Tjo.

Vi ska flytta och har då en massa katter som ska med.
Är det någon som har erfarenhet av liknande situation och kan komma med tips? 😃

Hur långt ska ni flytta? Brukar de ogilla (bil)resor? Hur många handlar det om?

Vi har alltid bara stoppat in dem i bilen i varsin bur. Vissa verkar inte att ha brytt sig medan andra visat uppenbart missnöje, men det har de fått tåla.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
MultiMan
Är det problem med slagsmål eller gäller det åksjuka och liknande?

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
4774
Fellingway eller vad de nu heter säljer en spray som ska vara lugnande för katter som ogillar bilresor. Ska vara starkt lugnande. Har aldrig testat själv. Samtliga katter som jag har haft hatar att bli instängda i buren och den första delen av resan när jag kör ut på småvägar som svänger och bumpar mycket men så fort det blir motorväg så lugnar de ner sig och somnar rätt fort. Så står man ut med mistlurshelvetet en stund så är det väl bara att packa in en massa katter i långtradaren 😉 och köra.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur långt ska ni flytta? Brukar de ogilla (bil)resor? Hur många handlar det om?

Vi har alltid bara stoppat in dem i bilen i varsin bur. Vissa verkar inte att ha brytt sig medan andra visat uppenbart missnöje, men det har de fått tåla.
Vi flyttar 80 mil, vissa tycker resor är ok, andra inte men nu är det jäkligt långt och vill göra det så bra som möjligt.

7 katter handlar det. Fördelar de på 2 bilar alt 1 husbil.

• Gilla
4774
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är det problem med slagsmål eller gäller det åksjuka och liknande?
Endast åksjuka, eller galet jamande 🤣

4774 4774 skrev:
Fellingway eller vad de nu heter säljer en spray som ska vara lugnande för katter som ogillar bilresor. Ska vara starkt lugnande. Har aldrig testat själv. Samtliga katter som jag har haft hatar att bli instängda i buren och den första delen av resan när jag kör ut på småvägar som svänger och bumpar mycket men så fort det blir motorväg så lugnar de ner sig och somnar rätt fort. Så står man ut med mistlurshelvetet en stund så är det väl bara att packa in en massa katter i långtradaren 😉 och köra.
Skulle kanske kunna slänga med dem med flyttningsbyrån 🤣🤣 skämt åsido, ska absolut kolla upp detta spray. Tack så mycket

• Gilla
4774
  • Laddar…
Kolla om veterinären har några tips. Vi fick ett lugnandes medel utskrivet som de ville att vi skulle ge en katt inför ett besök. Nu var det slutsålt så vi testade det aldrig. Kanske har de något man kan använda vid en sådan här långflytt. Sen är jag egentligen lite tveksam till liknande preparat men vid ett sådant här tillfälle kanske det är motiverat. Det finns även olika typer av åksjukemedel för katter.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
MultiMan
P Pappa1986 skrev:
Endast åksjuka, eller galet jamande 🤣
Vi har brukat ge 1/4-1/2 Postafen (tror det är 25mg som finns att köpa över disk), det funkar bra mot åksjuka och är ok med katter (och hundar).

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.