21 809 läst ·
39 svar
22k läst
39 svar
Luftspalt vid vindisolering upp till nock
Ja då får du ju utomhusklimat inomhus, självklart.John J skrev:
Mitt råd.
Stäng igen all sorts ventilation så mycket det går och sätt sen in en eller några stora hemgjorda "torrbollar".
http://www.husbilsklubben.se/forums/t44403/
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=318746
Produkter som diskuteras: "torrbollar"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Ska du cirkulera luft från utomhus utan att värma upp den så kan du aldrig "vädra" med rH lägre än utomhusluften, som är rätt hög under rätt stora delar av året.
Ventilerar du inget alls men tar bort fukten i den instängda luften blir det torrt och fint.
Däremot kan man inte bo där då (oventilerat), får då blir ju luften skämd av CO2.
Ventilerar du inget alls men tar bort fukten i den instängda luften blir det torrt och fint.
Däremot kan man inte bo där då (oventilerat), får då blir ju luften skämd av CO2.
Glömde öppna ventilerna ett år och då var det otroligt fuktig luft inne men det kanske blir så mycket bättre med torrboll som du säger.Mikael_L skrev:Ska du cirkulera luft från utomhus utan att värma upp den så kan du aldrig "vädra" med rH lägre än utomhusluften, som är rätt hög under rätt stora delar av året.
Ventilerar du inget alls men tar bort fukten i den instängda luften blir det torrt och fint.
Däremot kan man inte bo där då (oventilerat), får då blir ju luften skämd av CO2.
Skall testa en vecka och återkomma.
Jag ser dock ett problem med en torrboll i ett hus, det finns risk att det inte blir så torr luft längre bort från torrbollen, typ andra rum och så.
Lösningen borde vara att ha flera torrbollar eller luftcirkulation inne.
Eller kanske en eller några tidsstyrda fläktar:
http://madelino.blogg.se/images/2008/fl_kt_1212503550_5856929.jpg
som går någon gång per dag eller vecka kan förbättra.
Lösningen borde vara att ha flera torrbollar eller luftcirkulation inne.
Eller kanske en eller några tidsstyrda fläktar:
http://madelino.blogg.se/images/2008/fl_kt_1212503550_5856929.jpg
som går någon gång per dag eller vecka kan förbättra.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu är alla ventiler stängda och nya torrbollar på plats.Mikael_L skrev:Jag ser dock ett problem med en torrboll i ett hus, det finns risk att det inte blir så torr luft längre bort från torrbollen, typ andra rum och så.
Lösningen borde vara att ha flera torrbollar eller luftcirkulation inne.
Eller kanske en eller några tidsstyrda fläktar:
[länk]
som går någon gång per dag eller vecka kan förbättra.
80%rH var det idag.
Huset är bara ett rum + liten toa d^_^b
sedan kör jag ALLTID med Velcoventilen, det bästa man kan ha. (borde snart få provision)
http://www.liljengrens.se/site/se
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Har då en fråga, hur kommer det sig att vedstaplar som står och luftas med utomhusluft kontinuerligt till och med med snö på, men de möglar aldrig, dom är och förblir torra. Sålänge dom står under ett tak vill säga.
Låter ibland här som att det aldrig skulle funka, eftersom utomhusluften är för fuktig.
Vad har jag missat?
Låter ibland här som att det aldrig skulle funka, eftersom utomhusluften är för fuktig.
Vad har jag missat?
Lite så ha min tanke varit när jag kört med max ventilation under alla år.FredrikoKarl skrev:Har då en fråga, hur kommer det sig att vedstaplar som står och luftas med utomhusluft kontinuerligt till och med med snö på, men de möglar aldrig, dom är och förblir torra. Sålänge dom står under ett tak vill säga.
Låter ibland här som att det aldrig skulle funka, eftersom utomhusluften är för fuktig.
Vad har jag missat?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden