Hej,

när använde man mer eller mindre stark luktande träskyddsmedel och vilka var det i så fall. Skulle gärna vilja ha en genomgång nu då jag renoverar uthuset.

Vilka fanns det över tiden om man går tillbaka till 1920-talet fram tills nu. Hade man träskyddsmedel även på 1920-talet? Hur vanligt var det då?

Tror det var vanligast på 60- och 70-talet och då var det väl klorofenol ... vad fanns det mer och var använde man det?

Hur kan man sanera eventuella lukter utan att behöva riva? Funkar det med ozongenerator? Finns det någon här som har genomgått en luktsanering? Vad gjorde man då?

Jag jobbar med ozongeneratorer och kan säga att en vanlig lukt som kunder vill bli av med är just från pentaklorfenol (PCP). Det ämnet användes mellan 1955 och 1978 och finns därför i en hel del hus. När man tänker på 60-talets miljonprogram tänker de flesta på höghus i betong men en tredjedel av bostäderna som byggdes då var faktiskt småhus.
Vad som har använts före och efter PCP-perioden kan förhoppningsvis någon annan svara bättre på.

Om det är PCP som orsakar din lukt kan en ozongenerator hjälpa dig med själva lukten men så länge källan till lukten finns kvar kommer lukten att komma tillbaka förr eller senare. Om du byter ut det impregnerade träet i din renovering löser det så klart problemet, annars är ett alternativ att installera ett ventilationssystem i husgrunden för att föra bort lukten innan den kommer upp i huset. Vi har skrivit en artikel just om PCP och lukten det orsakar som du kan hitta här: https://www.ozonstockholm.se/impregneringslukt-fran-pentaklorfenol.html

• Gilla
Ewald
  • Laddar…
D daniel_nordlund skrev:
Jag jobbar med ozongeneratorer och kan säga att en vanlig lukt som kunder vill bli av med är just från pentaklorfenol (PCP). Det ämnet användes mellan 1955 och 1978 och finns därför i en hel del hus. När man tänker på 60-talets miljonprogram tänker de flesta på höghus i betong men en tredjedel av bostäderna som byggdes då var faktiskt småhus.
Vad som har använts före och efter PCP-perioden kan förhoppningsvis någon annan svara bättre på.

Om det är PCP som orsakar din lukt kan en ozongenerator hjälpa dig med själva lukten men så länge källan till lukten finns kvar kommer lukten att komma tillbaka förr eller senare. Om du byter ut det impregnerade träet i din renovering löser det så klart problemet, annars är ett alternativ att installera ett ventilationssystem i husgrunden för att föra bort lukten innan den kommer upp i huset. Vi har skrivit en artikel just om PCP och lukten det orsakar som du kan hitta här: [länk]
Uthuset (där problemet finns) har torpargrund. Själva boningshuset är uppförd 1923. Troligtvis har man målat över syllar och brädor med träskyddsmedel.

Så man kommer troligtvis inte undan att byta syllen när man vill bli av med all lukt.

Ja, en ozongenerator kan vara en bra lösning, men samtidigt så håller jag på att renovera, så man vill göra rätt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.