Staffans2000
Siner om sist, är det inte ologiskt att misstänka att besiktningsmannen, medvetet eller omedvetet, vill göra sin uppdragsgivare nöjd, och därför gör olika bedömningar beroende på vem det är som betalar hans räkningar. Att påstå att besiktningsmannen är opartiskt, är därför naivt!

Staffan

Och varför skulle en besiktningsman vränga sanningen för sin beställare? Det är högst troligt den enda kontakten besiktningsmannen och den kunden har och då har ju besiktningsmannen ingen "nytta" av att medvetet fara med osanning. Det är väl kanske tvärt om, varför skulle en besiktningsman medvetet ta risken att få ett dåligt rykte????

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Siner om sist, är det inte ologiskt att misstänka att besiktningsmannen, medvetet eller omedvetet, vill göra sin uppdragsgivare nöjd, och därför gör olika bedömningar beroende på vem det är som betalar hans räkningar. Att påstå att besiktningsmannen är opartiskt, är därför naivt!

Staffan
Det blir ju väldigt dyrt för besiktningsföretaget om köpare ständigt hittar fel som deras anställda borde ha hittat vid säljarbesiktningar och därför kräver ersättning.

När vi sålde ville jag ju verkligen att alla icke-dolda fel skulle hittas vid besiktningen så att jag skulle slippa klagomål från köparen senare.

Staffans2000
Det finns flera olika sätt att beskriva att ett glas har femtio procent av sitt innehåll kvar.

Säljaren: Det är långt ifrån tomt!
Köparen: Inte många droppar kvar!

• Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Finns nog inte mycket att göra i det här fallet när det upplevda problemet hittas så sent.
De flesta hus har någon form av sättningar i grunden som i sin tur gör att väggar kan luta en del. I de flesta fall är sättningarna sedan länge sedan avstannade och det är bara ett kosmetiskt fel.

Även om det skulle vara ett konstruktionsfel som fått väggen att luta så skulle det vara svårt/omöjligt för dig som köpare att få ignom något i detta läge då du inte är delägare av besiktningsprotokollet.

Fairlane Fairlane skrev:
När vi sålde huset för drygt ett år sen så dolde vi massor med saker för alla spekulanter på visningen. Vi hade gardiner och mattor i flera rum. I sovrummet hade vi placerat ut sängar! (vem vet vad som gömmer sig därunder?). I vardagsrummet hade vi en soffa, lite bokhyllor och en TV. I köksskåp en hade vi porslin, kastruller etc. Allt det gjorde vi för att lura köparna att det inte fanns något att kontrollera. Samma förutsättningar var det när besiktningen genomfördes! Snacka om lurade.

Sen blev jag lika lurad när jag köpte nytt hus. Det var också möblerat och hade gardiner etc.

Jag är rätt nöjd ändå.
Kanske lite skillnad på att ha huset möblerat och att låta EN gardin hänga kvar för att den döljer nåt skumt. Men just därför borde man ju kolla bakom den gardinen.

Är det inte väldigt länge sen vi hörde nåt från ts?

Det är nu nästan exakt 50 timmar sedan TS skrev något, samt var inloggad.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är nu nästan exakt 50 timmar sedan TS skrev något, samt var inloggad.
Har han inte ens läst våra svar?

Det kan han ha gjort men då som oinloggad, det kan man aldrig veta, kan även ha läst via någon annans inloggning.

Det vanliga är väl tyvärr att nya medlemmar som skriver om sina problem och inte alltid får 100% medhåll slutar skriva/försvinner.

Inte lika roligt att få veta att man själv kan ha fel då man väntat sig medhåll från alla.

Nu behöver det inte gälla TS i det här fallet, men det är vanligt förekommande.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kirre2 skrev:
Kanske lite skillnad på att ha huset möblerat och att låta EN gardin hänga kvar för att den döljer nåt skumt. Men just därför borde man ju kolla bakom den gardinen.
Visst är det skillnad, men om avsikten är att dölja något med den metoden så är det ju rimligt att huset var tomt även vid visning och besiktning. Annars luras ju inte gardinen.

Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det skillnad, men om avsikten är att dölja något med den metoden så är det ju rimligt att huset var tomt även vid visning och besiktning. Annars luras ju inte gardinen.
Eller så lämnades gardinen kvar åt köparen. Så gjorde vi vid senaste försäljningen.

Skulle jag titta på ett hus och det enda som var kvar var gardinen skulle min första reaktion vara att kolla bakom den.

• Gilla
  • Haha
jonmo och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det vanliga är väl tyvärr att nya medlemmar som skriver om sina problem och inte alltid får 100% medhåll slutar skriva/försvinner.

Inte lika roligt att få veta att man själv kan ha fel då man väntat sig medhåll från alla.

Nu behöver det inte gälla TS i det här fallet, men det är vanligt förekommande.
I detta fall har köparen juridiskt fel men moraliskt rätt, vilket gör det till ett dilemma.

C claan719 skrev:
I detta fall har köparen juridiskt fel men moraliskt rätt, vilket gör det till ett dilemma.
Men hur vet du att köparen har moraliskt rätt på en enda punkt? Ingen vet något om huset, det enda vi har är ett kränkt inlägg om hur lurad TS är av alla från TS själv.

Det är så det brukar vara.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.