71 353 läst ·
325 svar
71k läst
325 svar
Lurad i bostadsaffär, lösning?
Hej, jag jobbar som mäklare och har följt tråden lite sporadiskt. Det här har du kanske fått svar på men här kommer lite snabba meningar ändå.M Milliemay skrev:Vid köp av bostadsrätt marknadsförd som tre rum får jag i efterhand reda på att ingen ventilation finns i ena sovrummet.
Enligt boverket är det lag på ventilation för att få använda rummet som sovrum. En anmärkning finns i lägenhetens OVK protokoll men föreningen är stor och det räcker tydligen med 90% godkända lägenheter för att föreningen ska få godkänd OVK.
I överlåtelseavtalet står det sovrum och på planritningen står det sovrum, det står säng i rummet på bilden och under visning. I sista sekund, vid kontraktskrivningen uppger mäklaren att det måste stå att lägenheten har två rum för det är vad som står i lägenhetsförteckningen hos föreningen, ordförande godkänner inte köpet annars. Enligt Mäklarkundombudsmannen får inte viktig information som mäklaren kände till lämnas tätt inpå kontraktskrivning. Ingen information om saknad ventilation nämndes, inte heller anmärkningen i OVK protokollet. Jag vill registrera lägenheten som tre rum i lägenhetsregistret, vet någon vad som krävs förutom att rummet måste vara minst 7 kvm, ha dagsljus samt ventilation, eller var jag kan få reda på denna information?
Hur kan jag gå vidare med detta, jag har betalat för tre rum men det tredje får inte användas. Hade mäklaren skrivit två rum från början så hade antagligen inte buden legat på samma belopp som när den marknadsfördes som tre rum.
1. Om det står att det är en 2a på mäklarbilden då är det en 2a och inget annat oavsett hur många rum som tillkommit i efterhand.
Har mäklaren sagt att det är en 3a då är det fel och du kan anmäla både säljare och mäklare.
2. Du kan be föreningen att registrera om lägenheten till en 3a men sannolikheten är väldigt liten. Det krävs både tid och pengar och dom flesta som sitter i styrelsen gör det på sin fritid.
Nu är det tydligen ventilationsproblem också så det känns rätt dött.
3. Ordförande kan inte neka ett köp, bara skitsnack. Mäklaren måste vara ny eller en ful jävel som inte vill ta sitt ansvar om han sagt så.
Dom har ingenting med affären att göra överhuvudtaget.
Dom kan neka medlemskapet.
4. Varför skrev du på när du fick reda på att det var en 2a? I o m detta har du tyvärr godkänt ändringen.
Kontakta mäklaren och förklara situationen och fråga vad ni kan göra?
Du kanske får en ekonomisk kompensation men hävning kommer det absolut inte bli då ni bägge skrivit på överlåtelseavtalet.
/a
Jag tycker som styrelsemedlem att denna är intressant. Vi ”godkänner” ombyggnationer med villkoret att ventilationen ska vara ok men har inte klassificerat om några lägenheter i förteckningen.Andre Garemani skrev:
Hej, jag jobbar som mäklare och har följt tråden lite sporadiskt. Det här har du kanske fått svar på men här kommer lite snabba meningar ändå.
1. Om det står att det är en 2a på mäklarbilden då är det en 2a och inget annat oavsett hur många rum som tillkommit i efterhand.
Har mäklaren sagt att det är en 3a då är det fel och du kan anmäla både säljare och mäklare.
2. Du kan be föreningen att registrera om lägenheten till en 3a men sannolikheten är väldigt liten. Det krävs både tid och pengar och dom flesta som sitter i styrelsen gör det på sin fritid.
3. Ordförande kan inte neka ett köp, bara skitsnack. Mäklaren måste vara ny eller en ful jävel som inte vill ta sitt ansvar om han sagt så.
4. Varför skrev du på när du fick reda på att det var en 2a? I o m detta har du tyvärr godkänt ändringen.
Du kanske får en ekonomisk kompensation men hävning kommer det absolut inte bli då ni bägge skrivit på överlåtelseavtalet.
/a
Om 2:Andre Garemani skrev:
Hej, jag jobbar som mäklare och har följt tråden lite sporadiskt. Det här har du kanske fått svar på men här kommer lite snabba meningar ändå.
/a
Tydligen finns det krav på en brf att göra just det. Baserat på lag (i slutändan).
Det finns ingen sådan definition i bostadsrättslagen vad jag kan se. Men det normalt inte bereda föreningen några svårigheter att avgöra hur många rum ett viss bostadsrättslägenhet har. Det är bara att titta.G GrenBo skrev:
Redigerat:
Det krävs ingen större tid och pengar att uppdatera sin lägenhetsförteckning. Arbetsinsatsen är fem minuter om man själv håller i förteckningen eller ett email till förvaltaren om man har lagt ut det på entreprenad hos ett företag. Inte värre än att ordna med en lägenhetsbild åt en mäklare och det görs regelbundet. Eller föra in den nya årsavgiften som respektive lägenhet har.Patrik Br skrev:
Redigerat:
Så nu har jag läst propositionen till den gamla bostadrättslagen från 1971 (prop. 1971:12 s. 145). Det är här lagstiftaren inför kravet på en lägenhetsförteckning i lagen och rätten för medlem att begära utdrag från det. Utdraget (det som idag kallas för "mäklarbild") tänker man sig som en sorts intyg kring bostadsrätten, dess andeltal och dessa pantsättning. Det är också så den har använts sedan dess.
Vilka uppgifter ska då in i denna lägenhetsförteckning? Ja, först de uppgifter som finns när lägenheten upplåts. Sedan om uppgifterna ändras så antecknas det i registret. T ex om ägaren ändras eller pantsättningen ändras. Det viktiga är att uppgifterna ska vara aktuella vid det datum som utdraget ges och utdraget ska dateras. Jag läser det som att det ska gå att spåra ändringar i utdraget i lägenhetsregistret, d v s man ska se ändringarna (som i bokföring).
Lagstiftaren överväger överhuvudtaget inte att uppgifter om lägenhetens antal rum kan ändras. Jag tror inte man föreställde sig det 1971 eftersom som bostadsrättsupplåtelseformen inte tillät några större ändringar av lägenheten på den tiden. Detta förskjuts när lagen senare ändras (80- och 90-tals liberaliseringar), man ville då ge bostadsrättshavaren större frihet att utforma lägenheten efter eget huvud utan att föreningen får medbestämmande. Diskuterar då lagstiftaren hur detta påverkar lägenhetsförteckningen ska föras? Nej, inte vad jag kan hitta. D v s lagstiftaren har inte övervägt vilket rumsantal som ska stå i lägenhetsförteckningen, det antal som lägenheten en gång uppläts med eller det antal som lägenheten faktiskt har. Men lagstiftaren menar att uppgifterna i lägenhetsförteckningen ska vara aktuella och uppdaterade.
D v s i mäklarbilden så ska det t ex stå: Lägenhet 999, upplåten 1976-06-06, 2 rum och kök med badrum. 2001-11-01, ombyggd till 3 rum och kök med badrum.
Vilka uppgifter ska då in i denna lägenhetsförteckning? Ja, först de uppgifter som finns när lägenheten upplåts. Sedan om uppgifterna ändras så antecknas det i registret. T ex om ägaren ändras eller pantsättningen ändras. Det viktiga är att uppgifterna ska vara aktuella vid det datum som utdraget ges och utdraget ska dateras. Jag läser det som att det ska gå att spåra ändringar i utdraget i lägenhetsregistret, d v s man ska se ändringarna (som i bokföring).
Lagstiftaren överväger överhuvudtaget inte att uppgifter om lägenhetens antal rum kan ändras. Jag tror inte man föreställde sig det 1971 eftersom som bostadsrättsupplåtelseformen inte tillät några större ändringar av lägenheten på den tiden. Detta förskjuts när lagen senare ändras (80- och 90-tals liberaliseringar), man ville då ge bostadsrättshavaren större frihet att utforma lägenheten efter eget huvud utan att föreningen får medbestämmande. Diskuterar då lagstiftaren hur detta påverkar lägenhetsförteckningen ska föras? Nej, inte vad jag kan hitta. D v s lagstiftaren har inte övervägt vilket rumsantal som ska stå i lägenhetsförteckningen, det antal som lägenheten en gång uppläts med eller det antal som lägenheten faktiskt har. Men lagstiftaren menar att uppgifterna i lägenhetsförteckningen ska vara aktuella och uppdaterade.
D v s i mäklarbilden så ska det t ex stå: Lägenhet 999, upplåten 1976-06-06, 2 rum och kök med badrum. 2001-11-01, ombyggd till 3 rum och kök med badrum.
Redigerat:
Om vi jämför med regelverket för lägenhetsregister så är det helt uppenbart att det inte går att bedöma genom att titta, i synnerhet i TS fall där rummet blivit avdelat från ett kök. Din argumentation om att styrelsen risker böter faller ju helt och hållet, om det är oklart vilken definition som gäller.Claes Sörmland skrev:
Läs tex Bostadsrätternas remisssvar på SOU 2022:39, avsnitt 10.2.2, Bostadsrättslägenheten, Uppgifter om bostadsrättslägenheten. De skriver "Enligt vår erfarenhet är sådana förändringar relativt vanliga och blir oftast kända först långt senare"Patrik Br skrev:
https://www.regeringen.se/contentassets/1b0581ff5bb14fbb8652c75a0b0db0d7/bostadsratterna.pdf
Du tänker att eftersom bostadsrättslagen inte har en tydlig definition så får föreningen föra in vad som helst i lägenhetsförteckningen. Testa! Jag tror inte det flyger i rättsapparaten. Rätten kommer att göra en bedömning i det enskilda fallet hur många rum det rör sig om. Och vanligen är det inga som helst svårigheter att bedöma detta.G GrenBo skrev:Om vi jämför med regelverket för lägenhetsregister så är det helt uppenbart att det inte går att bedöma genom att titta, i synnerhet i TS fall där rummet blivit avdelat från ett kök. Din argumentation om att styrelsen risker böter faller ju helt och hållet, om det är oklart vilken definition som gäller.
Nej, det är rätt komplicerat enligt lantmäteriet.Claes Sörmland skrev:
Antal rum
Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå om matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum.Kökstyp
Kök innebär ett för matlagning avsett utrymme som har en golvyta av minst sju kvadratmeter - bänkar, skåp och liknande inräknat - och direkt eller indirekt dagsljus.Som kök räknas även kokvrå med matrum om utrymmena tillsammans har en golvyta av minst sju kvadratmeter och direkt eller indirekt dagsljus.
Kokvrå innebär ett för matlagning avsett utrymme som har en golvyta som är mindre än sju kvadratmeter - bänkar, skåp och liknande inräknat - men så stort att en person kan vistas där.
Även om utrymmet för matlagning har en golvyta av minst sju kvadratmeter räknas det som kokvrå, om det saknar direkt eller indirekt dagsljus.
Kök och kokvrå med öppet rumssamband - Om kök och kokvrå förekommer med öppet rumssamband med till exempel vardagsrum, anges både köksutrymmet och rummet i registret.
Om den sammanlagda köksbänkslängden är två meter eller mer exklusive spis anges köksutrymmet som kök. Om den är mindre än två meter anges utrymmet som kokvrå
Saxat från:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...heter/Lagenhetsregistret/registrets-innehall/
Ett sätt att se på det för just det här fallet skulle ju kunna vara att det håller på att byggas ett rum. Ventilationen är inte löst än, så rummet är inte färdigt.
Edit: Jo och en sak som jag kommer mig att undra när jag ser definitionerna är om det finns ytterligare ett fönster till det som blev kvar av köket? Eller är köket nu ett rum utan dagsljus, dvs, en kokvrå?
Edit: Jo och en sak som jag kommer mig att undra när jag ser definitionerna är om det finns ytterligare ett fönster till det som blev kvar av köket? Eller är köket nu ett rum utan dagsljus, dvs, en kokvrå?
Redigerat: