Ni som har installerat luftvärmepump, sån som tar luft utifrån och värmer upp, hur har det blivit? Är ni nöjda?

Vi har kollat på lite annonser och det verkar ju rätt billligt att installera. Det finns ju de som funkar ner till -20 och det är ju bra. Fläktar det inte kring öronen med en sån pump? och hur bra sprider sig värmen egentligen? Blir det t.ex. kallt i sovrummet om man har stängt på natten?

Vi eldar nu med ved och har vatten buren värme så vi får ju köpa till en varmvattenberedare men det känns ok. Är det en bra investering? Huset är på ca 130m2 med öppen planlösning. Just nu har vi ingen accumulatortank så alternativet är ju att köpa en sån och fortsätta med veden men vi vill gärna komma ifrån jobbet med ved. Någon som bytt från ved/olja till luftvärmepump? Eller bara satt in pump för den delen.

Det här blev visst 1000 frågor men jag är så nyfiken på era erfarenheter.

Tjena!

Vi har en IVT Nordic Inverter och är i stort sett nöjda. Varmt blir det iaf och det är inte mycket man behöver göra. Värmen sprider sig lite dåligt i vårt hus men har man bra planlösning så är det nog inga problem. Tänk noga efter vart ni placerar den innan bara. Sovrummet är gott att ha en bit bort för där vill man ha lite svalare, framför tv'n är det gott om det är lite varmare. Köp en pump som avfrostar ordentligt för det blir mycket kondensis vid vissa temperaturer och förhållanden, mycket viktigt detta.

Ljudmässigt så tycker jag innerdelen är ganska tyst. Vi hade lite problem med ytterdelen, inte att den hörs men det blev resonans genom väggen, så tänk på vart ni sätter den.

Lycka till!

Mvh Andreas

Varför inte köpa en luft/vatten Sett priser på runt 40-50 tusen .. Då kan du docka med din befintliga panna .. och elda lite ved när det är som kallast ..

Jag valde dock inte den varianten utan köpte en stor vedpanna med acktankar ..
Förut eldade jag ved i gammal kombipanna .. Vilket slit..

Tack för era svar! Har skrivit ut testet,ska sätta mig ner och jämföra nu så får vi se.

Tja min begränsade erfarenhet av luft/luft värmepumpar inskränker sig till en Panasonic (CS90KE Inverter om jag minns rätt), bara kladd, bl a pga av att det egentligen är en airconditioner som är lite påbyggda med avfrostning och med frekvensomvandlare i utedelen utan någon kapsling. Jfr med att ha ett kretskort till en TV sittande ute under ett plåttak året runt. Mycket riktigt, den höll inte...

Min granne köpte en luft/vatten året därpå och den går, går och går... bl a pga av att den är gjord som saker skall byggas, rostfri kapsling, all el snyggt förlagd och elektronik i IP54 kapslingar, snygg dokumentation mm, Kort sagt det snyggaste jag sett och betydligt mer industristandard än vad Panasonic lyckades prestera. Detta var dock 99 men jag har svårt att tro att fjärran östern börjat bygga saker på bättre sätt sen dess med tanke på att priserna sjunkit rejält.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.