D Daniel 109 skrev:
Plast är ångspärr. Japp det kommer att funka.
Menade såklart plast eller ångbroms och jag ser tydligt var du står i den frågan.. ;)
 
J
Vad rekommenderar den du tänkt köpa cellulosaisoleringen av? Mitt intryck är att de som säljer lin/cellulosa förespråkar ångbroms och inte plast... Men jag har inte djupdykt i detta...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vad rekommenderar den du tänkt köpa cellulosaisoleringen av? Mitt intryck är att de som säljer lin/cellulosa förespråkar ångbroms och inte plast... Men jag har inte djupdykt i detta...
De var tyvärr väldigt passiva i den frågan och hänvisade till erfarna snickare som kunde ta ansvar... Deras expertis låg inom isolering sa dom men jag tycker som du att de iaf kan ge en rekommendation..
Ska kolla en gång till med dom..
 
Sen ska man ju dessutom komma ihåg att de flesta mögel och fuktproblem kommer sig av annat inträngande vatten än den naturligt vandrande fukten som torde vara ganska försumbar i sammanhanget. Det är inte direkt ofta man läser om hus som har mögelproblem enbart av den naturliga fuktvandringen. Det är väl egentligen därför det mesta fungerar, man vill dock gärna tro att endera lösningen åt fel håll ger omedelbara problem men riktigt så fungerar det ju inte.
 
Lösullsleverantören hade samma åsikt när jag frågade en gång till ang ångbroms eller plast. De anser att båda lösningarna fungerar men killen sa att skulle han gjort det i sitt egna gamla hus skulle han använt ångbroms..

Nu är ångbromsen inköpt så nu kör jag på det!
Kanske återkommer med mer bilder om någon är intresserad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag gissar att ångbromsen var lite dyrare? Med tanke på att säljaren skulle ha satt den i sitt eget hus. Då man väljer mellan två olika produkter av byggtekniska orsaker och säljaren rekommenderar den ena så är det av nån underlig anledning alltid den dyrare som rekommenderas:rofl:

Men det blir nog bra det där, ångbroms eller plast påverkar nog inte husets klimat i nån större utsträckning. Du får gärna lägga upp bilder när bygget framskrider.
 
Det kommer säkert att funka. Men det skulle vara trevligt med ett hållbart argument. Enligt min syn på det borde det vara både billigare och bättre med plast.
 
hållbara argument kan man aldrig få förrän man studerat huset ifråga och gjort tester över lång tid. Det kan man inte göra i de flesta fall utan man bygger enligt norm. De som inte vill göra det backar lite och skippar plast och alla andra målar upp fasansfulla scenarior.

Personligen tror jag att de flesta hus skulle fungera utan ångspärr överhuvudtaget. Oavsett isolering.
 
Vilken norm? Jag har inte sett någon sådan byggnorm. Byggnormer brukar ju bygga på bakomliggande fakta. Det är den faktan jag saknar.
 
Med norm menar jag bara den byggmetod dagens gipsskiveskruvare vet och bygger efter. Det är oftast de som anser att domedagen är nära om man går ifrån plast.

Egentligen skulle det vara intressant att bygga ett modernt hus och skippa plast och se vad som händer........
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J
S Stefan1972 skrev:
Med norm menar jag bara den byggmetod dagens gipsskiveskruvare vet och bygger efter. Det är oftast de som anser att domedagen är nära om man går ifrån plast.

Egentligen skulle det vara intressant att bygga ett modernt hus och skippa plast och se vad som händer........
Tror det är så mycket hål pga slarv att det är ungefär så... :) Läste nån undersökning om detta, i verkligheten så skapas hål i bygget, men det görs väl ändå nåt test i slutbesiktningen så hur otätt som helst kan det väl inte vara...

Jag kan förstå att om man bygger åt nån annan och jobbar på fast pris så sätter man plast och gullfiber, men gör man jobbet åt sig själv så tycker jag man gott kan kosta på sig den metod som ger störst marginaler och skita i tid och kostnad. Om ångspärr och cellulosa ger mer marginaler än plast och cellulosa kan man ju diskutera, men vid en läcka så ger ångspärren iallafall en teoretisk möjlighet att torka ur igen, och detta är iallafall jag villig att betala några hundralappar för... Dessutom tycker jag det kan vara sunt att minimera användningen av plast och glasfiber i ett boningshus av miljö och hälsoskäl...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur skulle den teoretiska torkmöjligheten se ut? Det kommer ju att gå ut mer fukt i väggen än vad det torkar inåt.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle den teoretiska torkmöjligheten se ut? Det kommer ju att gå ut mer fukt i väggen än vad det torkar inåt.
Det är väl inte säkert ?
Fuktbelastning kan variera över tid och med olika säsonger etc
Det är inte helt ovanligt att se konstruktioner där fukt kommer in och sen inte kan komma ut (ta en sån enkel sak som en billampa där det ofta samlas kondens som sen är jättesvårt att få bort eftersom fukten har svårt att hitta ut - även om det blir en varm torr sommar...

/K
 
Visst varierar den. Men om man tittar på genomsnitt så är utetemperaturen 3grader. Säg 6grader så stämmerdrn nog bra för snitthyset som ligger i södra Sverige.

Det medför att inne luften är klart varmare, och därmed bär mer fukt. Fukten kommer därmed att vandra innifrån och ut genom väggen. Om man stoppar fukten från att komma in i väggen på insidan så kommet väggen att bli torrare.

En cellulosaisolering kan buffra en heldel fukt, så det är rimmligt att räkna på genomsnitt.
 
Jo men frågan är ju hur mycket fukt det verkligen transporteras genom en vägg ? En del resonerar som att det är flera liter i sekunden medans det i verkligheten kanske handlar om milliliter som vilken konstruktion som helst klarar av.
Att man bygger som man gör idag med supertäta konstruktioner kanske mer handlar om att man absolut inte vill riskera problem snarare än att det verkligen behövs för att det ska fungera.
Allt blir ungefär som badrum. istället för att konstatera att det är fusket som orsakar större delen av fuktskadorna så försöker man avhjälpa det med mer och mer sinnrika konstruktioner.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.