3 824 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Luftvärmepump i taknock
Vi har ett hus som är öppet upp till nock. Jag tänker att det borde vara mycket varmluft högst upp som vore bra att få cirkulation på nedåt.
Är det någon som vet om det går att montera en luftvärme pump i taknocken riktat nedåt?
Eller finns det till och med fläktar gjorda för takmontering??
Är det någon som vet om det går att montera en luftvärme pump i taknocken riktat nedåt?
Eller finns det till och med fläktar gjorda för takmontering??
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Innan du börja installera en massa fula och ljudalstrande apparater tycker jag du skall ta reda på alla fakta.
Vad är lufttemperaturen i golvnivå, vid huvudhöjd när man sitter, i taknivå och vid nock.
Att jag skriver detta är för jag tror att man ofta lurar sig.
Som "Det är så kallt på golvet". Men om man mäter (det har jag gjort) så är temperaturskillnaden mellan golv tak mindre än 1°C.
Men man upplever golvet kallare med bara fötter eller fötter i strumpläst.
Så ta och mät lite grann först!
Om du sedan har ett ventilationssystem som FTX, så ser ju det till att luften rörs om och värmen blir ganska jämt fördelad i huset.
För länge sedan hade vi fläktar på jobbet som skulle pumpa ner varmluften från taknivå till golvnivå (6 m takhöjd).
Vi hängde upp någon slags plastslangar, ca 200 mm diameter med en fläkt upptill.
Vet inte om det över huvud taget hade någon effekt.
Förresten, så långt söderut som Glommen (5 mil norr om mig) behöver du väl inte vara så rädd om värmen.
Det är väl snarare risk att det blir för varmt nu?
Vad är lufttemperaturen i golvnivå, vid huvudhöjd när man sitter, i taknivå och vid nock.
Att jag skriver detta är för jag tror att man ofta lurar sig.
Som "Det är så kallt på golvet". Men om man mäter (det har jag gjort) så är temperaturskillnaden mellan golv tak mindre än 1°C.
Men man upplever golvet kallare med bara fötter eller fötter i strumpläst.
Så ta och mät lite grann först!
Om du sedan har ett ventilationssystem som FTX, så ser ju det till att luften rörs om och värmen blir ganska jämt fördelad i huset.
För länge sedan hade vi fläktar på jobbet som skulle pumpa ner varmluften från taknivå till golvnivå (6 m takhöjd).
Vi hängde upp någon slags plastslangar, ca 200 mm diameter med en fläkt upptill.
Vet inte om det över huvud taget hade någon effekt.
Förresten, så långt söderut som Glommen (5 mil norr om mig) behöver du väl inte vara så rädd om värmen.
Det är väl snarare risk att det blir för varmt nu?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Sätt en takfläkt i nock istället....det är MYCKET luft som ska tryckas ner...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden