Jag har en inbyggd toalett i mitt badrum där jag känner en lukt, typ jordig lukt, från själva inbyggnaden. Har varit inne med en inspektionskamera via spolknappsanordningen men kunde inte se någon fukt eller annat (kom dock inte åt överallt). Har nu bokat tid med en besiktningsman men vet inte om det är rätt väg att gå? Bör jag istället boka in någon som kan ta bort toaletten först för att se om det går att se något den vägen? Tänker om det är en muff eller liknande som behövs bytas ut?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
"Jordig lukt" - då tänker jag mögelC Catharina Karlsson1 skrev:Jag har en inbyggd toalett i mitt badrum där jag känner en lukt, typ jordig lukt, från själva inbyggnaden. Har varit inne med en inspektionskamera via spolknappsanordningen men kunde inte se någon fukt eller annat (kom dock inte åt överallt). Har nu bokat tid med en besiktningsman men vet inte om det är rätt väg att gå? Bör jag istället boka in någon som kan ta bort toaletten först för att se om det går att se något den vägen? Tänker om det är en muff eller liknande som behövs bytas ut?
Frågan är vad en besiktningsman kan göra om man inte kommer åt utrymmet bakom toaletten (om jag förstår det rätt är den inbyggd i väggen ?)
Så den kanske först måste tas bort, om det inte finns ngn inspektionslucka ?
Ja, nu dök inte besiktningsmannen upp som bestämt, han hade tagit fel på dag så jag får väl se det som ett tecken på att jag ska gå en annan väg Den enda lucka som finns är den där spolanordningen sitter och där kan man gå in med kamera. Jag hoppas att man kan gå in där toaletten är monterad också, dels för att se om det är något som bör bytas ut och dels om man kan se något avvikande.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja lukten kan ju antingen vara avloppet (otät muff tex) eller mögel (läckande vatten)...C Catharina Karlsson1 skrev:Ja, nu dök inte besiktningsmannen upp som bestämt, han hade tagit fel på dag så jag får väl se det som ett tecken på att jag ska gå en annan väg Den enda lucka som finns är den där spolanordningen sitter och där kan man gå in med kamera. Jag hoppas att man kan gå in där toaletten är monterad också, dels för att se om det är något som bör bytas ut och dels om man kan se något avvikande.
Har nu haft en kille här som skiftat polerna i motorn som driver ventilationen i huset. Detta har gjort att lukten minskat avsevärt, för att inte säga ljudet på ventilationen!!! Så ett kraftigt undertryck verkar ha varit boven i dramat gällande lukten i badrummet. Det luktar dock emellanåt fortfarande, inte lika kraftigt men ändå så att jag stör mig på det. Min tanke är att ta bort toaletten och byta ut stos/muff för att se om det kan bli bättre. Något jag funderar över är om det kan vara något med röret på bif. bild, är det någon som kan se något som verkar vara fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara