Nu ska jag inte säga inte, men troligtvis så är det inte gjutjärn under plattan, det var brukligt att gjutjärnet gick upp ca 10 cm över golvet på den tiden. Sen med äggskal så håller dom nog många år till, bara dom inte får mekanisk påkänning. Hos mig är det äggskal under plattan, men ligger då i massor och kan inte röra sig. Det som kan vara farligt för dessa rör, är om man börjar pyttsa ut 70 - 90 C vatten. Då kan dom röra sig lite oturligt och få spänningar, som gör att dom kan spricka.
 
Som sagt att byta det vi ser på bilden är lätt. Men är det verkligen orsaken till lukten? Ingen golvbrunn i rummet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt att byta det vi ser på bilden är lätt. Men är det verkligen orsaken till lukten? Ingen golvbrunn i rummet?
Det finns en golvbrunn också. En rostig gammal historia som bara har som funktion att fånga upp ev vatten från bergvärmepumpen.
Är det onödigt att byta tänker ni? Eller ska jag prova att rensa rören ordentligt först?
 
K kollebolle skrev:
Det finns en golvbrunn också. En rostig gammal historia som bara har som funktion att fånga upp ev vatten från bergvärmepumpen.
Är det onödigt att byta tänker ni? Eller ska jag prova att rensa rören ordentligt först?
Används inte brunnen till annat än att ta upp vatten från VP. Så kan den torka ur och då luktar det. Blir till att hålla koll så den inte blir tom. Räcker med att ytan bara ligger någon millimeter under i låset. Svårt att se en millimeter, så slå i någon liter till att börja med och känn om det slutar lukta.

EDIT För att inte torka ur, så slå i en skvätt parafinolja på ytan, så håller det uttorkningen borta flera månader.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Används inte brunnen till annat än att ta upp vatten från VP. Så kan den torka ur och då luktar det. Blir till att hålla koll så den inte blir tom. Räcker med att ytan bara ligger någon millimeter under i låset. Svårt att se en millimeter, så slå i någon liter till att börja med och känn om det slutar lukta.
Tack! Provar med det först. Fick en offert på 2000 kr så det var ju lätt värt att ta in nån för det annars.
Tack för alla svar!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
K kollebolle skrev:
Tack! Provar med det först. Fick en offert på 2000 kr så det var ju lätt värt att ta in nån för det annars.
Tack för alla svar!
Då har du tur. Rörmokare brukar inte ens snegla åt ditt håll för 2000. Eller kommer de (som framkommer i många av dessa trådar) lägga på material, rör för 5000kr och en "bilavgift" på 3000. 😂
 
J JohanLun skrev:
Då har du tur. Rörmokare brukar inte ens snegla åt ditt håll för 2000. Eller kommer de (som framkommer i många av dessa trådar) lägga på material, rör för 5000kr och en "bilavgift" på 3000. 😂
Ja vi får väl se :-) men har blivit uppringd av två. Den ena sa 3200 kr inkl allt och den andra 2099 kr inklusive framkörning men tillägg för ev ytterligare körtid. Kanske är bra tider att anlita vvs nu!
 
prova och gör rent skarven och lägg en sträng silikon runt och se om det hjälper
 
Men om du inte har provat att fylla på vatten i golvbrunnen så låter det som det mest troliga skälet till lukten. Det brukar inte lukta om det bara är en liten läcka. Rören du har kan mycket väl ha läckande skarvar som behöver bytas ut, men jag tror inte att dte skulle ge något större luktproblem.

Vi har ett äldre "släktgemensam" fjällnära fritidshus från 50 talet. Där börjde det lukta i källaren. Ibland. Efter väldigt mycket felsökning upptäckte jag att ett vertikalt gjutjärnsavloppsrör hade en spricka precis på baksidan mot väggen, men den hade "öppnat sig" så att den var nästan 5mm bred spricka mitt på röret. Just detta rör används inte. Men jag har tillfälligt tätat med silvertejp. Nu luktfritt. Det går till en utsloagsvask som inet används, men jag vågar inte ta bort röret så länge vasken finns där, om någon får för sig att använda den.
 
Düsseldorff
Men vafan det är klart att TS har kollat brunnen innan han misstänker röret!

Eller överskattar jag dig, TS?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.