1 213 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Luktar från avloppsrör
Nu ska jag inte säga inte, men troligtvis så är det inte gjutjärn under plattan, det var brukligt att gjutjärnet gick upp ca 10 cm över golvet på den tiden. Sen med äggskal så håller dom nog många år till, bara dom inte får mekanisk påkänning. Hos mig är det äggskal under plattan, men ligger då i massor och kan inte röra sig. Det som kan vara farligt för dessa rör, är om man börjar pyttsa ut 70 - 90 C vatten. Då kan dom röra sig lite oturligt och få spänningar, som gör att dom kan spricka.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Som sagt att byta det vi ser på bilden är lätt. Men är det verkligen orsaken till lukten? Ingen golvbrunn i rummet?
Det finns en golvbrunn också. En rostig gammal historia som bara har som funktion att fånga upp ev vatten från bergvärmepumpen.H hempularen skrev:
Är det onödigt att byta tänker ni? Eller ska jag prova att rensa rören ordentligt först?
Används inte brunnen till annat än att ta upp vatten från VP. Så kan den torka ur och då luktar det. Blir till att hålla koll så den inte blir tom. Räcker med att ytan bara ligger någon millimeter under i låset. Svårt att se en millimeter, så slå i någon liter till att börja med och känn om det slutar lukta.K kollebolle skrev:
EDIT För att inte torka ur, så slå i en skvätt parafinolja på ytan, så håller det uttorkningen borta flera månader.
Redigerat:
Tack! Provar med det först. Fick en offert på 2000 kr så det var ju lätt värt att ta in nån för det annars.J jonaserik skrev:Används inte brunnen till annat än att ta upp vatten från VP. Så kan den torka ur och då luktar det. Blir till att hålla koll så den inte blir tom. Räcker med att ytan bara ligger någon millimeter under i låset. Svårt att se en millimeter, så slå i någon liter till att börja med och känn om det slutar lukta.
Tack för alla svar!
Då har du tur. Rörmokare brukar inte ens snegla åt ditt håll för 2000. Eller kommer de (som framkommer i många av dessa trådar) lägga på material, rör för 5000kr och en "bilavgift" på 3000. 😂K kollebolle skrev:
Ja vi får väl seJ JohanLun skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Men om du inte har provat att fylla på vatten i golvbrunnen så låter det som det mest troliga skälet till lukten. Det brukar inte lukta om det bara är en liten läcka. Rören du har kan mycket väl ha läckande skarvar som behöver bytas ut, men jag tror inte att dte skulle ge något större luktproblem.
Vi har ett äldre "släktgemensam" fjällnära fritidshus från 50 talet. Där börjde det lukta i källaren. Ibland. Efter väldigt mycket felsökning upptäckte jag att ett vertikalt gjutjärnsavloppsrör hade en spricka precis på baksidan mot väggen, men den hade "öppnat sig" så att den var nästan 5mm bred spricka mitt på röret. Just detta rör används inte. Men jag har tillfälligt tätat med silvertejp. Nu luktfritt. Det går till en utsloagsvask som inet används, men jag vågar inte ta bort röret så länge vasken finns där, om någon får för sig att använda den.
Vi har ett äldre "släktgemensam" fjällnära fritidshus från 50 talet. Där börjde det lukta i källaren. Ibland. Efter väldigt mycket felsökning upptäckte jag att ett vertikalt gjutjärnsavloppsrör hade en spricka precis på baksidan mot väggen, men den hade "öppnat sig" så att den var nästan 5mm bred spricka mitt på röret. Just detta rör används inte. Men jag har tillfälligt tätat med silvertejp. Nu luktfritt. Det går till en utsloagsvask som inet används, men jag vågar inte ta bort röret så länge vasken finns där, om någon får för sig att använda den.
Klicka här för att svara
