Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vad gäller själva till-/frånluften i luftspalten verkar det finnas delade meningar, därav nu min fråga
Måste luften kunna gå mellan alla facken i takstolarna?
Måste jag börja kapa upp en nockvetilation?.. och ha ventiler på ena gaveln? eller räcker det med att luften kan fara i ett av facken?
Med vänlig hälsning, Simon
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej Simon och välkommen till Byggahus!
Med bandtäckning och nockbalk har du inte mycket att välja på. Luftspalten måste forsätta förbi nocken i varje fack.
Med bandtäckning och nockbalk har du inte mycket att välja på. Luftspalten måste forsätta förbi nocken i varje fack.
J justusandersson skrev:
Hej tack så mycket!
Och tack för svar!!
Okej, vad tror du är bästa och lättaste lösningen på de?
Vissa säger ju att det går att borra några hål 5cm ner från takstolen(nocken). Det påverkar inte takstolarna heller sägs de... men vet inte. Känns inte okej att börja borra i dom.
Annars är detta som gäller?: upp på talket och ta bort nockplåten, skära hål i pappen samt ta bort nån råspont så luften kan fara mellan facken?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hade det inte varit aktuellt med bandtäckning, hade jag föreslagit en diffusionsöppen takduk och inga luftspalter alls. Hade det inte funnits en nockbalk hade jag satt en horisontell bjälke (som en hanbjälke) rätt högt upp så att ventilation kan ske under takstolarna, med galler högst upp på respektive gavel. Som läget är nu ser jag inget alternativ till att ventilera varje fack för sig förbi nocken.
Okej så de räker att bara facken är ventilerade? Tänkte bara om luften kan fara där? Eller ”stannar” den upp och bildar kondens ändå?J justusandersson skrev:Hade det inte varit aktuellt med bandtäckning, hade jag föreslagit en diffusionsöppen takduk och inga luftspalter alls. Hade det inte funnits en nockbalk hade jag satt en horisontell bjälke (som en hanbjälke) rätt högt upp så att ventilation kan ske under takstolarna, med galler högst upp på respektive gavel. Som läget är nu ser jag inget alternativ till att ventilera varje fack för sig förbi nocken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Luftspaltens primära uppgift är att ventilera råsponten på yttertaket eftersom den har ett tätskikt på andra sidan. Jag antar att du skall ha en ångspärr på insidan av isoleringen. Då behövs inte så mycket ventilation. Det är tryckskillnaderna mellan husets olika sidor som driver ventilationen.
Joo precis ångspärren kommer dit. Jag förstår.J justusandersson skrev:
Ja men då kör jag luftspalten sådär hela vägen upp.
Tack för hjälpen!!
Klicka här för att svara