2 016 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
LED-spot kopplad direkt mot bilbatteri, kommer det inte funka?
Hej
Är väldigt tacksam om någon kunde klargöra några frågetecken jag har kring ledbelysning.
Upplägget: bygger fristående bastu utan möjlighet till indragen el och tänkte då montera 3 led-spottar och driva dessa med vanligt 12-volts bilbatteri. Hittade några på bastupunkten.se som kändes passande men där är dom väldigt tydliga med att dom INTE går att driva med bilbatteri för att spottarna kräver konstantström, inte konstantspänning.
Vad är problemet? Är ledspottar extremt känsliga för varianser i strömstyrkan så att dessa riskerar gå sönder så fort mitt bilbatteri börjar laddas ur eller vad? Och om det är så,varför verkar detta inte vara ett problem inom husbils-communityn där man kan hitta otaliga filmer på youtube där folk bygger campervans och liknande med 12v dc-spottar som kopplas direkt mot bilbatteri utan att gå via drivdon eller liknande?
Vad är det jag missar i den här ekvationen?
Är väldigt tacksam om någon kunde klargöra några frågetecken jag har kring ledbelysning.
Upplägget: bygger fristående bastu utan möjlighet till indragen el och tänkte då montera 3 led-spottar och driva dessa med vanligt 12-volts bilbatteri. Hittade några på bastupunkten.se som kändes passande men där är dom väldigt tydliga med att dom INTE går att driva med bilbatteri för att spottarna kräver konstantström, inte konstantspänning.
Vad är problemet? Är ledspottar extremt känsliga för varianser i strömstyrkan så att dessa riskerar gå sönder så fort mitt bilbatteri börjar laddas ur eller vad? Och om det är så,varför verkar detta inte vara ett problem inom husbils-communityn där man kan hitta otaliga filmer på youtube där folk bygger campervans och liknande med 12v dc-spottar som kopplas direkt mot bilbatteri utan att gå via drivdon eller liknande?
Det finns två olika varianter.S sneeky sauna skrev:Hej
Led med inbyggd driver och led utan.
Led avsedd för bil båt husvagn drivs med spänning ( inbyggd driver) och funkar typiskt med spänning mellan 8 till 30 volt.
Så, köp grejer avsedd för drift i bil båt husvagn så löser det sig.
Alla led drivs med konstant ström, det som skiljer är om konstanströmsgeneratorn är en extern enhet eller är inbyggd i själva ljuskällan.
Batteriet i sig själv har noll inverkan.ricebridge skrev:
12 volt är 12 volt oavsett om det kommer från startbatteri, fritidsbatteri eller ett nätaggregat.
Ok, handsken är kastad.ricebridge skrev:
Motivera ditt påstående om olika ström till en LED lampa baserat på beteckningen "start" kontra "förbrukning" på batteriet.
Låt oss dessutom kasta in kemin, blysyra, LiPo och LiFe (och sen ett rent nätaggregat).
På vilket sätt påverkar ström/spänningskällan beskriven ovan valet av Led)?
Ok, så oavsett om dom har inbyggd driver eller inte så är alla ändå märkta 12v dc? (Om vi håller oss till just 12v) just för att alla drivs med konstant ström?D Dilato skrev:Det finns två olika varianter.
Led med inbyggd driver och led utan.
Led avsedd för bil båt husvagn drivs med spänning ( inbyggd driver) och funkar typiskt med spänning mellan 8 till 30 volt.
Så, köp grejer avsedd för drift i bil båt husvagn så löser det sig.
Alla led drivs med konstant ström, det som skiljer är om konstanströmsgeneratorn är en extern enhet eller är inbyggd i själva ljuskällan.
Medlem
· Blekinge
· 12 326 inlägg
Det finns LED-system som går utmärkt att driva med bilbatteri. Kolla bara att dom behöver 12 V drivare.
Dom med konstant ström är mer komplicerade och är mer lämpade för en försörjniung från 230 V.
Dom med konstant ström är mer komplicerade och är mer lämpade för en försörjniung från 230 V.
Dom som drivs med ström har ingen spänning angiven, det står typiskt 350 mA eller så.S sneeky sauna skrev:
En driver till sådana skickar ut den spänning som krävs för att driva den strömmen.
Beroende på hur många sådana led som sitter i serie kommer drivern att skicka ut den spänning som krävs för att driva 350 mA genom alla dess led.
Varje led behöver kanske 3 volt och 350 mA så om du har 10 les i serie måste drivern kunna skicka ut 30 volt och 350 mA.
Därför har drivers både en max volt (antal Led i serie den kan driva) och en ström den kommer att försöka driva.
Kan för diskussionens skull tillägga att det var slarvigt skrivet av mig då det är just ett fritidsbatteri jag köpt,inte ett bilbatteri. Och det gjorde jag utifrån,så vitt jag förstår, att dessa presterar olika bra utifrån användningsområde där bilbatteri är ämnat för höga korta stötar och fritidsbatteri är bättre ämnad för mer långvarig lägre belastning( och därmed som jag tänkte det även mina spottar)D Dilato skrev:Ok, handsken är kastad.
Motivera ditt påstående om olika ström till en LED lampa baserat på beteckningen "start" kontra "förbrukning" på batteriet.
Låt oss dessutom kasta in kemin, blysyra, LiPo och LiFe (och sen ett rent nätaggregat).
Egentligen spelar det ingen roll, kemin är densamma oavsett, bara blyplattornas tjocklek och yta är aningen olika.S sneeky sauna skrev:Kan för diskussionens skull tillägga att det var slarvigt skrivet av mig då det är just ett fritidsbatteri jag köpt,inte ett bilbatteri. Och det gjorde jag utifrån,så vitt jag förstår, att dessa presterar olika bra utifrån användningsområde där bilbatteri är ämnat för höga korta stötar och fritidsbatteri är bättre ämnad för mer långvarig lägre belastning( och därmed som jag tänkte det även mina spottar)
I min båt har jag både 100 Ah "fritidsbatteri" (flera ) och 100 Ah "startbatteri".
Jag kan driva mina lampor precis lika bra från vilket batteri som helst, jag kan också starta min 3-liters diesel från båda batterityperna.
Så vi kan helt bortse från batterityp när vi diskuterar vad för LED du ska ha.
Det du behöver är LED med inbyggd drivelektronik.
I normal drift har ett fordons batteri en spänning mellan 11,5 (nästan helt urladdat) och 14,4 volt ( helt laddat och laddaren/generatorn igång).
Problemet med led till bastun är att det är just en bastu, så att köpa led för husbil och båt riskerar väl också att pajja rätt fort med tanke på miljön? Kanske inte fuktigheten(det är ju rätt fuktigt på en båt också 😋) men värmen?D Dilato skrev:Dom som drivs med ström har ingen spänning angiven, det står typiskt 350 mA eller så.
En driver till sådana skickar ut den spänning som krävs för att driva den strömmen.
Beroende på hur många sådana led som sitter i serie kommer drivern att skicka ut den spänning som krävs för att driva 350 mA genom alla dess led.
Varje led behöver kanske 3 volt och 350 mA så om du har 10 les i serie måste drivern kunna skicka ut 30 volt och 350 mA.
Därför har drivers både en max volt (antal Led i serie den kan driva) och en ström den kommer att försöka driva.
Sätt LED:arna lågt ( golv belysning) så trivs dom bäst, för där kommer oftast in- luften och kyler dom.S sneeky sauna skrev:
Annars får du väl kyla dom på annat sätt.
Kyla/värme/fukt miljö för ljuskällorna är en en helt annan diskussion än drivström/spänning.
Orka tjafsa, särskilt inte i någon annans tråd, särskilt inte när det visade sig vara ett fritidsbatteri som TS hade. Nu fokuserar vi på att lösa TS problem istället.D Dilato skrev:Ok, handsken är kastad.
Klicka här för att svara