Vi har flyttat in i ett 70-talsradhus (enplan utan vind och källare) och skulle behöva göra lite energieffektiviseringar. Huset värms upp med hjälp av direktverkande el och en 15 år gammal luft/luftvärmepump och den eluppvärmd varmvattenberedare från 2001 räcker inte till för våra behov av varmvatten och behöver bytas ut.

Vår plan är att installera FTX och för att rördragningarna i rummen ska bli så osynliga som möjligt så behöver nuvarande luftvärmepump flytta på sig. Tanken var först att byta den mot en ny, men nu börjar jag luta mot att istället sätta in en luft/vattenvärmepump och i samma veva lägga vattenburen golvvärme i hallen (se röd markering i bilden nedan):
Planlösning av 70-talsradhus med markerad hall för golvvärmeinstallation. Utedel, innedel av värmepump, FTX, och kamin utpekade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att byta befintliga elradiatorer känns som ett lite för stort och dyrt projekt. Men med denna lösning skulle vi få en energieffektivare uppvärmning (vattenburna golvvärmen i hallen) som sprids runt i huset med hjälp av FTX och ett effektivare uppvärmning av varmvatten som vi är storkonsumenter av. Vi skulle inte göra större ingrepp än nödvändigt, men vi skulle få ett lyxigt varmt golv och slippa brummandet (inomhus) från luftvärmepumpen.

Vi har inget behov av kylning.

Kan ni kloka personer som redan vet massor om energieffektivisering, uppvärmning, lvvp och liknande råda mig vid valet av luftvattenvärmepump? Vad har ni för erfarenheter? Att systemet är så tyst som möjligt är en stor fördel!

Alla tankar och råd tas emot med glädje!

OBS, tänkte i samma veva söka bidraget för energieffektivisering av eluppvärmda småhus.

N Novve skrev:
Kan ni kloka personer som redan vet massor om energieffektivisering, uppvärmning, lvvp och liknande råda mig vid valet av luftvattenvärmepump? Vad har ni för erfarenheter? Att systemet är så tyst som möjligt är en stor fördel!
Om du ändå är inne på en luft/vattenvärmepump, skulle jag köra på en vattenburet lågtempsystem med element i hela huset som utnyttjas av värmepumpen.

Och köra golvvärmen som du tänkt.
Att dra 40 m 15 mm rör utvändigt (som skissen visar) kan både se okey ut & bli väldigt besparande, & det är inga stora pengar i ditt fall.

Elementen behöver då en större "totalyta" (för effekten), men samtidigt behöver du inte köpa alla nya element direkt, utan du kan pö om pö köpa in eftersom er ekonomi tillåter & bara komplettera.

• Planlösning med rördragning i rött för luft/vattenvärmepump genom flera rum, markerade med cirklar på en skiss över huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Novve
  • Laddar…
J jawen skrev:
Om du ändå är inne på en luft/vattenvärmepump, skulle jag köra på en vattenburet lågtempsystem med element i hela huset som utnyttjas av värmepumpen.

Och köra golvvärmen som du tänkt.
Att dra 40 m 15 mm rör utvändigt (som skissen visar) kan både se okey ut & bli väldigt besparande, & det är inga stora pengar i ditt fall.

Elementen behöver då en större "totalyta" (för effekten), men samtidigt behöver du inte köpa alla nya element direkt, utan du kan pö om pö köpa in eftersom er ekonomi tillåter & bara komplettera.
Tusen tack för bra tips! I skissen ovan verkar inte elementen vara placerade under fönstren. Är det ok att göra på det viset?

Huset är ett ganska dragit 70-talshus. Planen är att byta fönstren i närtid, men vi har fortsatt ett inte så superisolerat tak och väggar. Vilken siffra är lämplig för att räkna ut pumpens effektbehov? 55 W/m2? Och eftersom jag vill ha ett tyst system vore det i så fall smart att ta en lite kraftigare pump som då kan gå på lägre varvtal eller är det feltänkt?

Tack igen för råd och hjälp!

N Novve skrev:
I skissen ovan verkar inte elementen vara placerade under fönstren.
Jag hade lite svårt att se fönstren på skissen, så mina elementplaceringar var mer som ett exempel.
Och generellt sätter man element under fönstren för att motverka kallras från fönstren, för att kall luft sjunker.

Men lite beroende på, är detta inte ett måste.

Mitsubishi Electric tycker jag gör bra värmepumpar, & Zubadan tekniken ger mer när man behöver det som mest.
Denna är en rejäl värmepump med nyare tekniken & 200 lit varmvatten. (går att komplettera)

https://www.polarpumpen.se/varmepum...15RDYo0zkxb-Vn9pt2M2CgDA7W2Up2KBoCz30QAvD_BwE

• Gilla
Novve
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag hade lite svårt att se fönstren på skissen, så mina elementplaceringar var mer som ett exempel.
Och generellt sätter man element under fönstren för att motverka kallras från fönstren, för att kall luft sjunker.

Men lite beroende på, är detta inte ett måste.

Mitsubishi Electric tycker jag gör bra värmepumpar, & Zubadan tekniken ger mer när man behöver det som mest.
Denna är en rejäl värmepump med nyare tekniken & 200 lit varmvatten. (går att komplettera)

[länk]
Tack för tipset om pumpen, ska kolla upp! När jag letat lite på egen hand har jag fastnat för Daikin Altherma Top Grade 80. Är det mer modern teknik i Zubadan?

Gällande elementen, menar du att det är mycket dyrare att i efterhand dra rören?

En annan tanke som slog mig var ifall jag skulle kunna placera utedelen på taket precis ovanför teknikrummet. Finns redan en genomföring i rummet för frånluften. Det är ett låglutande papptak och huset är ett enplanshus. Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning?

Daikin Altherma Top Grade har bättre prestanda än Zubadan när det är riktigt kallt väder och man behöver hög framledningstemperatur.

• Gilla
Novve
  • Laddar…
N Novve skrev:
Daikin Altherma Top Grade 80. Är det mer modern teknik i Zubadan?
Bägge är A+++ & vilken som har bäst service i din omgivning är viktigare.
N Novve skrev:
Gällande elementen, menar du att det är mycket dyrare att i efterhand dra rören?
Beror ju på om du gör arbetet själv.
Annars brukar ju ett "paket-pris" kunna vara fördelaktigt.
Vidare behöver ju värmepumpen en "tillräckligt" stor vattenmängd i systemet, för att kunna fungera bra & överlämna den skapade värmen.
& fler elemement + rör ökar volymen, men du kan ändå behöva en tank också.
N Novve skrev:
En annan tanke som slog mig var ifall jag skulle kunna placera utedelen på taket precis ovanför teknikrummet. Finns redan en genomföring i rummet för frånluften. Det är ett låglutande papptak och huset är ett enplanshus. Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning?
Tror du ska passa dig för takmontering på låglutande papptak.

Pumpen kommer skapa resonansljud in i huset.
Avisningen riskerar påisning & mera problem.
Man bör inte ha för korta slingor mellan innerdel & utedel.

Exempelvis zubodan pumpen har förfyllda rör för 30 meter, så du kan placera utedelen långt ifrån huset.

Luftflödet i en FTX är normalt för lågt för att det ska fungera som uppvärmning. Viss utjämnings effekt får du men inte så att du kan använda hallen som värmekälla för de andra rummen. Föreslår att ni bygger vattenburet i hela huset. Det blir bäst över tid.

Man brukar inte rekommendera golvvärme i gamla hus eftersom de ofta har dålig isolering i golvet vilket gör att man kan få hög energiförbrukning då mycket värme leds ut i marken under huset.

Man brukar inte rekommendera FTX i gamla hus eftersom de ofta är ganska otäta. Otätheten gör att en stor del av ventilationsluften inte passerar FTX aggregatet utan passerar genom husets otätheter, speciellt om det blåser. Detta kan göra att energibesparingen blir låg och att vid kraftigt vindtryck mot huset kan vissa rum i huset få övertryck och man kan få oönskad fuktvandring i väggarna.

Har man ett gammalt otätt hus med dåligt isolerat golv finns väl 2 varianter.

Skaffa vattenradiatorer och luftvattenvärmepump/bergvärmepump.

Behåll elradiatorerna och skaffa luftluftvärmepumpar.
Eventuellt komplettera med frånluftsvärmepump om man har stor varmvattenförbrukning

Skulle absolut inte säga att man inte ska ha FTX i gamla otäta hus. FTX funkar bra i gamla hus om man lägger balansen nära 0 och tryckstyr för att kompensera filtrenas tryckfall. FTX handlar om att få ett gott inneklimat. Har mycket lite med värme och besparingar att göra. Skulle absolut inte säga att man ska avråda från FTX. De flesta hem lider av syrebrist i framförallt sovrummet.

• Gilla
Lillpyro och 2 till
  • Laddar…
G ghu skrev:

[länk]​

15. Vad bör en VVS-installatör tänka på vid installation av FTX-system?​

Huset ska vara lika tätt som ett nytt hus, något som kan dokumenteras med en tryckprovning.
Behövs inte om till och frånluft är i balans då det blir varken över eller undertryck. För att uppnå detta måste aggregatet styra fläktarnas varvtal med tryck sensor. Finns som tillval på de flesta villa aggregat.

Antag att de är vindstilla ute och man har balanserat sitt FTX system så att det är samma tryck inne i huset som utomhus.

Om det nu börjar blåsa så blir lufttrycket högre på den sidan av huset som vinden blåser mot och lägre på den sidan av huset som ligger i lä.

I ett otätt hus kommer då följande att hända:
På vindsidan kommer uteluften att strömma in i huset och på läsidan kommer inneluften att strömma ut ur huset genom otätheterna.
På vintern när det blåser mycket och är mycket kallare ute än inne finns det då risk att fukten i den varma inomhusluften som strömmar ut på läsidan av huset kondenserar i väggen och det kan ge upphov till bl a mögeltillväxt om det är en trästomme.

Detta är en orsak till att man rekommenderar att hus ska vara täta då man använder FTX samt att man brukar rekommendera att frånluftsflödet ställs in så att det är större än tilluftsflödet så att man får ett lätt undertryck i huset.

Ur denna synpunkt är ett F-system mycket mer okänsligt för otätheter eftersom undertrycket i huset är mycket större än i ett FTX-system så det är mindre sannolikt att fuktig inneluft transporteras ut genom väggen och att fukt kondenseras inne i väggen.

Antar att du inte har kommit på detta själv. Kan du redovisa någon undersökning eller avhandling i ämnet. Att man skulle kunna mäta upp ett ökat tryck inomhus på lovart sidan.
G ghu skrev:
Antag att de är vindstilla ute och man har balanserat sitt FTX system så att det är samma tryck inne i huset som utomhus.

Om det nu börjar blåsa så blir lufttrycket högre på den sidan av huset som vinden blåser mot och lägre på den sidan av huset som ligger i lä.

I ett otätt hus kommer då följande att hända:
På vindsidan kommer uteluften att strömma in i huset och på läsidan kommer inneluften att strömma ut ur huset genom otätheterna.
På vintern när det blåser mycket och är mycket kallare ute än inne finns det då risk att fukten i den varma inomhusluften som strömmar ut på läsidan av huset kondenserar i väggen och det kan ge upphov till bl a mögeltillväxt om det är en trästomme.

Detta är en orsak till att man rekommenderar att hus ska vara täta då man använder FTX samt att man brukar rekommendera att frånluftsflödet ställs in så att det är större än tilluftsflödet så att man får ett lätt undertryck i huset.

Ur denna synpunkt är ett F-system mycket mer okänsligt för otätheter eftersom undertrycket i huset är mycket större än i ett FTX-system så det är mindre sannolikt att fuktig inneluft transporteras ut genom väggen och att fukt kondenseras inne i väggen.
NI blir jag lite nyfiken. Kan du delge någon källa till detta? Skulle verkligen vilja läsa för detta har jag aldrig hört förut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.