Har införskaffat (efter stor beslutsångest) en Panasonic E9 och är mycket nöjd hittills, det enda jag funderar på är hur jag ska få upp värmen till övervåningen och även till vardagsrummet.

Jag har ett 1 1/2-plans hus och innedelen till pumpen sitter på bottenvåningen just nedanför trappen och blåser rakt fram i hallen (som är mycket varm och behaglig) men värmen sprider sig lite dåligt upp och även i angränsade rum på bottenvåningen, jag har alla dörrar öppna och relativt öppen planlösning.

Har någon tips är jag tacksam :D

Jag har läst nånstans att man kan behöva ta upp hål/ventiler ovanför dörrarna eftersom den varmaste luften gärna håller sig alldeles under taket. Både Pax och fresh har hemsidor och där kan du nog hitta info om hur man fraktar värme m h a luft. Länkar till dom finns på min www.

Tack för rådet och jag har funderat på det alternativet liksom att installera vanlig takfläkt. Någon som har en bra ide hur man får nån "snurr" på kalluften som ligger som ett lock på övervåningen, kan man leda ner den på något sätt ???

Hej,
Har precis köpt en Toshiba. Mycket nöjd.

Installatören och jag kom fram till att bästa placeringen var i trappen med flipfunktionen (styrplattorna) aktiverad. Med i trappen menar jag i höjd med golvet på ovanvåningen, men där trappen slutar. Då är det fritt blås både upp och ner. Förutsätter att man har en öppen trappa. ::)

Nu har vi bra värme både upp och nere i vår 1 1/2 plans villa.

Vad jag kan tipsa om är att man inte alltid måste höja utvärmen utan oftast räcker det med att man ökar varvtalet på fläkten. Detta trycker på lite extra.

Kolla om du inte kan flytta den. Har en proffsig firma gjort installationen så bör de ha kollat detta först.

Jörgen

Jo det hade varit bra men jag har snedtak så innedelen sitter så högt upp som möjligt, kanske 2 meter upp. :-X

Hej igen,

Min sitter också upp mot snedtaket (2,40 från golvet å bottenvån). Men den sitter I trappan.

På ett ungefär: ::)

t...
t
t
t VP tr ovanvåning
v tr
v tr
v tr
v tr
gggggggggggggggggggggggggggggggg...
v= vägg
t = tak
tr = trappa
VP = värmepump
g = golv

Jörgen

Blev inte så bra...

Jag har ett foto som jag kan maila till intresserade... Hör av er i så fall.

Jörgen

ok då jag vi olika höjder för min sitter då så högt som möjligt upp mot snedtaket men det fattas nog en 20-30 cm för att den ska hänga i jämnhöjd med övervåningens golv ???

Hehe, var det ett fösök att illustrera med ASCII-art, Jörgen? Helt lysande. ;D Det är tyvärr en bortglömd konstform. Prova att klicka på knappen med skrivmaskin på. Då får man taggen med två t inom hakparenteser och allt mellan start- och sluttag blir i fast bredd.

Om man sätter upp en reversibel takfläkt, är det då smartast att sätta den uppe och försöka dra upp luften eller sätta den nere och försöka trycka upp luften ???

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.