8 858 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Lurad av hantverkare
Jag tycker att det låter ganska rörigt här. Har det alltså blivit extra arbete (antar att ni menar oförutsett arbete) och de har kommit överrens med er på plats för att få betalt dagen efter? Då har jag svårt att se juridiskt att ni inte borde ha insett extra kostnader. Ni har troligen inget fast avtal men även med det hade förmodligen en generalklausul nedtecknats om att oförutsett extraarbete debiteras med ordinarie timtaxa.
Angående uttalande om att de ska göra ett fackmannamässigt arbete utan onödiga kostnader så är det helt rätt. MEN det skulle inte jag tolka till att de juridiskt skall fråga eller förutsätta att ni ordnar fram detta lika lite som de ska förutsätta att er granne äger en brädgård och kan skänka materialet till er.
Ställningen är tveksamt om det hör till arbetskostnaden utan den är precis som material en separat uppsatt hyreskostnad. Förvisso tycker jag ett fast pris så bör det ingå för att konsument ska kunna veta ett slutpris men är inte alls säker på att ni verkligen får rätt i slutändan om ni vill bråka om det.
Klart ni har rätt till materialkvitto men en normal kund kräver inte precis att få kvittot för att bocka av materialet.
Angående uttalande om att de ska göra ett fackmannamässigt arbete utan onödiga kostnader så är det helt rätt. MEN det skulle inte jag tolka till att de juridiskt skall fråga eller förutsätta att ni ordnar fram detta lika lite som de ska förutsätta att er granne äger en brädgård och kan skänka materialet till er.
Ställningen är tveksamt om det hör till arbetskostnaden utan den är precis som material en separat uppsatt hyreskostnad. Förvisso tycker jag ett fast pris så bör det ingå för att konsument ska kunna veta ett slutpris men är inte alls säker på att ni verkligen får rätt i slutändan om ni vill bråka om det.
Klart ni har rätt till materialkvitto men en normal kund kräver inte precis att få kvittot för att bocka av materialet.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
OM de har givit en prisuppskattning för Arbete, då är det inte uppenbart att hyra av ställning och andra likartade kostnader ingår i uppskattningen. Detta då rent formellt. Jag håller med om att de borde ha upplyst om att det tillkommer kostnad för byggställning. Men ställning/icke ställning är inget som är förhandlingsbart.
Vi kan bortse det där med extra arbetet, för det är redan betalt. Jag tror det bara rör till det mer.
Kortfattat var ett pris på 35,000kr ett fast pris slut priset blev 44,100kr.
Utöver det så till kom byggnad ställning plus en faktura för material som vi har redan betalt för.
Jag vet att det låter rörigt. Jag själv tycker det. Firman har rört till det rejält så jag själv har svårt att veta vad som tillhör vilken faktura.
"Klart ni har rätt till materialkvitto men en normal kund kräver inte precis att få kvittot för att bocka av materialet."
Ok, så du litar precis på alla hantverkare? Hur vet du att du får det material som blev inköpt? Dom har till exempel fått 9,000kr att handla för material. Sen kommer dom hem renoverar, efter någon vecka kommer det faktura på detta. Alltså har våra 9,000kr försvunnit. Varför ska jag då inte kräva kvitto?
Jag tänker inte ge upp. Jag som kund har rätt till att veta precis allt vad gäller kostnader eller extra arbete. Detta har inte blivit sagt under hela arbetes gång.
tack alla för all hjälp jag eventuellt fick.
Kortfattat var ett pris på 35,000kr ett fast pris slut priset blev 44,100kr.
Utöver det så till kom byggnad ställning plus en faktura för material som vi har redan betalt för.
Jag vet att det låter rörigt. Jag själv tycker det. Firman har rört till det rejält så jag själv har svårt att veta vad som tillhör vilken faktura.
"Klart ni har rätt till materialkvitto men en normal kund kräver inte precis att få kvittot för att bocka av materialet."
Ok, så du litar precis på alla hantverkare? Hur vet du att du får det material som blev inköpt? Dom har till exempel fått 9,000kr att handla för material. Sen kommer dom hem renoverar, efter någon vecka kommer det faktura på detta. Alltså har våra 9,000kr försvunnit. Varför ska jag då inte kräva kvitto?
Jag tänker inte ge upp. Jag som kund har rätt till att veta precis allt vad gäller kostnader eller extra arbete. Detta har inte blivit sagt under hela arbetes gång.
tack alla för all hjälp jag eventuellt fick.
Om du drar ditt fall lika otydligt som här i tråden så kan jag förstå att ni inte kommer överens med firman.
Anser du att du redan har betalat för mycket så har du nog svårt att kräva detta tillbaka slängde du inte kan påvisa att det var ett rent misstag.
Detta med ställningen är oklart, jag antar att det ligger både hyra, transport och upp/nedbyggnad av denna.
Normalt sett så brukar offerterna vara tydliga på vad som gäller för byggnadsställning. Själv har jag fått offereter som både inkluderar eller exkluderar ställning, men det framkommer iaf av offerten.
Anser du att du redan har betalat för mycket så har du nog svårt att kräva detta tillbaka slängde du inte kan påvisa att det var ett rent misstag.
Detta med ställningen är oklart, jag antar att det ligger både hyra, transport och upp/nedbyggnad av denna.
Normalt sett så brukar offerterna vara tydliga på vad som gäller för byggnadsställning. Själv har jag fått offereter som både inkluderar eller exkluderar ställning, men det framkommer iaf av offerten.
Det är egentligen meningslöst att diskutera detta efteråt men varför i himlens namn har man muntligt avtal med en entreprenör? Ser du aldrig på TV lyssnar på radio läser tidningar det staplas ju ärende efter ärende där man inte kommer överens när pengarna skall upp på bordet. Då står du där med en rörig muntlig förklaring som någon knappast kan hjälpa dig med. Dessutom är det överenskomna arbetet utfört så vad har du att sätta emot?Tingsrätten kommer att skicka hem båda parter med anmodan att komma överens om vad som gällde när uppgörelsen gjordes. Kan du då påvisa att några oskäliga kostnader tillkommit så finns möjligen en smal chans att du får rätt men vad kostar det dig.Tiden för att utreda problemet, förlorad arbetsinkomst för förhandling, ev.expertutlåtande för att du skall ha någon vettigt att visa i Tingsrätten. Det priset kommer överstiga det tvistiga beloppet flera gånger om.
Jag vidhåller fortfarande att du är rörig att förstå.
OM du har fått ett fast pris som du säger så är kutymen att det även är med material eller finns en separat uträkning med fast pris på detta. Skulle man lämna materialet helt ur ekvationen så kan slutsumman bli vad som helst ändå vilket konsumenten oftast vill undvika med fast pris
Angående kvitton vet jag inte om du missförstår mig eller vill missförstå mig? Jag skrev att de absolut bör specificera materialet och lämna kvitto. Men de flesta kunder får kvitto mm efteråt och inte som du verkar vilja ha med kvitto direkt efter inköp och sen gå runt och bocka av varorna hemma hos dig så de verkligen köpt det de säger och använder detta.
Jag är entreprenadjurist så jag brukar vara nitisk men nånstans går min gräns.
Vill du känna dig såhär säker så bör du nog skriva ett riktigt avtal. Sen får du kanske själv bli förman eller nåt och bevaka byggarna som en hök så de verkligen jobbar hårt under den tid du betalar. Kolla utpassering när de ska åka hem så de varken stjäl nåt av er eller tar hem material som du betalat för. Då kan du känna dig säker sen får du själv avgöra var du sätter gränsen
Jag har bra hantverkare som jag kan lita mer på än mina egna vänner och kan dessutom själv beräkna materialåtgång så jag måste inte bocka av kvittona....
OM du har fått ett fast pris som du säger så är kutymen att det även är med material eller finns en separat uträkning med fast pris på detta. Skulle man lämna materialet helt ur ekvationen så kan slutsumman bli vad som helst ändå vilket konsumenten oftast vill undvika med fast pris
Angående kvitton vet jag inte om du missförstår mig eller vill missförstå mig? Jag skrev att de absolut bör specificera materialet och lämna kvitto. Men de flesta kunder får kvitto mm efteråt och inte som du verkar vilja ha med kvitto direkt efter inköp och sen gå runt och bocka av varorna hemma hos dig så de verkligen köpt det de säger och använder detta.
Jag är entreprenadjurist så jag brukar vara nitisk men nånstans går min gräns.
Vill du känna dig såhär säker så bör du nog skriva ett riktigt avtal. Sen får du kanske själv bli förman eller nåt och bevaka byggarna som en hök så de verkligen jobbar hårt under den tid du betalar. Kolla utpassering när de ska åka hem så de varken stjäl nåt av er eller tar hem material som du betalat för. Då kan du känna dig säker sen får du själv avgöra var du sätter gränsen
Jag har bra hantverkare som jag kan lita mer på än mina egna vänner och kan dessutom själv beräkna materialåtgång så jag måste inte bocka av kvittona....
Det borde finna vissa gräns på hur mycket ett jobb ska kosta. I detta fall så har jag betalt för mycket, För mycket menar jag enligt munliga avtalet. Att det inte finns en skrivtlig offert på detta kan jag förstå, och det är mitt fel. Är man ny på det här som jag så förklara det saken. Men det betyder inte att ett företag ska kunna utnyttja detta.
Som ni beskriver är att man ska ge upp för företag som dessa? Så dom kan gå vidare och lura andra.
Det enda jag vill är att dom makulerar en faktura dom skickade (dom har redan fått pengar för inköpet av material). Makulerar dom den så är vi kvitt.
Jag får se hur det slutar.
Hör kanske av mig hur det gick.
Tack alla.
Som ni beskriver är att man ska ge upp för företag som dessa? Så dom kan gå vidare och lura andra.
Det enda jag vill är att dom makulerar en faktura dom skickade (dom har redan fått pengar för inköpet av material). Makulerar dom den så är vi kvitt.
Jag får se hur det slutar.
Hör kanske av mig hur det gick.
Tack alla.
kinglolle skrev:Angående kvitton vet jag inte om du missförstår mig eller vill missförstå mig? Jag skrev att de absolut bör specificera materialet och lämna kvitto. Men de flesta kunder får kvitto mm efteråt och inte som du verkar vilja ha med kvitto direkt efter inköp och sen gå runt och bocka av varorna hemma hos dig så de verkligen köpt det de säger och använder detta.
Precis det jag tänkte på. Bocka av. Är du 100% att alla hantverkare är pålitliga? Det tar faktiskt inte lång tid att bock av. Och sen när jag bad om kopia så fick jag ingen. Bara där kändes det skumt.
Det handlar inte om att man skall ge upp för någon son försöker lura en. Men det är ställt bortom all tvivel att för kunna bevisa att någon försöker luras så måste man stärka sin egen roll. Det gör man inte genom att springa med kvitto och bocka av vad som köpts. Det gör man genom avtal som innefattar det man vi få utfört som man sedan använder som underlag vid offertförfrågan till fler en bara en entreprenör.Därefter tar man referenser på den man tycker har det bästa förslaget. Hur en offert och förfrågan bör se ut finns det mallar för.
Lycka till i framtida projekt med fastpris offert.
Lycka till i framtida projekt med fastpris offert.
Jag sa inte att alla hantverkare är pålitliga men alla av de jag anlitar - Ja faktiskt så är jag 100 % det är därför jag anlitar dem. Men då har jag bra kontakter och sitter i en annan sits än de flesta privatpersoner.kladde skrev:
Ska du bocka av och faktiskt få riktig substans i det så räkna med att få vara arbetsledare från första timmen till sista. Alltså ta ledigt under hela bygget och vara med annars har du bara en falsk säkerhet. Efter att du sett och bockat av så kör man hem hälften av materialet som hantverkare så har man blåst dig ändå och kan fakturera materialet till nästa kund också.
Ska du vara trygg så skaffa fram många offerter inkl material då har du ganska tydlig kunskap på materialkostnad och åtgång så slipper du känna dig lurad. Skriv tydligt avtal, undersök hos skatteverket att det finns giltig F-skattesedel (har varit med om firmor som visar upp gamla f-skatt som är avslutad). Kolla att företaget har försäkring genom en dubbelkoll med försäkringsbolaget INTE bara att se ett försäkringsbrev då denna kan vara obetald. Begär att få referenser och åk dit för att inspektera 2-3 tidigare byggen. Kolla företagets ekonomi och ev anmärkningar
Finns många tips för framtiden
Om du tänker gå vidare med denna så är det bara att börja bestrida. Om de lägger en process emot er så är det dock ingen rättskyddsförsäkring som täcker utan du får anlita advokat ur egen ficka. Räkna med ca 1100kr/timme för den billigaste till ca 1500-2500/timme för de mer erfarna
Jaha... Nu är det en dubbelfaktura på material som är problemet. Konstigt då tidigare så var det ju problem med att ROT tillskottet inte räckte....
Sorry, men i detta fall lider jag med firman.... Jag själv brukar vara som en hök när det kommer till fakturor från hantverkare och har varit i tingsrätten några gånger med fördelaktiga beslut för min del, men jag har iaf haft ordning på min argumentation....
Sorry, men i detta fall lider jag med firman.... Jag själv brukar vara som en hök när det kommer till fakturor från hantverkare och har varit i tingsrätten några gånger med fördelaktiga beslut för min del, men jag har iaf haft ordning på min argumentation....
För det första så kvarstår problemet med ROT eftersom slutfakturan blev mer än offererat. Därför överskrider vi nu ROT.Nimajneb skrev:
För det andra så är det ingen dubbelfaktura utan hantverkare fick med sig 9,000 kr för att köpa takplattor (glömde ta med det i första beskrivningen), och det skulle kosta så mycket. När jag ville få fakturan för detta fick jag inte den.
Därefter skickar dom en faktura på precis det dom fick pengar till, för att handla. Dom har alltså tagit pengrna i sin egen ficka. Så tyck inte synd om firman utan mig
Att du känner dig lurad på 9k för materialinköpet förstår jag, här måste du stå på dig om det är som du beskriver.
Men alla andra fakturor har du ju accepterat så det är ju inte firmans fel att du överskridit din ROT. Det är ju en deal du har med Skatteverket.
Men alla andra fakturor har du ju accepterat så det är ju inte firmans fel att du överskridit din ROT. Det är ju en deal du har med Skatteverket.