Hej!

Bor i en 60-talsvilla som i stort rent radiatormässigt inte anpassats till lågvärmesystem (m.a.o kraftigt underdimensionerade enpanelsradiatorer alt. sektionsradiatorer i de flesta rum). Huset har en tillbyggnad från 70-talet med takvärme (!), som på ovanvåningen är utan radiatorer. På källarplan, i gillestugan, sitter där rikligt med enpanelsradiatorer.
Vi var tvungna att investera i en ny LVVP då den förra hade skurit ihop, och det hade god effekt på elkostnaden (men fortfarande snordyrt och ganska kallt), men jag tror att vi måste byta ut till rätt dimension på radiatorer i framtiden innan den kan göra sitt jobb till fullo (den är dimensionerad något i överkant av installatören).
Nu i sommar har vi märkt att det blir ganska så varmt i tillbyggnaden (som vi har som vardagsrum), och tänkte att det kanske skulle kunna vara en vettig lösning att köpa en LLVP och installera i den delen av byggnaden, och rikta den så den även kan föra varm- och kalluft in mot resten av huset.

Det optimala hade varit att byta alla radiatorer nu under sommar / tidig höst och installera radiatorer i tillbyggnaden, men känner inte riktigt att jag hinner. Sen ger de ju inte kyla på sommaren heller.

För 35 tusen eller vad det kan kosta att installera en vettig VP så känns det som en hyffsad investering, och kommer nog betala sig snabbt med tanke på vad uppvärmningkostnaderna var förra året...

Det negativa är ju att det är ytterligare en ful ytterdel att ha (som då blir på en annan del av fasaden), men ibland får man nog vara lite pragmatisk..

Några invädningar / funderingar?

Funderar på VP från Mitsubishi annars. Tycker man ser dem hos många företag, vilket borde borga för ganska god pålitlighet.

Mitsubishi Electric, (inte Mitsubishi Heavy) är med Daikin bra val. 👍

J Jomper123 skrev:
Det negativa är ju att det är ytterligare en ful ytterdel att ha
Jag tycker inte, att utedel är ful.

Finns en massa andra saker som är fula. En soptunnan t.ex.

Tack för svar!

Mer konkret tittar jag på Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35 som kandidat. Behöver inte vara gigantisk, och verkar vara tyst även när man kommer upp lite i "blås".

S
Min LLVP är nog en av de bättre investeringarna jag gjort komfortmässigt! Vi har gammalt hus med en stor utbyggnad där en LVVP täcker tillbyggnaden (GV) samt övervåningen (radiatorer). Satte in en LLVP i hallen som då täcker hallen, kök och vardagsrum som inte har några radiatorer. Köpte från polarpumpen en mitsu ninja ft25, verkar nu ligga på typ 25kkr. inkl installation nu. Den klarar fint av att värma vintertid, torka barnens kläder och skor samt att kyla nedervåningen (120m2) sommartid till behaglig temp. Hade tex 23 grader i v-rum när det var 37 grader ute för nåt år sen. Sovrummet längst bort hade kanske 26 grader och sovrummet på öv. dit kylan inte räcker hade 45. Utedelen är ful, men låter ingenting när man kör kyla. Vid värme kan det surra lite, men då sitter jag sällan ute i närheten.

S
J Jomper123 skrev:
Tack för svar!

Mer konkret tittar jag på Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35 som kandidat. Behöver inte vara gigantisk, och verkar vara tyst även när man kommer upp lite i "blås".
LN35 är nog vettig kandidat! Jag har ninja ft25 då jag inte fick plats med större, men innedelen låter lite mycket på fullt blås.

S swirve skrev:
Min LLVP är nog en av de bättre investeringarna jag gjort komfortmässigt! Vi har gammalt hus med en stor utbyggnad där en LVVP täcker tillbyggnaden (GV) samt övervåningen (radiatorer). Satte in en LLVP i hallen som då täcker hallen, kök och vardagsrum som inte har några radiatorer. Köpte från polarpumpen en mitsu ninja ft25, verkar nu ligga på typ 25kkr. inkl installation nu. Den klarar fint av att värma vintertid, torka barnens kläder och skor samt att kyla nedervåningen (120m2) sommartid till behaglig temp. Hade tex 23 grader i v-rum när det var 37 grader ute för nåt år sen. Sovrummet längst bort hade kanske 26 grader och sovrummet på öv. dit kylan inte räcker hade 45. Utedelen är ful, men låter ingenting när man kör kyla. Vid värme kan det surra lite, men då sitter jag sällan ute i närheten.
Låter bra! Min kommer att vara placerad i ena änden av huset. Hus och tillbyggnad är i princip som två rektanglar, så förhoppningsvis är väl något enligt bifogad grov ritning. "Sovrum" är där vi har vårt sovrum just nu medan vi renoverar resten, men i framtiden blir det säkert matrum eller något.

• Grov planritning av hus med markeringar för sovrum, kök, hall, vardagsrum och placering av LLVP och trappa. Pilen visar flödesriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min Daikin LLVP som jag köpte strax före ryssen gick in i Ukraina hade betalat sig efter mindre än ett år.

• Gilla
Jomper123 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min Daikin LLVP som jag köpte strax före ryssen gick in i Ukraina hade betalat sig efter mindre än ett år.
Körde du på elpatron innan du installerade LLVP?

Jag har ju LVVP med, men radiatorerna är inte dimensionerade rätt så den får jobba väldigt ineffektivt.

J Jomper123 skrev:
Körde du på elpatron innan du installerade LLVP?

Jag har ju LVVP med, men radiatorerna är inte dimensionerade rätt så den får jobba väldigt ineffektivt.
Jag har också en FLVP, men med underdimensionerade radiatorer så blev det mest elpatron hos mig också. Jag har idag bara värme från FLVP via radiatorerna i badrummen och ett sovrum (som ligger för långt ifrån LLVP). Det orkar den nästan med...
...min LLVP värmer resten av huset (vi lämnar dörrarna till sovrummen öppna under dagtid) och den går inte ens särskilt hårt när det är -10 grader ute.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har också en FLVP, men med underdimensionerade radiatorer så blev det mest elpatron hos mig också. Jag har idag bara värme från FLVP via radiatorerna i badrummen och ett sovrum (som ligger för långt ifrån LLVP). Det orkar den nästan med...
...min LLVP värmer resten av huset (vi lämnar dörrarna till sovrummen öppna under dagtid) och den går inte ens särskilt hårt när det är -10 grader ute.
Ok, blir nog bra detta! Med tanke på att elkostnaderna låg på 6000-7000 i månaden i vintras så kan nog återbetalningstiden bli ganska så kort. Sen ska vi ha barn i vinter med, så rätt skönt att kunna ha en del av huset varmt och bekvämt (och svalt nästa sommar!).

J Jomper123 skrev:
Ok, blir nog bra detta! Med tanke på att elkostnaderna låg på 6000-7000 i månaden i vintras så kan nog återbetalningstiden bli ganska så kort. Sen ska vi ha barn i vinter med, så rätt skönt att kunna ha en del av huset varmt och bekvämt (och svalt nästa sommar!).
Svalkan är den största bonusen, den skall inte underskattas.

Man köper LLVP just för svalkans skull och låter kostnaden gå på komfort-kontot, att den sedan kan producera värme billigt vintertid är bonusen.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Man köper LLVP just för svalkans skull och låter kostnaden gå på komfort-kontot, att den sedan kan producera värme billigt vintertid är bonusen.
Efter en del varma dagar under semestern så är jag benägen att hålla med. Jag sätter det på vårt "god sömn"-konto. Tack och lov är det egentligen mest tillbyggnaden från 70-talet som är lite utsatt, då resten av huset är i princip helt konstruerat i betong och håller kylan rätt bra. Enda svaga punkten är väl egentligen stora fönster som trots persienner blir rätt varma.

Rörande AC för att sova bra. Det tar tydligen två veckor att vänja sig vid att leva i höga temperaturer. Det tar dock bara två dagar att vänja av sig detsamma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.