290 läst ·
3 svar
290 läst
3 svar
Luftvärmepump avstängd i perioder
Hej
Har en liten verkstad vid fritidshuset som värms med luftvärmepump men bara då jag jobbar i den. Annars så stänger jag av den med fjärrkontrollen. Kan gå lång tid mellan . Har börjat fundera över om det är ok eller om jag bör ha på den hela tiden? Nu på vintern är det ju rätt kallt så den får jobba på bra för att få upp värmen.
per
Har en liten verkstad vid fritidshuset som värms med luftvärmepump men bara då jag jobbar i den. Annars så stänger jag av den med fjärrkontrollen. Kan gå lång tid mellan . Har börjat fundera över om det är ok eller om jag bör ha på den hela tiden? Nu på vintern är det ju rätt kallt så den får jobba på bra för att få upp värmen.
per
Hej Per!
Varför skulle du kosta på uppvärmning om det inte behövs? Vi har ju ett fluktuerande elpris eftersom vi gjort oss beroende av sol och vind för elproduktionen och om du och alla andra kör uppvärmning då det inte behövs lär elpriserna stiga ytterligare.
Varför skulle du kosta på uppvärmning om det inte behövs? Vi har ju ett fluktuerande elpris eftersom vi gjort oss beroende av sol och vind för elproduktionen och om du och alla andra kör uppvärmning då det inte behövs lär elpriserna stiga ytterligare.
Tänkte mest på själva luftvärmepumpen, om den mår bra av att vara avstängd längre perioder.F fribygg skrev:
Försökt läsa på och en del verkar mena att kompressorn mår bäst av att jobba kontinuerligt. Att funktionen kan störas när den måste börja jobba med -15 grader inne och ute?
Med vänlig hälsning,
Per
Elnätet mår bra om du inte kör eldriven värme i onödan, sannolikt mår även privatekonomin bättre om du låter pumpen vara avstängd då den inte behövs. Jag gissar att livslängden på pumpen blir bättre om den bara går tex en dag i veckan eller en helg i månaden jämfört med kontinuerlig drift, lager i fläktar lär få väsentligt längre livslängd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden