Så här såg/ser det ut hos oss, enda skillnaden är att grunden är plastad i samband med att jag installerade avfuktaren då.

Borde väl kanske göra ett försök att byta ut all asfaboard och resterande isoleringen i år.

277534462_10225300648476630_2591432102599114589_n.jpg
 
Hur skulle ni förklara den här lukten? I vår isolerade sommarstuga från 85 luktar det.. sommarstuga. Svårt att sätta ord på det men en mix mellan gammalt kaffe och instängt. Är det så cuprinol luktar?
 
Nja, kaffe i sommarstuga låter rätt trevligt... :rofl:

Cuprinol luktar mer kemiskt...
 
  • Gilla
Macci och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, kaffe i sommarstuga låter rätt trevligt... :rofl:

Cuprinol luktar mer kemiskt...
Jag har svårt att beskriva den kemiska lukten, kanske upplevs den också olika beroende på vem som sniffar och vilket hus det är. Men jag tycker inte det luktar kaffe...
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
I mitt fall var det tryckimpregnerad syll, och jag fick rådet att måla den...
Det passade jag på att göra när jag böt isolering...

Inte för att jag tror den luktade något i mitt fall, men det kapslar väl in det lite i alla fall....
Hos oss böt vi trossbotten efter fördjupad undersökning. Ingen rekomendation om syllen.
Nu fick jag loss en bit av syllen, är lite mörkare utvändigt och luktar inte riktigt normalt trä... Vad tror ni, kan den vara tryckimpregnerad?
 
  • Närbild av en stapel kex med tydliga lager, texturerat yta, placerade framför mönstrad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tårtbit-formad stycke, troligen en cheesecake, på ett mönstrat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, jag tror inte den är tryckt...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag tror inte den är tryckt...
Är den mörkare då? Men kan väl vara rötskyddsbehandlad med ett ljust medel?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag tror inte den är tryckt...
Instämmer, tryckt virke antar oftast en grön ton. Dock ser den ut att ha fått sig någon form av ytbehandling med tanke på att den är betydligt ljusare innanför.
 
  • Gilla
Macci
  • Laddar…
Jag tycker mest det ser ut som en gammal obehandlad träbit, brukar inte gamla reglar och sånt man röjt ur också ha den där tonen som går lite åt brunt....
 
Redigerat:
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som vilken obehandlad brädbit som helst. (barr)trä mörknar alltid på utsidan.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Tack Dan_Johansson och useless för att ni kikade på bilderna. Så kan det såklart vara. Det hade ju varit det bästa.

kan dock tycka det luktar om den, förhoppningsvis bara luktsmitta. Men ytbehandlingen på övriga trossbotten, läkt etc. var av den ljusare sorten. Inte den typiska gröna färgen. Hur blir man säker på att syllen är obehandlad, finns det tex något labb man kan skicka biten till? tyckte jag läst något om det nånstans, men kan inte komma ihåg vart
 
Redigerat:
M MLindstrom skrev:
Eurofins Pegasuslab kan man skicka till: [länk]

Så här ser vår analys ut:

[bild]
Jag har inte skickat in någonting på analys för jag tror att det har blivit bättre. Avvaktar lite för att se om "resten" är dålig ventilation pga självdrag. Men tack för länk och protokoll :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.