Hej

Mitt uppvärmningssystem idag ser ut såhär:
Central enhet är en pelletspanna som får stöd av en VVB. Det systemet värmer vattnet i ett element. En fläkt blåser ner elementvärmen i en kulvert som i förlängningen blåser in varmluft mellan reglarna under golvet.
Alltså en luft-golvvärme i hela huset, och upp vid ventiler under fönstren.

Min undran är beskriven med den blå pilen på min skiss nedan - nämligen om det går att koppla luftvärmepumpen direkt mot Nibe-beredaren, och på så vis skapa en enda värme källa med start från luftvärmepumpen?

Skiss av uppvärmningssystem med pelletspanna, VVB, fläkt och fråga markerad med blå pil om luftvärmepumpanslutning.

Varför en varmvattenberedare som laddar en pelletspanna? Pellets blir billigare än elströmmen. Sätt luftluftvärmepumpen inne i det största rummet istället. Golvluftvärmens vattenelement kräver förmodligen en hög temperatur för att fungera och det passar inte med värmepump.

Konstruktionen ser konstig ut. Är det verkligen en varmvattenberedare? Vad har den för anslutningar?

J Josth skrev:
Varför en varmvattenberedare som laddar en pelletspanna? Pellets blir billigare än elströmmen. Sätt luftluftvärmepumpen inne i det största rummet istället. Golvluftvärmens vattenelement kräver förmodligen en hög temperatur för att fungera och det passar inte med värmepump.
- Pelletspannan är den primära värmekällan, och sedan kompletterade jag med en VVB i samband med att jag köpte ett badkar. Vattenvolymen i pelletspannan var inte tillräcklig för den extra varmvattenkonsumtionen.

useless useless skrev:
Konstruktionen ser konstig ut. Är det verkligen en varmvattenberedare? Vad har den för anslutningar?
- Ja en Nibe-beredare som hjälper pannan att få fram tillräckligt mycket varmvatten vid påfyllnad av nyköpt badkar.

Ok. Beredaren används alltså till tappvattnet. Då har den ingenting med värmesystemet att göra. Det är ju inte tappvattnet som går genom elementet hoppas jag...

useless useless skrev:
Ok. Beredaren används alltså till tappvattnet. Då har den ingenting med värmesystemet att göra. Det är ju inte tappvattnet som går genom elementet hoppas jag...
- Ja, stämmer. Den går via pelletspannans tappvatten-utgång.

Jag hade gärna förenklat systemet om det gått, därav frågan om L/L-fläkten jag har, kunde kopplas mot vattnet på något sätt.

Ska värmepumpen värma både tappvattnet och värmesystemet så behöver du någon form av tank med inbyggd beredare eller slingor för värmning. Lämpligtvis kopplar man värmepumpen och pelletspannan parallellt mot tanken så att värmepumpen går när man inte eldar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.