Hej på er, jag hoppas på lite råd om vår vind.
Vi har bott i huset i snart sju år. Förra året så byggde vi om vår övervåning - vi bytte innertak, tog ner väggar mot kattvind och flyttade dem närmare takfoten och byggde ett badrum (var tidigare bara toalett). Alla luckor som varit till sidovindarna togs bort och blev helt tätt (snickarna tyckte inte att det behövdes.....).
I våras, när värmen kom, så upptäckte vi en kraftig doft på övervåningen, som påminde om en verkstad (lukt av sågspån/virke). Varma dagar är värst.
Så vi kontaktade Anticimex för en utredning. De sa att vi först behövde sätta in inspektionsluckor, vilket vi gjorde. Dessa är metall med isolerad baksida, så de släpper nog inte igenom så mycket luft.
Anticimex kom sedan och konstaterade att vi hade lite mögelpåväxt på vinden, som förmodligen har blivit under vintern, och att doften kommer ifrån spånet som tränger ner genom vindsluckan. Det var torrt och fint när han var däruppe, han kunde inte se några fuktskador. Men vi hade inga ventiler i gavlarna - så det skulle vi sätta in. Han sa också åt oss att täta vindsluckan med t ex tätningslist.

Så vi har satt in ventiler på gavlarna och tätat luckan med tätningslist, men doften fortsätter komma ner riktigt varma dagar. Vi har också dörren till badrummet öppen under varma dagar för att kunna vädra (vi öppnar fönstret därinne då för att få tvärdrag). Jag undrar om det kan vara så att badrumsfläkten fortfarande drar ner luften från vinden, för att luckan inte är tillräckligt tät?
Anticimiex ville sälja på oss Ventovind, alltså mekanisk styrning av luften vid ventilerna, men om badrumsfläkten suger ner luft genom vindsluckan så borde inte det rätta till problemet?

Eller har ni några andra tips/ideer/infallsvinklar? Tänker jag fel? Hur tätar jag luckan bättre!? Det är en utsågad lucka som "faller ner" mot en ram, man lyfter upp hela den om man ska upp på vinden.

1. Lyssna inte på Anticimex.
2. Ventilation är inte alltid en bra lösning på en kallvind, det kan öka på fuktproblemen.
3. Vad har ni för innertak och material på väggarna? Är inte det helt tätt så läcker det ju överallt. Så att täta luckarna spelar ingen roll om det är glipor på 1 cm rbakom alla taklister mm.

Om det luktar trä låter det som att virket 'svettas' när det blir varmt? Det är i sig inget farligt och borde minska med tiden.
Men det går säkert att minska symptomen med bättre kontrollerad ventilation.

H huggan skrev:
1. Lyssna inte på Anticimex.
2. Ventilation är inte alltid en bra lösning på en kallvind, det kan öka på fuktproblemen.
3. Vad har ni för innertak och material på väggarna? Är inte det helt tätt så läcker det ju överallt. Så att täta luckarna spelar ingen roll om det är glipor på 1 cm rbakom alla taklister mm.
Exakt den inställningen har jag också till ventilation. Innertaket är i grunden brädor som vi sedan beklätt med panel, tidigare var det tretexskivor både i tak och väggar (över brädorna), nu är det istället gips på 90 % av alla väggar. Det kan mycket väl vara lite otätt i innertaket, det var lite special med övergångar i snedtaket vet jag och det kan ha varit svårt att få helt tätt.

useless useless skrev:
Om det luktar trä låter det som att virket 'svettas' när det blir varmt? Det är i sig inget farligt och borde minska med tiden.
Men det går säkert att minska symptomen med bättre kontrollerad ventilation.
Så du tycker att jag ska köra på Anticimex rekommendation? Du tror inte badrumsfläkten ställer till det? Vi har ju inte bytt material uppe på vinden, svettas trä hur länge som helst? Huset är byggt 1959 och vi kände inte av det innan ombyggnationen. Tänker att åtminstone mögelproblemet kanske försvinner, innan har luften som läckt upp från sidovindarna (kommer in luft vid takfoten) inte haft någonstans att ta vägen, nu finns det åtminstone två ventiler.

Nej, kör inte på Anticimex rekommendation. Se över ventilationen i bostaden om ni ska göra något med ventilationen.

Har ni problem med mögel på vinden?

Luften som kommer in vid takfoten är väl uteluft? Den brukar inte orsaka mögel.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, kör inte på Anticimex rekommendation. Se över ventilationen i bostaden om ni ska göra något med ventilationen.

Har ni problem med mögel på vinden?

Luften som kommer in vid takfoten är väl uteluft? Den brukar inte orsaka mögel.
Han tyckte att ventilationen i övrigt var bra, vi har tilluftventiler i de rum som inte har fönster med spaltventil och fuktstyrda PAX-fläktar i alla våtutrymmen.
Ja, det är uteluft som kommer in på sidovindarna, men det kan ha läckt upp luft från övervåningen via vindsluckan upp på övre vind. Innan vi byggde om så var luckor och dörrar otäta in till sidovindarna så då var det troligen luftutbyte däremellan som försvann vid ombyggnationen.

Ja, mögelpåväxt upptäcktes vid undersökning, det fanns inte där när vi byggde om förra året (vi var uppe på vind för att sätta in spotlights då).

Målade tretexskivor är relativt lufttäta i jämförelse med inga alls/panel. Om ni tagit bort dem utan att ersätta med lufttätt mtrl så bör lukter ha fritt fram.

Vi bodde i ett hus från -47 förut och övervåningen där luktade alltid lite speciellt träigt, om än inte snickarverkstad med sin fantastiska terpentindoft. Att det luktar trä är inget konstigt då ni snickrat med nytt virke. Trä doftar alltid, och särskilt när det är varmt. Det tar väl åtminstone 100 år innan det börjar avta ordentligt.

Det är inte konstigt om ni får mögel på vinden om det inte är tätt.

Oldboy Oldboy skrev:
Målade tretexskivor är relativt lufttäta i jämförelse med inga alls/panel. Om ni tagit bort dem utan att ersätta med lufttätt mtrl så bör lukter ha fritt fram.

Vi bodde i ett hus från -47 förut och övervåningen där luktade alltid lite speciellt träigt, om än inte snickarverkstad med sin fantastiska terpentindoft. Att det luktar trä är inget konstigt då ni snickrat med nytt virke. Trä doftar alltid, och särskilt när det är varmt. Det tar väl åtminstone 100 år innan det börjar avta ordentligt.

Det är inte konstigt om ni får mögel på vinden om det inte är tätt.
Hmm, där kan du ju ha en poäng förstås! Men om det nu inte är lufttätt upp till vinden pga innertaksbytet, vad bör jag göra för att inte möglet ska växa vidare under nästa vinter? Eftersom facken på vinden är fulla med sågspån så kan jag inte göra något från den sidan och jag hade ju helst inte rivit ner det nya taket heller - men det förklarar varför doften är starkast i det rummet där vi bytt och inte känns i de andra rummen (fast luckan sitter ju i delen där det är bytt också).

Panel... kan ju vara vanlig pärlspont t ex, men också modernare typer av mtrl.
Vad är det för panel?
Det som går att göra om man inte vill upp och riva på vinden är att ta ner och täta/dreva bakom alla taklister. Men är det vanlig träpanel (typ pärlspont) så är det så mkt glipor överallt att det förmodligen varken gör till eller från.

Att förhindra påväxt på en vind med fuktuppträngning är inte lätt.
Det första ni bör göra är att dokumentera dagsläget. Var finns mögel. Fotografera och rita med penna i kanterna. Upprepa en ggn/år så ser ni om och i så fall hur mkt det växer till sig, dvs hur snabbt förloppet är. Det påverkar vad som bör göras och hur bråttom det är.

Det bästa är att förhindra att det läcker upp luft från bostaden. Men det är svårt i gamla hus. Å andra sidan, om huset var ok innan, så kan man säga att den gamla lösningen/konstruktionen fungerade utmärkt. Då kan man återgå till den och få bort problemet.

Det finns många skolor/hypoteser om hur problemet kan lösas. Ytterligheterna är väl max ventilation/fritt blås i ena änden och ingen ventilation/varmvind/luftavfuktare i den andra. Och allt däremellan...

Oldboy Oldboy skrev:
Panel... kan ju vara vanlig pärlspont t ex, men också modernare typer av mtrl.
Vad är det för panel?
Det som går att göra om man inte vill upp och riva på vinden är att ta ner och täta/dreva bakom alla taklister. Men är det vanlig träpanel (typ pärlspont) så är det så mkt glipor överallt att det förmodligen varken gör till eller från.

Att förhindra påväxt på en vind med fuktuppträngning är inte lätt.
Det första ni bör göra är att dokumentera dagsläget. Var finns mögel. Fotografera och rita med penna i kanterna. Upprepa en ggn/år så ser ni om och i så fall hur mkt det växer till sig, dvs hur snabbt förloppet är. Det påverkar vad som bör göras och hur bråttom det är.

Det bästa är att förhindra att det läcker upp luft från bostaden. Men det är svårt i gamla hus. Å andra sidan, om huset var ok innan, så kan man säga att den gamla lösningen/konstruktionen fungerade utmärkt. Då kan man återgå till den och få bort problemet.

Det finns många skolor/hypoteser om hur problemet kan lösas. Ytterligheterna är väl max ventilation/fritt blås i ena änden och ingen ventilation/varmvind/luftavfuktare i den andra. Och allt däremellan...
Det liknar sån här panel nedan (ledsen för superstor bild), de är ju häktade i varandra så det bör inte vara några jättestora glipor. Pratade med sambon som sa att vi inte tog ner något i innertaket utan bara satte denna panel ovanpå, förutom vid sidovinden där det inte fanns något innertak förut. Där la snickarna isolering och sedan OSB eller någon annan träskiva och därefter träpanel.

Men det är nog en bra början att rita som du säger. Vi la till fler tätningslister i själva vindsluckan häromdagen för att se om doften blir lite bättre. Alternativet är att ta bort alla takfönster vi monterade in och sätta upp sidovindarna på nytt, det hoppas jag verkligen vi slipper.. :) Anticimex sa att uteluften kommer in på övre vind genom sidovindarna, och där har den inte kunnat komma någon annanstans än ner i bostaden (med utfälld fukt på vinden) eftersom det saknats ventiler, så förhoppningsvis blir det lite bättre nu. Jag tänker också som så att tidigare fanns det massor av luckor och dörrar in till sidovindarna som var otäta och då kanske den mesta uteluften faktiskt kom in på övervåningen istället för upp till vinden, för det har inte funnits några ventiler innan heller...

Innertak_ndspont_Attefallshus_Eva.jpg

Ok. Det är samma typ av panel som pärlspont, bara annan profilering. Tror det heter fasspont.
Men har ni inte tagit bort något mtrl så lär det ju inte vara mer luftläckage än innan.

Det är inte så att det är just takpanelen och OSB-skivorna som luktar trä? De är ju nya och brukar lukta rätt mkt. OSB består av hyvelspån och lim och bör kunna lukta en hel del, och då inte bara rent friskt trä pga limmet.

När man öppnar luckan till vinden så väller doften ner. Men ja värmen blir högre på övervåningen så kanske det bidrar till doften. Det har inte varit så farligt sedan vi tätade till luckan lite mer. Men jag får avvakta och se om möglet växer till sig innan jag gör något mer, det känns inte som att jag kan göra något?

Det finns alltid saker man kan göra, men det är ingen panik.
Innan man gör något öht så måste man veta vari problemet består, och om det faktiskt är ett problem eller inte. T ex behöver man veta om mögeltillväxten är generell på hela vinden, eller om det är punktvisa problemområden. Sedan är det just tillväxthastigheten som avgör om det är ett problem, och i så fall hur stort.

Grundorsaken till mögel på vinden är att det tränger upp fukt/luft från bostaden.
Gamla hus har ingen fuktspärr (plastfolie), och då kan fukt från bostaden vandra upp på vinden.
Det var inget stort problem förr därför att vinden var dåligt isolerad, och därför lite varmare (och därmed torrare).

Har ni mätt över tid? Skaffa en fuktmätare/ligger och håll koll på värdena över tid. Mycket bra att dessutom kunna se skillnader när ni prövat o görs en förbättring eller tex efter att ngn tagit en en timmes disch.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.