Vi behöver välja ett luftvärmepump som vi framför allt kommer att använda för att kyla vårt vardagsrum under de varmaste dagarna. Dessutom vill vi ha den som reserv ifall vårt luft-vatten anläggning lägger av någon gång. Det finns lite olika modeller på marknaden, både kända och okända fabrikat. Här är några stycken som vi funderar på:

Slimline 09 - Polario
Flow H3 09 - Electrolux
Panasonic TZ25WKE

Eller bara som AC:

KAISAI ONE 09

Någon som har erfarenheter eller tankar om dessa? Framför allt de noname fabrikat.

Jag skulle välja en modell med både kyla och värme samt kontrollera hur många års garanti man får. Skulle förmodligen valt Panasonic men jag känner inte igen modellbeteckningen.

Panasonic TZ har jag aldrig läst om innan. Panasonic är bra grejer men jag hade valt en HZ25 istället.

• Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Antar att du menar HZ25 WKE, det är Panasonics toppmodell.
Den 2000 billigare NZ25 VKE har lite sämre prestanda men är förmodligen ett bättre köp än de lågprismodeller du nämner. Köper du Panasonic av en installatör som ger 5 års garanti är det ett bra val.
Får du bara tre års garanti så titta också på Toshiba och Mitsubishi Electric

• Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Någon som känner en tillverkare som Cooper & Hunter?

G Granström2 skrev:
Antar att du menar HZ25 WKE, det är Panasonics toppmodell.
Den 2000 billigare NZ25 VKE har lite sämre prestanda men är förmodligen ett bättre köp än de lågprismodeller du nämner. Köper du Panasonic av en installatör som ger 5 års garanti är det ett bra val.
Får du bara tre års garanti så titta också på Toshiba och Mitsubishi Electric
Den heter faktiskt TZ..
https://varmepumpshopen.se/luftkonditionering/panasonic-tz25tke

Är TZ kanske en modell som säljs speciellt för kyla, alltså inte nordenanpassad?

G Granström2 skrev:
Är TZ kanske en modell som säljs speciellt för kyla, alltså inte nordenanpassad?
Så kan de vara. Jag ser ingen anledning att köpa något som inte är anpassat efter vårat klimat. Det blir bara en massa fula ord när pisset inte fungerar på vintern när man vill ha lite extra värme. "Köpte ju en Panasonic för ja trodde att den skulle vara bra" Nej fan ja blir nästan förbannad bara ja tänker på det!!

Ja är stugan så illa byggd och planerad så fönstren släpper in för mycket värme är det nog kylaggregat som behövs för att kunna leva bra. "Arkitektritat" tar inga praktiska hänsyn.
Antagligen är det bergvärme som uppvärmning.

Om man skulle välja mellan Mitsubishi Electric, Panasonic och Electrolux i samma prisklass och samma garantier - vilket märke skulle ni föredra? Lutar mot Electrolux mest pga designen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.