Hej
Jag behöver skaffa ny kyl och frys till en nisch på 120,5cm. Det verkar som de flesta tillverkare nu även kräver ventilation på yttersidorna. LG vill ha 5cm luftspalt! Samsung 12mm. Jag kommer med 59,5-skåp endast få 1,5 cm att spela med på totalen dvs sidor samt mellan skåpen. Nischen är inte lätt att bygga om.
Vad har jag för alternativ?
Finns smalare skåp? Kan jag ta ur gipset något och bygga en liten kanal för att säkerställa ventilation från det ventilationsgaller som finns på yttersidorna av kyl och frys, räcker det kanske?
Samsung svarar så här om ventilation på yttersidor, dvs jag frågade om jag behövde bry mig om krav på luftspalt på sidorna:
"Det kan vara ett problem isåfall då det kan påverka ventilationen och till exempel ge oönskad förhöjd ljudvolym från skåpet bland annat."
 
A
H hyllplan skrev:
Hej
Jag behöver skaffa ny kyl och frys till en nisch på 120,5cm. Det verkar som de flesta tillverkare nu även kräver ventilation på yttersidorna. LG vill ha 5cm luftspalt! Samsung 12mm. Jag kommer med 59,5-skåp endast få 1,5 cm att spela med på totalen dvs sidor samt mellan skåpen. Nischen är inte lätt att bygga om.
Vad har jag för alternativ?
Finns smalare skåp? Kan jag ta ur gipset något och bygga en liten kanal för att säkerställa ventilation från det ventilationsgaller som finns på yttersidorna av kyl och frys, räcker det kanske?
Samsung svarar så här om ventilation på yttersidor, dvs jag frågade om jag behövde bry mig om krav på luftspalt på sidorna:
"Det kan vara ett problem isåfall då det kan påverka ventilationen och till exempel ge oönskad förhöjd ljudvolym från skåpet bland annat."
Detta är tyvärr verkligheten på moderna skåp, kompressorerna är så små att man kan bara ha kondensorn innanför plåten i en sida, fördelen är att skåpen inte håller så länge så man kan köpa ett nytt och fräscht skåp med kort periodicitet.
 

Bästa svaret

Mina Boschskåp kräver ingen luftspalt, mer än 5cm bakom och ~20cm ovan skåpen.
 
  • Gilla
hyllplan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Detta är tyvärr verkligheten på moderna skåp, kompressorerna är så små att man kan bara ha kondensorn innanför plåten i en sida, fördelen är att skåpen inte håller så länge så man kan köpa ett nytt och fräscht skåp med kort periodicitet.
Haha bra. Skönt att alltid ha nytt å fräscht
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Mina Boschskåp kräver ingen luftspalt, mer än 5cm bakom och ~20cm ovan skåpen.
Bosch verkar vara svaret. Från en av deras manualer (GSN36VIEP):
"skåpet kräver inget väggavstånd i sidled"
Tack.
 
H hyllplan skrev:
Bosch verkar vara svaret. Från en av deras manualer (GSN36VIEP):
"skåpet kräver inget väggavstånd i sidled"
Tack.
Siemens är ytterligare ett alternativ om du föredrar någon av deras modeller..
Är samma skåp som Bosch, men priserna kan ju skilja åt ibland.
 
A
H hyllplan skrev:
Bosch verkar vara svaret. Från en av deras manualer (GSN36VIEP):
"skåpet kräver inget väggavstånd i sidled"
Tack.
det finns några modeller av dessa som inte kan monteras bredvid varandra på fel sätt
 
C Cerb skrev:
Siemens är ytterligare ett alternativ om du föredrar någon av deras modeller..
Är samma skåp som Bosch, men priserna kan ju skilja åt ibland.
Aa ok tacktack!
 
electroluxaren skrev:
det finns några modeller av dessa som inte kan monteras bredvid varandra på fel sätt
Precis, men det gäller väl enbart vilket skåp som måste stå till vänster/höger, inte avstånd till vägg?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.