Jag har precis köpt en ny luft/luft - värmepump från panasonic. Nån gång per timme avfrostar den. Det blir väldigt mycket vatten på vårt hus samt under värmepumpen. Är detta normalt? Vår förra värmepump var inte ens i närheten av att göra såhär och framförallt så blötte den inte ner fasaden.

• Vatten och is på marken under en luft/luft-värmepump nära en husvägg efter avfrostning, synliga fläckar på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luft/luft-värmepump från Panasonic monterad på en husvägg, med snö och frost omkring.
    Skapa konto
  • Värmepump frånluftstorkning orsakar vattensamling och isbildning på marken nära husfasaden.
    Skapa konto
Svar ja. Helt normalt. Den förra luftvärmepumpen kanske inte var lika effektiv och frostade på lika mycket som den nya gör när den värmer huset. Då blir det mer smältvatten när den frostar av, helt enkelt.

• Gilla
husägaren TS och 5 till
  • Laddar…
Det är normalt med kondensvatten men det kan variera mycket beroende på fuktighet, temperatur och värmebehov.
Jag har ett rejält murartråg under min utedel (bränd av en vinter när isen byggde på och det aldrig blev töperioder) och fuktiga perioder tömmer jag nästan varje vecka. Med "torr" kyla får man bara en bråkdel så mycket.

Dock ska du se till att hålla ögonen på det där med täta avfrostningar. Böra vara dynamiskt på en ny maskin och bör gå längre emellan om det blir torrare. Annars kan det vara problem med sensorer el dyl.

Sen kan ju droppen vara annorlunda från den ny så att det stänker på väggen. Du bör nog försöka sätta något som tar stänket. Det är inte helt bra att väta väggen så att den fryser.

D Danve skrev:
Jag har precis köpt en ny luft/luft - värmepump från panasonic. Nån gång per timme avfrostar den. Det blir väldigt mycket vatten på vårt hus samt under värmepumpen. Är detta normalt? Vår förra värmepump var inte ens i närheten av att göra såhär och framförallt så blötte den inte ner fasaden.
Gratulerar, då har du numer en riktigt effektiv pump. Med mycket is på pump betyder det att den utvunnit mycket effekt ur luften i förenklade drag. 👍🏻

• Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
Vänta tills det är ordentligt kallt ute en längre period då kan det bli flera hundra kilo isvalk som växer allt närmare undersidan av LLVP och kanske tom nå upp till denna om den inte är monterad tillräckligt högt sedd till ortens behov/erfarenhet.

Kommer inte ihåg hur högt min sitter för mälardalen (har inte lust att gå ut i snön och mäta) men gissningsvis 60 cm och för några vintrar sedan var det fasen snudd på att det nådde underredet på LLVP - och ju kallare ute ju mer spetsig blir ishögen och snabbare växer den höjd då smältvattnet hinner frysa innan det brett ut sig tillräckligt över isen.

Antingen har man en pulka eller annan stor tråg som samlar vattnet och man nästan dagligen måste dra iväg, vända och få ur isen, eller så tillåter man ishögen att växa och gå och hacka bort med järnspett eller liknande när det blivit för högt.

Om du tror att grunden under LLVP tål dåligt med vatten i större mängd (som känt bristfällig dränering i källare/husgrund) så blir det att göra arrangemang som eluppvärmd tråg under LLVP och slang med elvärme till där det kan rinna ut på frostfri djup (tex där stupröret går ned om den går ned i marken till dagvattenbrunn/dränering) - för vatten kommer det att bildas, stora mängder med vatten, och har man inte elvärme på tråg och slang så blir det snart ispropp så fort det blir minusgrader.

• Gilla
STA och 2 till
  • Laddar…
Ett lite sent tips.
Jag satt min innerdel mot tvättstugeväggen och kunde då dra ner dräneringsslangen till golvbrunnen under tvättbänken.

Jag har samma pump och samma vattensamling. Brukar ha Biltemas största murarbalja under, tror den rymmer närmare 100 liter vatten. Tömmer den med några dagars mellanrum för att den inte ska bli för tung.
Efter en vecka i fjällen var den överfull och fastfrusen i marken.
De senaste dagarna har den inte avfrostat en enda gång och därför inte en droppe vatten.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Trädgårdskorg i gummi är bättre, går inte sönder när man tömmer.👍

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Smart installation, några cm från marken!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
ClasseClas
Jag har ett uppvärmt tråg, pancake, och en uppvärmd dräneringsslang som går direkt till dagvattnet så slipper jag problem med isbildning under pumpen. Jag beställde detta ihop med LLVP till garaget. Värmen är på 02-06 om det är kallare än -2 grader.
Utomhus luftvärmepump på väggen av ett gult hus med snö på. En uppvärmd dräneringsslang ansluten till pumpen.
Skapa konto

• Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Smart installation, några cm från marken!
Mm, brukar vara krav från installatörerna att den sätts på 45-50cm som absolut minimum. Iaf häromkring mig i mellersta Sverige.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har ett uppvärmt tråg, pancake, och en uppvärmd dräneringsslang som går direkt till dagvattnet så slipper jag problem med isbildning under pumpen. Jag beställde detta ihop med LLVP till garaget. Värmen är på 02-06 om det är kallare än -2 grader.
[bild]
Jag satte en lämplig plåt som skydd mot väggen så att det inte stänker vatten på väggen när den avfrostar. Väggen och sockeln hålls nu torra.

Skall den gå som vp, så hänger jag den aldrig under en meter

Jag förstår vad ni säger. Men detta ser så himla galet ut...extremt mycket is och fasaden ständigt blöt med is emot. Känns mest som att det kommer leda till fuktskador som det ser ut nu!

• Utomhusenhet för värmepump ovanför en isig yta vid tegelvägg.
    Skapa konto
Det där är inte särskilt mycket och väldigt utbrett, så ni kan inte ha haft speciellt kallt.

isen gör ingen skada när den väl är frusen, det är sedan den tinar som kan vara ett problem var vattnet tar vägen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.