21 809 läst ·
39 svar
22k läst
39 svar
Luftspalt vid vindisolering upp till nock
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Nu är det ju ingen kallvind vi ska bygga. Vi ska inreda vinden, men ska isolera upp till nocken.Consensus skrev:Dom varnade för äggmannen, det är jag. Jag säger bara att det är bra att läsa på om kallvindsproblematiken innan man investerar i en ombyggnation som kanske inte är hållbar i längden.
Jag personligen skulle inte öppna upp till nock utan att först bygga bort fukt- och mögelfällor som finns när man har daggpunkten på insidan om undertaket. Så är fallet på kalla undertak, dvs när isoleringen till 100% ligger på insidan.
sen är jag mycket osäker på vad du menar med sista stycken. Kallt undertak? Isolering på insidan? Svårt att ha isolering på utsidan
Är du säljare av afvuktare?
Läste du länken consensus gav dig? När du bygger om vinden du har idag så blir lyftspalten din nya kallvind.FredrikoKarl skrev:Nu är det ju ingen kallvind vi ska bygga. Vi ska inreda vinden, men ska isolera upp till nocken.
sen är jag mycket osäker på vad du menar med sista stycken. Kallt undertak? Isolering på insidan? Svårt att ha isolering på utsidan. Men jag måste nog missförstå dig. Förklara?
Är du säljare av afvuktare?
Kallvinden finns alltså fortfarande men den har blivit oinspekterbar.
När du isolerar från insidan så får du daggpunkten inuti taket, i luftspalten, alltså på masoniten.
Det bästa är att isolera utifrån då du får daggpunkten på utsidan av taket.
Consensus får rätta mig pm jag har skrivit något felaktigt. Det är ju trots allt tack vare honom och hans inlägg som jag har läst på.
Vi gör på samma sätt som du sålänge och ska fylla upp luftspalten och isolera utifrån när vi byter tak i framtiden. Hoppas att det håller.
Äggmannen säljer nog inte avfuktare, dock är han forumets förespråkare till att tilläggsisolera utifrån med t.ex Thermisol.
Men om man får citera Äggmannen så har du fortfarande en kallvind fastän du inreder vinden. Skillnaden är att motsvarande kallvind blir då luftspalten...
Men det förklarade AnneFi så bra snabbare än mig...
Men om man får citera Äggmannen så har du fortfarande en kallvind fastän du inreder vinden. Skillnaden är att motsvarande kallvind blir då luftspalten...
Men det förklarade AnneFi så bra snabbare än mig...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Tanken med luftspalten är väl att den faktiskt ska luftas, iom detta så kommer materialet hålla luftfuktigheten som finns i uteluften. Vilket innebär (teoretiskt) noll problem på vintern då vi har en väldigt torr luft (iaf här i norrland) samtidigt som det finns stor risk (chans) att materialet vid luftspalten håller några grader högre temperatur än uteluften, vilket innebär att man får ännu bättre möjligheter att materialet hålls torrt. Snö kommer alltid vara ett problem men vi har haft rediga snöoväder här med kraftig blåst och vid inspektion uppe hos oss på vinden så har inte en flinga kommit in då det är bra byggt vid takfoten.
På sommaren kommer man alltid ha problem med fuktig luft, fördelen är att taket värms upp kraftigt av solen på dagarna så taket ska hålla högre temp än luften på natten (då man får problem med fukt).
Stora problemet som jag ser det är att luftspalten ofta inte fungerar som luftspalt, alltså att luften står stilla och fukten inte åker ut via genomströmningen.
Det är iaf detta man (och jag) får lära sig på kurser inom byggingenjörsutbildningen på univ.
Hur man än gör kommer man ha trädetaljer som kan utsättas för fukt, läkten till exempel. Men jag förstår absolut principen, att hålla skivorna/sponten varm.
Problemet som jag ser det är att det kanske är mer lämpligt när man bygger nytt tak. Riva upp hela takkonstruktionen ser jag inte som ekonomiskt försvarbart.
Och ifall det kommer in fukt/väta till sponten och den är inbyggdi plast, vill inte tänka på kostnaden som blir då för att riva ut hela skiten och bygga nytt efter att ha fått ett kollapsat tak. Öppna på pannor och titta på spont/skiva är lätt. Hur gör man om det ligger isolering i vägen?
Känns lite för obeprövat för min del. Vi snackar om att luftpslaten är svår att inspektera, men hur blir det om man helt bygger in undertaket, hur lätt blir det då? Säkert är iaf att OM det kommer in fukt/väta (kan det gå fel så kommer det gå fel) så kommer den inte vilja komma ut. Vad gör man då när halva undertaket har drabbats av röta och man inte ens ser det?
På sommaren kommer man alltid ha problem med fuktig luft, fördelen är att taket värms upp kraftigt av solen på dagarna så taket ska hålla högre temp än luften på natten (då man får problem med fukt).
Stora problemet som jag ser det är att luftspalten ofta inte fungerar som luftspalt, alltså att luften står stilla och fukten inte åker ut via genomströmningen.
Det är iaf detta man (och jag) får lära sig på kurser inom byggingenjörsutbildningen på univ.
Hur man än gör kommer man ha trädetaljer som kan utsättas för fukt, läkten till exempel. Men jag förstår absolut principen, att hålla skivorna/sponten varm.
Problemet som jag ser det är att det kanske är mer lämpligt när man bygger nytt tak. Riva upp hela takkonstruktionen ser jag inte som ekonomiskt försvarbart.
Och ifall det kommer in fukt/väta till sponten och den är inbyggdi plast, vill inte tänka på kostnaden som blir då för att riva ut hela skiten och bygga nytt efter att ha fått ett kollapsat tak. Öppna på pannor och titta på spont/skiva är lätt. Hur gör man om det ligger isolering i vägen?
Känns lite för obeprövat för min del. Vi snackar om att luftpslaten är svår att inspektera, men hur blir det om man helt bygger in undertaket, hur lätt blir det då? Säkert är iaf att OM det kommer in fukt/väta (kan det gå fel så kommer det gå fel) så kommer den inte vilja komma ut. Vad gör man då när halva undertaket har drabbats av röta och man inte ens ser det?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Ovan ska läsas med risk för felaktigheter pga att jag är uppe alltför sent på natten 
Fel, fel fel ... som Brasse skulle utropat.FredrikoKarl skrev:
Under hela vintern är utomhusluftens rH väldigt hög, ofta över 90%.
Men inomhusluften är däremot väldigt torr, för inomhusluften består av uppvärmd utomhusluft.
Här har vi t.ex. rH i december i Uppsala. Observera att skalan går från 75rH till 100 rH.

Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Får kanse omformulera mig: det är lite fukt i luften på vintern 
Men är väl mer luftfuktigheten som är relevant, intressant blir alltså: hur mycket varmare är materialet i luftspalten?
Och: hur ser luftfuktigheten ut i norrland på vintern? Uppsala är södra sverige vettu
.
Men fullt möjligt förstås det ser likadant ut häruppe. Har dock aldrig upplevt det som fuktigt. Men nu när man tänker på det så har man ju den där j***a frosten på bilen på morgonen nästan varje dag. Klart får man det hela tiden i luftspalten så vore det ju tråkigt.
Men är väl mer luftfuktigheten som är relevant, intressant blir alltså: hur mycket varmare är materialet i luftspalten?
Och: hur ser luftfuktigheten ut i norrland på vintern? Uppsala är södra sverige vettu
Men fullt möjligt förstås det ser likadant ut häruppe. Har dock aldrig upplevt det som fuktigt. Men nu när man tänker på det så har man ju den där j***a frosten på bilen på morgonen nästan varje dag. Klart får man det hela tiden i luftspalten så vore det ju tråkigt.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Kollade nu, rätt hög luftfuktighet häruppe också. Men daggpunkten ligger en grad under temperaturen ändå.
Spännande spännande iaf. Man får nästan lust att bygga ett provtak och börja mäta
.
Spännande spännande iaf. Man får nästan lust att bygga ett provtak och börja mäta
För Umeå hittade jag denna:
http://www.umeaenergi.se/Kundsidor/Publik/Lokal-vaederhistorik.ept
Hur säkra och seriösa dessa mätningar är vet jag inte, den Uppsala-mätning jag visade har i alla högsta möjliga kvalitet.
ex Dec 2010
http://www.umeaenergi.se/Kundsidor/Publik/Lokal-vaederhistorik.ept
Hur säkra och seriösa dessa mätningar är vet jag inte, den Uppsala-mätning jag visade har i alla högsta möjliga kvalitet.
ex Dec 2010
Daggpunkten beskriver förvisso när det börjar fälla ut rent vatten eller frost, dvs rH=100%
Men vid 75% rH och över detta så börjar mögel trivas och växa. Mögel förökar sig riktigt bra vid t.ex. 90%rH. Men om det är kallt samtidigt går det förstås saktare.
För att sänka rH till 75% på luft som har 100% rH krävs 5° temperaturhöjning.
Se sista tabellen på
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
Äggmannen har goda tankar. I rent fuktteoretiskt perspektiv är den utvändiga isoleringen som beskrivs bl.a. av thermisol det helt rätta.
Jag tror det måste sätta sig ordentligt i nya byggmetoder och lätthanterligt byggmaterial innan det även i praktiken blir perfekt.
Dom som just nu isolerar sina tak utvändigt kan ju påstås utgöra pilotprojekt (det var ett fint ord för försökskaniner
). Dom arbetar med byggmaterial som egentligen är avsett för helt andra uppgifter. Det blir krångligt och lätt att göra fel, så slutresultatet blir väldigt beroende på den som utfört det hela och hur noggrann man varit.
Men framtiden kommer nog att tillhöra yttre isolerade tak, för mögelvindar tror jag folk är less numera.
Consensus, nu har du fått ett nytt namn, nu kan du aldrig byta din avatar.
Men vid 75% rH och över detta så börjar mögel trivas och växa. Mögel förökar sig riktigt bra vid t.ex. 90%rH. Men om det är kallt samtidigt går det förstås saktare.
För att sänka rH till 75% på luft som har 100% rH krävs 5° temperaturhöjning.
Se sista tabellen på
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
Äggmannen har goda tankar. I rent fuktteoretiskt perspektiv är den utvändiga isoleringen som beskrivs bl.a. av thermisol det helt rätta.
Jag tror det måste sätta sig ordentligt i nya byggmetoder och lätthanterligt byggmaterial innan det även i praktiken blir perfekt.
Dom som just nu isolerar sina tak utvändigt kan ju påstås utgöra pilotprojekt (det var ett fint ord för försökskaniner
Men framtiden kommer nog att tillhöra yttre isolerade tak, för mögelvindar tror jag folk är less numera.
Consensus, nu har du fått ett nytt namn, nu kan du aldrig byta din avatar.
Helt ouppvärmd tyvärr men väl ventilerad och inga som helt fuktbromsar eller annat mög.Mikael_L skrev:
Funderar på någon lösning med LSF med det saknas plats och designen måste smälta in 100%
har faktiskt en idé på en produkt som jag skulle vilja ta patent på men jag har ingen som helst aning vem man skall kontakta..
Det gäller en idé för ventilation för sommarstugor..
Redigerat av moderator:
