På övrevåningen har vi ett sovrum, fd sommarrum, och mittemot en kall gammal skrotvind. Förutom sågspån så ligger där en del bråte, gamla mattor osv från tidigare ägare. Dammigt och smutsigt.Inne på själva vinden luktar de gammal vind.. Sådär som de "brukar", dvs de gamla vindar jag varit inne på. Luktar inte mögel och inte heller fuktig jordkällare osv. Luktar.. gammalt Men.. Om man förvarar kläder i trappuppgången mellan sovrummet och vinden så tar de åt sej av vindslukten
Vad kan de ev bero på? Bristfällig ventilation (för de är de, finns ingen frånluft uppe alls, endast tilluft i sovrummet och fönster på glänt på vinden) Eller har vi nåt större problem där uppe? Konditionsgranskningen för 2 år sedan visade inget speciellt, sågspånet på vinden torrt osv. En gammal fuktskada i taket som torkat och taket är bytt för några år sedan. De sägs att t.o.m en gammal vind inte ska lukta nåt.. Och all lukt som sätter sej i kläder är solklart mikrobtillväxt. Jag blir galet nojjig av detta, även om jag tror att ventilationen kan vara boven så börjar jag stressa över dethär. Vindsdörren är rätt otät så har försökt täta den så gott de går. Huset är byggt 1954.

Ut med allt organiskt som inte ska vara där + bättre ventilation. det som ska fungera som isolering ska vara kvar.

Lukten beror på att fuktig inomhusluft går rakt upp på vinden och kondenserar där. Det blir grogrund för allt från mögel till bakterier. Fuktspärr på bostadssidan i rummen mot tak och ytterväggar, och vips så är problemet borta förutsatt att du har ok ventilation på vinden. Det andra alternativet är att "köra" huset som det var tänkt från början; elda för kråkorna.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Lukten beror på att fuktig inomhusluft går rakt upp på vinden och kondenserar där. Det blir grogrund för allt från mögel till bakterier. Fuktspärr på bostadssidan i rummen mot tak och ytterväggar, och vips så är problemet borta förutsatt att du har ok ventilation på vinden. Det andra alternativet är att "köra" huset som det var tänkt från början; elda för kråkorna.
Men då borde de väl rimligtvis redan vara mögel på vinden, för varm fuktig inomhusluft har väl redan stigit upp på vinden i 70 år nu?

Självklart skall man kunna förvara saker på vinden. Pappkartonger är organiskt material, kläder ofta också, osv. Vidare är troligen vindsgolvet träplank vilket också är organiskt. Då kommer angreppen på de ytorna istället.

J jonaserik skrev:
Ut med allt organiskt som inte ska vara där + bättre ventilation. det som ska fungera som isolering ska vara kvar.
Ja, de är tanken att blåsa ut allt och då ev byta ut spånet också. Ventilationen på vinden verkar inte vara allt för enkel. Många säger att man ska va försiktig med de på kallvind då de kan göra mer skada än nytta. Svårt att veta vad man ska tro.

D DorisDoris skrev:
Men då borde de väl rimligtvis redan vara mögel på vinden, för varm fuktig inomhusluft har väl redan stigit upp på vinden i 70 år nu?
Det är endast de senaste 20-30 åren som vi på allvar börjat spara på uppvärmningen. I mitten på 80-talet minns jag att det var snöfritt 50 cm runt husen. Så i husets första halva liv så har det inte varit ett problem då värmen drivit ut fukten. Vad som händer nu är att vi sänker inomhustemperaturen, slutar värma murstocken, osv, och då kommer problemen. De gamla husen är inte avsedda att köras på det sättet.

Lägg en planka utomhus på ett par pallbockar under ett tak utan väggar. Vad händer med plankan?
Lägg en planka utomhus på ett par pallbockar utan tak eller väggar. Vad händer med plankan?
Lägg en planka utomhus insvept i plast utan ventilation. Vad händer med plankan?

Lägg en planka utomhus på ett par pallbockar under ett tak utan väggar. Vad händer med plankan?
Lägg en planka utomhus på ett par pallbockar utan tak eller väggar. Vad händer med plankan?
Lägg en planka utomhus insvept i plast utan ventilation. Vad händer med plankan?
Du får gärna vara tydlug med vad du vill förmedla utan att jag behöver gissa...

D DorisDoris skrev:
Du får gärna vara tydlug med vad du vill förmedla utan att jag behöver gissa...
Svara på frågorna så ser du hur ett hus med organiskt material behöver hanteras;

Organiskt material skall inte bli upprepat fuktigt/blött, för då murkar det (plankan utan tak och väggar). Det skall heller inte stängas inne mellan lufttäta skikt, för då murkar det (plankan inslagen i plast). Det skall ha tillgång till luft (det kan inte bli för mycket luft) och det har inga problem att följa utomhusluftens variation vad gäller fukthalt (plankan utomhus men under tak).

Det må hända att det finns några extremt lätträknade fall där ventilation på vinden är lite knepigare, men det är verkligen lätträknade fall.

Förhindra att huset ökar fukthalten på vinden (diffusionstätt skikt från boplan upp mot vind) och se till att ventilationen fungerar på vinden och inte är igensatt, stängd eller liknande (sätt upp en hygrometer och se hur fuktigheten varierar med utomhusluftfuktigheten).

Svara på frågorna så ser du hur ett hus med organiskt material behöver hanteras;

Organiskt material skall inte bli upprepat fuktigt/blött, för då murkar det (plankan utan tak och väggar). Det skall heller inte stängas inne mellan lufttäta skikt, för då murkar det (plankan inslagen i plast). Det skall ha tillgång till luft (det kan inte bli för mycket luft) och det har inga problem att följa utomhusluftens variation vad gäller fukthalt (plankan utomhus men under tak).

Det må hända att det finns några extremt lätträknade fall där ventilation på vinden är lite knepigare, men det är verkligen lätträknade fall.

Förhindra att huset ökar fukthalten på vinden (diffusionstätt skikt från boplan upp mot vind) och se till att ventilationen fungerar på vinden och inte är igensatt, stängd eller liknande (sätt upp en hygrometer och se hur fuktigheten varierar med utomhusluftfuktigheten).
Ja okej, fattar. Vinden har aldrig haft nån ventilation så inget är igensatt. Då är de ventiler i båda ändar som behövs då?
Någon plast finns inte, men inte heller nån spärr i taket på nedrevåningen (vad jag vet). Riva allt tak i nedrevåningen låter ju inte jättetrevligt, för antar att de är så man måste göra för att få dit spärren du talar om.

D DorisDoris skrev:
Ja okej, fattar. Vinden har aldrig haft nån ventilation så inget är igensatt. Då är de ventiler i båda ändar som behövs då?
Någon plast finns inte, men inte heller nån spärr i taket på nedrevåningen (vad jag vet). Riva allt tak i nedrevåningen låter ju inte jättetrevligt, för antar att de är så man måste göra för att få dit spärren du talar om.
Ångspärren är åldersbeständig plast, så plast är inget problem PÅ ENA SIDAN av organiskt material. Man skall absolut inte ha plast eller annat tätt material på båda sidor om organiskt material.

Gavelventiler skadar med högsta sannolikhet inte, men det kan vara så att du har ventilation i murstocken, i takfoten eller I nock, och den kan vara fullt tillräcklig.

Tak OCH ytterväggar. Det bör göras på samtliga plan i huset utom eventuellt källarplan. Tar man ett rum i taget så är det inte så blodigt. Man får ju en renovering på köpet liksom.

Som jag skrev först; alternativet är ju att elda för kråkorna. Det vill säga se till att hålla vinden torr om sommarhalvåret och varm om vinterhalvåret. Det kan tex göras med en llvp som installeras på vinden.

Ångspärren är åldersbeständig plast, så plast är inget problem PÅ ENA SIDAN av organiskt material. Man skall absolut inte ha plast eller annat tätt material på båda sidor om organiskt material.

Gavelventiler skadar med högsta sannolikhet inte, men det kan vara så att du har ventilation i murstocken, i takfoten eller I nock, och den kan vara fullt tillräcklig.

Tak OCH ytterväggar. Det bör göras på samtliga plan i huset utom eventuellt källarplan. Tar man ett rum i taget så är det inte så blodigt. Man får ju en renovering på köpet liksom.

Som jag skrev först; alternativet är ju att elda för kråkorna. Det vill säga se till att hålla vinden torr om sommarhalvåret och varm om vinterhalvåret. Det kan tex göras med en llvp som installeras på vinden.
Mot ytterväggarna har vi ångspärr... Men inte i tak. Vi har precis ytrenoverat HELA nedrevåningen plus sovrummet på vinden så de känns sådär att riva ner igen..
Önskar nån hade talat om att man som vanlig svensson knappt är kapabel att renovera eller äns bo i hus...man bör ju minst vara byggnadsingenjör för att veta hur allt ska göras och fungerar. Minsta fel och du har förstört ett helt hus utan att veta om de...suuuuuuck...

D DorisDoris skrev:
Mot ytterväggarna har vi ångspärr... Men inte i tak. Vi har precis ytrenoverat HELA nedrevåningen plus sovrummet på vinden så de känns sådär att riva ner igen..
Önskar nån hade talat om att man som vanlig svensson knappt är kapabel att renovera eller äns bo i hus...man bör ju minst vara byggnadsingenjör för att veta hur allt ska göras och fungerar. Minsta fel och du har förstört ett helt hus utan att veta om de...suuuuuuck...
Det var ju trist. Varför skippade ni taket? Ni var ju 80 % rätt på det. Om du med ytrenoverat menar målat och bytt golv så är det ju inte så blodigt. Ner med innertaket, upp med plast följt av gips, spackla, slipa, måla, klart.

Byggingenjör vet jag inte, men man måste sätta sig in i lite fysik, logiskt tänkande och byggteknik. Det är inte tillräckligt att vara design- och inredningsintresserad. Då bör man bo i lägenhet.
Ja, vissa fel kan absolut förstöra ett hus. Det är inte svårt.

Det bästa tips jag kan ge är att läsa på innan man startar en åtgärd. Gärna långt innan så att man hinner processa och knåda informationen man hittar och får.

Vad gäller sovrummet på vinden så skall det ha plast på alla väggar som angränsar till kallvinden och innertaket. Skall ni sedan inreda resten av vinden så får ni INTE sätta plast på andra sidan en redan plastad vägg. Då blir reglarna inneslutna mellan två täta skikt = riktigt riktigt dåligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.