagit i tråden att detta stämmer. Om TS ändrar på den förutsättningen för tråden så resonerar jag utifrån de nya uppgifterna.
@Milliemay - Vad jag förstått är det klart att utrymmet är avdelat från köket. Klassas det som är kvar av köket som kök eller kokvrå om du tar hänsyn till ljusinsläpp, bänklängd och storlek (enligt lantmäteriets definition)?

G GrenBo skrev:
Om vi jämför med regelverket för lägenhetsregister så är det helt uppenbart att det inte går att bedöma genom att titta, i synnerhet i TS fall där rummet blivit avdelat från ett kök. Din argumentation om att styrelsen risker böter faller ju helt och hållet, om det är oklart vilken definition som gäller.
Jag håller med här. Det är ostridligt att föreningen skall hålla förteckningen aktuell men iom att medlemmar har stor frihet att ändra planlösningen utan inblandning från föreningen så har jag svårt att se hur det praktiskt ska kunna ske gällande antalet rum om man inte samtidigt pekar på en klar definition.

Mitt område byggdes under 80-talet. Flertalet lägenheter fick då halva rum registrerade då jag antar att gränsen då var 10kvm för ett rum. När sedan detta ändrades till 7kvm blir då effekten att helt plötsligt så får en massa lägenheter ett rum till. Om man sedan lägger till att vissa av föreningens lägenheter har förråd internt i lägenheten som har fönster och ventilation som kan omvandlas till att uppfylla rumskriterier från BBR så blir det väldigt komplext att hålla reda på allt.

Om inte en förening får verktygen för att kunna efterhålla en viss uppgift är det svårt att se att man skulle få en sanktion för att uppgiften inte hålls aktuell.

Jag tror dock inte att det är fel om man försöker att hålla uppgiften om rumsantalen aktuell. Jag tror att i juridisk mening så kommer båda att vara ok tills någon lagstiftare får för sig att denna del behöver förtydligas. Jag ser dock inte att det behöver hända, detta är ju mest relevant när ett objekt presenteras i försäljningsprocessen. Det är nog där man skall justera om man skall göra något.

• Gilla
GrenBo
  • Laddar…
Isåfall har jag missat den.
Vilken paragraf i bostadsrättslagen hittar man den biten att styrelsen enligt lag måste godkänna?
G GrenBo skrev:
Läs tex Bostadsrätternas remisssvar på SOU 2022:39, avsnitt 10.2.2, Bostadsrättslägenheten, Uppgifter om bostadsrättslägenheten. De skriver "Enligt vår erfarenhet är sådana förändringar relativt vanliga och blir oftast kända först långt senare"

[länk]
Ja, det är väl ungefär det.här jag tänker på. "Det är dock oklart i vilken mån föreningen är skyldig att uppdatera lägenhetsförteckningen när bostadsrättshavaren har gjort ändringar i lägenheten, medan det finns tydliga bestämmelser om när lägenhetsregistret ska uppdateras"

Patrik Br Patrik Br skrev:
Ja, det är väl ungefär det.här jag tänker på. "Det är dock oklart i vilken mån föreningen är skyldig att uppdatera lägenhetsförteckningen när bostadsrättshavaren har gjort ändringar i lägenheten, medan det finns tydliga bestämmelser om när lägenhetsregistret ska uppdateras
Ja, det är väl ungefär det.här jag tänker på. "Det är dock oklart i vilken mån föreningen är skyldig att uppdatera lägenhetsförteckningen när bostadsrättshavaren har gjort ändringar i lägenheten, medan det finns tydliga bestämmelser om när lägenhetsregistret
Ja, det är väl ungefär det.här jag tänker på. "Det är dock oklart i vilken mån föreningen är skyldig att uppdatera lägenhetsförteckningen när bostadsrättshavaren har gjort ändringar i lägenheten, medan det finns tydliga bestämmelser om när lägenhetsregistret ska uppdateras"
Föreningen har ingen skyldighet alls, skulle bli ett jäkla ändrande under pandemin isåfall.
Köparen får isåfall presentera bevis genom en riktig uppmätning av bostaden och gå vidare till hyresnämnden om han är missnöjd med beslutet.

Det hela handlar bara om att säljaren ville få så högt pris som möjligt och medvetet marknadsförde bostaden fel.
En normal funtad mäklare hade aldrig skrivit en trea när det står en tvåa i mäklarbilden.

• Gilla
Patrik Br
  • Laddar…
En normal funtad mäklare hade aldrig skrivit en trea när det står en tvåa i mäklarbilden.
Varför inte presentera verkligheten som den är? Ingen kommer klaga om beskrivningen ger en korrekt bild av lägenheten.

• Gilla
Naiv entusiast och 2 till
  • Laddar…
En sak som man kanske inte räknat med här är att om det formellt blir ett rum till i lägenheten så kan det innebära att andelstalet ska ökas. Ofta är ju antalet rum ett mått på hur många som förväntas bo i en lägenhet och utnyttja de gemensamma resurserna i huset.

A adron skrev:
En sak som man kanske inte räknat med här är att om det formellt blir ett rum till i lägenheten så kan det innebära att andelstalet ska ökas. Ofta är ju antalet rum ett mått på hur många som förväntas bo i en lägenhet och utnyttja de gemensamma resurserna i huset.
Jag delar inte din uppfattning men även om du har rätt så måste man följa lagen för att ändra andelstal. Processen för detta är omfattande och organisationen Bostadsrätterna rekommenderar att inte ändra något även om det finns rimliga anledningar till att justera andelstalen.

I praktiken ändras aldrig andelstalen för en lägenhet.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Så komplicerat tolkar jag inte att det ska vara att ändra själva andelstalen; så länge de följer de principer som föreningen beslutat om. Att ändra principerna är komplicerat. Men en förening kan t.ex ha bestämt att alla andelstal utgår från antal rum och tvåor har andelstal 5, alla treor har andelstal 6 och alla fyror har andelstal 7. Då har styrelsen bara att följa de reglerna och sätta andelstal.

Claes Sörmland
Beror på vad ni menar med andelstal. Ordet används för lite olika saker. Om du med det menar styrelsens grunder för att beräkna årsavgiften så kan det stämma. Om du menar medlems andel ägande i föreningen så stämmer det inte. Det är ju ett ägande som utgår för avtalet vid upplåtelsen.

Någon som har hört talas om en förening som har ändrat årsavgiften när rumsindelningen har ändrats i en lägenhet? Gäller ju var och varannan lägenhet i Stockholms innerstad t ex.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A adron skrev:
Underliga tankar om att en lägenhet har ett formellt antal rum som tycligen inte har med verkligheten att göra. Vad kommer ens dessa idéer ifrån?

• Gilla
Naiv entusiast och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Föreningen har ingen skyldighet alls, skulle bli ett jäkla ändrande under pandemin isåfall.
Köparen får isåfall presentera bevis genom en riktig uppmätning av bostaden och gå vidare till hyresnämnden om han är missnöjd med beslutet.
Jo föreningen har en skyldighet enligt bostadsrättslagen att hålla och uppdatera sin lägenhetsförteckning. Man har också enligt samma lag en skyldighet att lämna ut korrekta uppgifter från förteckningen till bostadsrättshavare när begär detta. Sköts inte detta så finns böter på straffskalan, d v s lagstiftaren införde dessa skyldigheter och satte viss allvarlighet bakom regleringen.

Det hela handlar bara om att säljaren ville få så högt pris som möjligt och medvetet marknadsförde bostaden fel.
TS beskriver att lägenheten har marknadsförts som den är ordnad rumsmässigt men med undantaget att OVK-nedslaget inte gjordes känt. Det var dåligt.

Lägenhetsförteckningens uppgifter var vid försäljningen daterade, en anteckning om ombyggnaden med ännu ett rum borde ha införts av föreningen som en del av skyldigheten att hålla i förteckningen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Underliga tankar om att en lägenhet har ett formellt antal rum som tycligen inte har med verkligheten att göra. Vad kommer ens dessa idéer ifrån?
Från att det finns ett officiellt antal rum i lägenhetsregistret, att det historiskt varit ett viktigt mått i Sverige, och att det förekommer att rumsantal styr lägenhetens andel av avgiften?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.