Byggahus.se

Lukt...dolt fel???

1. C
    Medlem · 70 inlägg

caradan

Medlem
    Köpte mitt hus i sommras, en en plansvilla på ca 80kvm. Har varit sommarstuga en gång i tiden men de som ägde det innan mig bodde här permanent.
    Gjorde ingen riktigt besiktning då köpet gjordes, mest pga priset men även pga att ingenting var gjort på många år och att man då kunde se på tak och väggar om det fanns större problem. grunden (torpargrund) var torr och fin och luktade inget alls, vinden var även den jätte bra. Inomhus har vi inte hitta några bekymmer alls.
    När det blev kallare ute så upptäckte jag att det började att lukta om kläder när jag kom hem till folk mm, detta har nu blivit värre och värre. Och jag har börjat att fundera på om inte detta är ett dolt fel? I frågelistan som säljaren fyllt i fanns inget om detta angett och det känns som om detta inte har kunnat börja just i år utan det måste ha pågått länge...(på sommaren står ju dörrarna öppna hela dagarna och då kände man det inte alls)
    Även så är huset extremt kallt på vintern (14 grader inom hus!) och det borde ju säljaren oxå kännt till?
    Vill ju ha kvar huset men skulle vilja att säljaren står för en sorbitionsavfuktare (avfuktare i grunden som även skapar undertryck) i grunden som gör huset beboligt utan att man stinker när man kommer hemifrån.
    Tror ni att det finns ngt att hämta eller är det bara att stå sitt kasst för att man hoppade över besiktningen?

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Lukt...dolt fel???

Nyckelordet är "fritidshus".
    Det fanns ingen bygglagstiftning som täckte hur fritidshus byggts.
    Därför kan man inte heller förutse att det byggts korrekt enligt handböckerna.
    Det finns fritidshus som byggts av kreosotimpregnerade telefonstolpar (innan dessa blev förbjudna att använda i bostadsutrymmen). Den köparen, som tillika blev allvarligt förgiftad av att bo i huset, fick inte rätten på sin sida.

Fritidshus är "gambling" att köpa som åretruntbostad. DÄrav det lägre priset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.