SaraS85 SaraS85 skrev:
Anticimex kom sedan och konstaterade att vi hade lite mögelpåväxt på vinden, som förmodligen har blivit under vintern
Mögelpåväxt har ingen datumstämpel så han kunde omöjligtvis veta när det kommit till. Låter mera som säljsnack för att försöka lura på dig en dyr och onödig lösning. Ett hus från 1950-talet har med allra största sannolikhet lite mögelpåväxt på råsponten, det har kommit under årens gång och högst troligen redan påbörjats under byggskedet.

Eftersom lukten inte är mögellukt och kommer endast varma dagar så är den antagligen inget att oroa sig för heller. När ni byggt om (tilläggsisolerat?) så blir kallvinden säkert lite varmare nu under varma dagar när solen värmer taket, därför uppstår troligtvis lukten. När vinden anpassat sig till dom nya förhållandena kan lukten försvinna.
Jag hade bara avvaktat och hållit koll på läget. Du kan försöka täta luckan bättre om lukten stör, och möjligtvis minska på luftflödet under sommaren. Alltså vrid ner paxfläkten i badrummet.

Vi fick doften först i år och har inte haft mögel innan (inte som vi sett iallafall), så vi får observera hur det fortsätter nu när vi har tätat luckan och satt in ventiler på vinden. Det är lite här och där uppe på vinden, ser inte ut att följa något särskilt mönster. Det är inte mycket heller utan det växte troligen till i vintras. Jag har laddat upp protokollet ifall någon är intresserad av att läsa :)

Problemet är att vi förmodligen kommer försöka sälja vårt hus och jag vet vilken panik folk får om det står att det är mögel i taket, men samtidigt vill jag inte springa iväg och göra något som inte gör saken bättre eller till och med gör det värre.

"Fuktkvoter mellan 9-11-vikt% uppmättes i underlagstaket"

Det där är riktigt torrt och ser väldigt bra ut, taket är ändå 60 år gammalt. Tar man dit en besiktningsman eller "konsult" så kommer dom att hitta "fel" och komma med förändringsförslag, det är deras jobb.

F Finndjävel skrev:
"Fuktkvoter mellan 9-11-vikt% uppmättes i underlagstaket"

Det där är riktigt torrt och ser väldigt bra ut, taket är ändå 60 år gammalt. Tar man dit en besiktningsman eller "konsult" så kommer dom att hitta "fel" och komma med förändringsförslag, det är deras jobb.
Jag såg att jag aldrig svarade på detta. Eftersom jag var så orolig inför försäljningen satte vi in en avfuktare på vinden så att vi åtminstone kunde säga att vi gjort vad vi kunnat. Hade vi bott kvar hade vi nog härdat ut, för det luktade ju bara spån - tror du har helt rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.