Hej!
Jag har märkt att min värmepump i sommarstugan (södra lappland) har tendens att samla på sig mycket is, såväl på sidan som på baksidan. Första vintern för denna pump. Det är en Qlima s-ja 3523. Hemmavid (Örebrotrakten) har jag också en relativt ny pump (Panasonic) och har inte haft samma bekymmer med den. Visserligen fler mildvädersdagar hemma då.
Qliman står på 16° dygnet runt på vintern när jag inte är där. Minusgrader ute för det mesta.
Finns det något knep för att minska igenfrysning?. Brukar det finnas möjlighet att ställa hur ofta den ska frysa av t.ex.
Tack på förhand.

• Värmepump av märket Qlima monterad vid ett rött hus, delvis täckt av is på sidan och baksidan, med snö på marken runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Största felet är nog just Qlima kan jag tänka mig, har själv mitsubishi i norrbotten, aldrig haft det problemet.

Hur stor är stugan?

Om rumshöjden mellan golv & tak är 2,5 meter så klarar den upp till 40 kvadratmeter.
I produktbladet står det upp till 100 m³ (kubikmeter)

U Unisoldier skrev:
Qliman står på 16° dygnet runt på vintern när jag inte är där. Minusgrader ute för det mesta.
Vilken temperatur har du haft inomhus?
Har Du element på? På vilken temperatur står elementen?

För mig ser det ut som att pumpen inte klarar att hålla värmen i huset. Det blir för kalt inomhus, och då räcker inte energin för att avfrosta.

Kan har varit ofördekaktig väder. Runt nollan och hög luftfuktighet.

Pumpen är underdimensionrad.

Fel maskin för fel uppdrag skulle jag tro ?? - Alternativt att du har gasbrist i maskinen.

Du får isa av maskinen helt och sedan under drift vid helst enstaka minusgrade utomhus med högt ställd innertemperatur studera hur baksidan ser ut när den frostar på - är det jämt och vitt med frost som bildas efterhand så finns tillräckligt med köldmedel i maskinen - är det mer eller mindre tydliga ränder med flänsar som inte frostar på ens när det nått lägen när den startar avfrostning, så saknas (oftast) köldmedel pga. någon läcka i maskinens rör, saknas köldmedel så är det också ofta problem med att kunna avfrosta utedelen fullständigt och det bakar på mer och mer med frost och is.

---

När maskinen körs ställd på underhållsvärme så är det ganska normalt att det isar på ojämt på utedelens flänsar, men alltihop skall försvinna fullständigt i en cykel av avfrostning, försvinner det inte riktigt allt trots att det inte visar tecken på brist av köldmedele i beskrivningen enligt ovan så kan det bero på att det är för låg temperatur på rummet där innerdelen sitter och det får inte ut tillräckligt med värme för smältning med den avfrostningstid som är satt som max.

---

Finns anledning varför man köper japanska norden-anpassade värmepumpar och kanske modeller som är avsiktligt riktade mot just sommarstugor (har ofta en egen knapp för 10 graders underhållsvärme på fjärren) om det skall klara uppvärmning av sommarstugor utan tillsyn i längre perioder.

Med andra ord Fuji, Fujitsu (dom två är i stort sett samma sak), Mitsubishi, Toshiba, Panasonic, Dalkin om man tror på deras service-organisation (har varit problematiskt länge)

- Dock är man mycket beroende på vilken värmepumpsinstallatör som fins i trakten och vilka maskiner de föredrar. Det viktiga att kontrollera att modellen man väljer har 10-gradersläge med egen knapp eller går att ställa ned till just 10 graders temperatur med fjärrkontrollen - långt ifrån alla - även gällande japanska modeller större för främst permanentboendes uppvärmning klarar av det utan kan stanna på 14-15 grader C som lägsta temperatur, och då är inte avisningsprocessen lika säkrad vid nedställd innertemperatur som maskinerna som kan ställas ned till 10 grader C eller har explicit knapp för underhållsvärme av 10 grader C.

Mycket handlar om algoritmer vid avfrostning och hur det triggar på start och stopp av det, värmeslinga finns i botten så att inte kondensvatten fryser och det bygger upp is där etc., hur den får fram värme tillräckligt mängd för att säkra full avisning fast rummet där innerdelen bara är 10 grader varm och inte missar en liten bit var gång och som sedan bygger på bit för bit.

Din maskin fungerar förmodligen bra för hus med regelbunden tillsyn och att man kanske mer ofta värmer upp den till rumstemperatur - pålitlighet är ofta något man måste betala mer för än billigast möjliga värmepump på Jula.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Hur stor är stugan?

Om rumshöjden mellan golv & tak är 2,5 meter så klarar den upp till 40 kvadratmeter.
I produktbladet står det upp till 100 m³ (kubikmeter)
Innedelen är i källaren. Takhöjd 220cm. Den sitter i gillestugan som nog är ca 40 kvm. Men dörrarna mot övriga källare samt källartrappa brukar vara öppna. Har temp övervakning som jag kan följa hemifrån. När pumpen (som sitter rätt så nära taket) är inställd på 16° så brukar temp i rummet vara rätt så konstant 11°. Då sitter den givaren visserligen ca 100-120cm under pumpen. Jag har märkt att tempen på våningarna ovanför ligger på ca 10° trots att elementena är inställda att ge en rumstemp på 7° (vilket har varit tillförlitligt tidigare år) och element kalla, så det verkar som om värmen från pumpen stiger och förser övriga hus ganska effektivt.

H he-peter skrev:
Vilken temperatur har du haft inomhus?
Har Du element på? På vilken temperatur står elementen?

För mig ser det ut som att pumpen inte klarar att hålla värmen i huset. Det blir för kalt inomhus, och då räcker inte energin för att avfrosta.

Kan har varit ofördekaktig väder. Runt nollan och hög luftfuktighet.

Pumpen är underdimensionrad.
När pumpen är inställd på 16° ligger temp i rummet innedelen sitter i rätt så konstant på 11°. Då sitter tempgivaren ganska mycket lägre än innedelen dock.

U Unisoldier skrev:
När pumpen är inställd på 16° ligger temp i rummet innedelen sitter i rätt så konstant på 11°. Då sitter tempgivaren ganska mycket lägre än innedelen dock.
Bra, att Du har separat mätning av den verkliga rumstemperaturen.

Jag tror, att 11 grader inte räcker, när utedelen skall avfrosta. Innedelen tar ju lite värmeenergi från rummet, så att utedelen kan avfrosta.

I min tror är det just den anledningen, att man inte kan ställa värme på mindre än 16 grader, för att det krävs 16 grader i rummet, för tillförlitlig avfrostning.

Blir det bara 11 grader i praktiken, så räcker det inte.

Annan situation om man den har extra knapp/läge för 10 grader eller liknande. Då kör pumpen på ett helt annat sätt. Fläkt på full fart osv.

Men det verkar ju som att pumpen i övrigt fungerar bra, och den även håller en stor del av huset frostfritt. Om du sätter en till, kanske det blir bra.

X xxargs skrev:
Fel maskin för fel uppdrag skulle jag tro ?? - Alternativt att du har gasbrist i maskinen.

Du får isa av maskinen helt och sedan under drift vid helst enstaka minusgrade utomhus med högt ställd innertemperatur studera hur baksidan ser ut när den frostar på - är det jämt och vitt med frost som bildas efterhand så finns tillräckligt med köldmedel i maskinen - är det mer eller mindre tydliga ränder med flänsar som inte frostar på ens när det nått lägen när den startar avfrostning, så saknas (oftast) köldmedel pga. någon läcka i maskinens rör, saknas köldmedel så är det också ofta problem med att kunna avfrosta utedelen fullständigt och det bakar på mer och mer med frost och is.

---

När maskinen körs ställd på underhållsvärme så är det ganska normalt att det isar på ojämt på utedelens flänsar, men alltihop skall försvinna fullständigt i en cykel av avfrostning, försvinner det inte riktigt allt trots att det inte visar tecken på brist av köldmedele i beskrivningen enligt ovan så kan det bero på att det är för låg temperatur på rummet där innerdelen sitter och det får inte ut tillräckligt med värme för smältning med den avfrostningstid som är satt som max.

---

Finns anledning varför man köper japanska norden-anpassade värmepumpar och kanske modeller som är avsiktligt riktade mot just sommarstugor (har ofta en egen knapp för 10 graders underhållsvärme på fjärren) om det skall klara uppvärmning av sommarstugor utan tillsyn i längre perioder.

Med andra ord Fuji, Fujitsu (dom två är i stort sett samma sak), Mitsubishi, Toshiba, Panasonic, Dalkin om man tror på deras service-organisation (har varit problematiskt länge)

- Dock är man mycket beroende på vilken värmepumpsinstallatör som fins i trakten och vilka maskiner de föredrar. Det viktiga att kontrollera att modellen man väljer har 10-gradersläge med egen knapp eller går att ställa ned till just 10 graders temperatur med fjärrkontrollen - långt ifrån alla - även gällande japanska modeller större för främst permanentboendes uppvärmning klarar av det utan kan stanna på 14-15 grader C som lägsta temperatur, och då är inte avisningsprocessen lika säkrad vid nedställd innertemperatur som maskinerna som kan ställas ned till 10 grader C eller har explicit knapp för underhållsvärme av 10 grader C.

Mycket handlar om algoritmer vid avfrostning och hur det triggar på start och stopp av det, värmeslinga finns i botten så att inte kondensvatten fryser och det bygger upp is där etc., hur den får fram värme tillräckligt mängd för att säkra full avisning fast rummet där innerdelen bara är 10 grader varm och inte missar en liten bit var gång och som sedan bygger på bit för bit.

Din maskin fungerar förmodligen bra för hus med regelbunden tillsyn och att man kanske mer ofta värmer upp den till rumstemperatur - pålitlighet är ofta något man måste betala mer för än billigast möjliga värmepump på Jula.
Jag knackade försiktigt bort det mesta av is. Nu har jag kört pumpen på 28° i drygt ett dygn samt eldat som besatt i vedpannan. Ute är ca -6 och på utedelen finns inte tillstymmelse av frost. Även is resterna som var kvar är i stort sett borta. Denna pump har ett frostskyddsläge (8°) men jag tyckte att tempen är lite låg (inga marginaler vid strömavbrott t.ex). Även lättare att värma upp om det redan är skapligt varmt när man åker upp. Något jag inte förstod helt klart dock; Är risken för igenfrysning mindre om man kör frostskyddsläget?

risken för igenisning är mindre, desto varmare du kör!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.