Golvbrunn från Jafo luktar gammal sur disktrasa blandat med kemikalier

422 läst  9 svar

1. E
    Medlem Nivå 2
    I huset där jag bor finns två golvbrunnar. Båda är från Jafo. Den ena är från cirka 2009. Jag städar den nån gång i månaden. Max. När jag tar upp och städar den är den bland det fulaste man kan föreställa sig: Hårbollar, avlagringar, olika sorters slime (ja ni vet, ni andra som har golvbrunn). Men den luktar absolut inget. Hur ful den än blir, är den nästan helt luktfri.

Den andra golvbrunnen, från 2016, är så vacker som en golvbrunn kan bli: Ren grå plast, utan den minsta avlagring. Och den luktar fullständigt pyton. Om jag inte tar upp vattenlåset och doppar det i en gryta med kokande vatten typ två gånger i veckan, så luktar det starkt av sur disktrasa blandat med någon slags kemikalier i hela badrummet. I synnerhet efter någon har duschat.

Jag har lokaliserat lukten till den röd tätningsring som tätar mellan vattenlås och golvbrunn. Den, och egentligen bara den, luktar pyton. Det hjälper inte att städa den med städmedel eller såpa, utan man måste koka den för att få bort lukten. Därför tror jag att det är bakterier som orsakar lukten.

Jag undrar förstås varför tätningsringen är så benägen att angripas av bakterier i husets ena badrum men inte i det andra. Först hoppades jag att den nyare golvbrunnen bara var ett måndagsexemplar. Så jag köpte ett nytt vattenlås. Efter två dagar luktade det lika illa som det förra. Då kontaktade jag Jafo och frågade om de har bytt plast i tätningsringen till något som bakterier gillar på senare år. De skickade mig en till exakt likadan, och lika illaluktande tätningsring och tipsade om att man behöver städa den nån gång ibland. Där gav jag upp. De hade visst aldrig hört talas om att deras tätningsringar luktar surt och trodde att jag bara inte vet hur man städar.

Nu undrar jag:
    1. Finns det någon annan som har dessa problem med Jafos golvbrunnar? Är det någon som vet vad det beror på? Är en del plast mer bakterievänlig än annan plast? Finns det någon anledning till att bakterier skulle växa bättre i en golvbrunn än en annan?
    2. Vad kan man göra åt det? Vet någon hur man kan köpa ett vattenlås med luktfri tätningsring som passar i en Jafo-brunn?
    Det är mycket med det jordiska. Tacksam för svar.

2. K
    Medlem · Nivå 10
    Jag har tre jafobrunnar av 2016 års modell och har inte tänkt på att de luktar skit. Har inte rengjort dem speciellt ofta men ska göra det imorgon :)

Följer tråden med intresse

3. E
    Medlem Nivå 2
    Antagligen förvirrar det frågan att det är en lukt som olika människor känner i ganska olika grad. Idealen för hur ofta man ska byta disktrasa i köket skiljer ju sig väldigt starkt mellan olika människor och antagligen beror det på att vissa känner lukten av sur disktrasa tydligare än andra. Men så starkt som vår golvbrunn luktar efter någon vecka utan kokning så tycker jag att de flesta borde känna något i alla fall.

4. S
    Medlem · Nivå 3
    prova att rengöra med Klorin istället

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Nivå 8
    Men det är väl inte själva brunnen i sig som luktar, den kan du koka hur många ggr som helst, det kommer inte hjälpa.
    Vissa avlopp har lukter, och det kan orsakas av en mängd orsaker, att dom är otäta i packningarna, avluftningen m.m m.m
    Jafo är ju en av dom vanligaste brunnarna som sitter i var och varannat hem i Sverige.

6. E
    Medlem Nivå 2
    Jo, det är verkligen själva brunnen som luktar. Det är den röda mjukplastringen som tätar mellan vattenlåset och golvbrunnen. Det är inte alls avloppslukt det handlar om, utan sur bakterielukt blandat med plastlukt.

Jag tycker också det är konstigt att golvbrunnar av ett märke som finns överallt beter sig såhär. Min andra Jafo-brunn som fungerar ju som sagt fläckfritt.

7. E
    Medlem Nivå 2
    Tack för tipset! Ska testa det. I bästa fall kanske klorinet kan sitta där ett tag och bakteriedöda så att man inte behöver rengöra så ofta.

8. K
    Medlem · Nivå 10
    Har rengjort mina nu för första gången i år och upplever inte någon värre lukt.. Minns inte riktigt när de rengjordes i fjol men jag var förvånad över hur lite skit där var i dem..

9. E
    Medlem Nivå 2
    Det kan ju vara så att jag av någon anledning har fått en alldeles speciell bakteriestam i min ena golvbrunn. En bakteriestam som är superbra på att bita sig fast på tätningsringar och lukta gammal disktrasa. Konstigare saker händer .

Men inspiration från Kallebos tre golvbrunnar av samma årgång ska jag ge mig ut på bakteriemördaruppdrag ikväll. Planen är att utplåna allt liv som kan finnas i min golvbrunn och den omgivande duschen med klorin och värme. Om en vecka kan jag publicera resultatet. Luktar det inte då har operation bakteriesanering antagligen lyckats.

10. E
    Medlem Nivå 2
    Metod: Jag skurade alla delar av golvbrunnen mycket noga med klorin.

Resultat: Två dagar senare luktade den alldeles, alldeles underbart. En vecka senare hade några mycket små tendenser till disktraslukt återkommit. Så jag städade den med klorin igen, för att inte göra min golvbrunn till en inkubator för en klorinresistent bakteriestam.

Men i stort sett: Klorin tycks vara lösningen på problemet med disktrasluktande golvbrunn. Tack för tipset, Stenna! För första gången sen jag byggde badrummet för tre år sedan luktar det som ett nybyggt badrum borde lukta. Det vill säga, ingenting.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: