8 305 läst · 2 svar
8k läst
2 svar
Byggfel: ingen luftspalt bakom frys/kyl. Farligt!?
När jag gjorde om mitt kök byggde jag en köks-ö med integrerad kyl och frys. Märket är IKEA och jag tror de rekommenderar en 3cm luftspalt.
En kompis som arbetar med att bygga kök hjälpte till.
Problemet är att han limmade fast gipsskivor på baksidan av kyl/frys med nått slags "superlim" (noll centimeter luftspalt).
Jag är orolig för brandfara och vad som händer om det blir ett försäkringsärende.
På baksidan av kyl/frys verkar det sitta isolerande skivor, och värmeutvecklingen sker under kyl/frysen. Denna del ligger ungefär 5cm in från baksidan. Fläkten som drar in luft och kyler systemet sitter på framsidan och vi har byggt ett luftintag.
Kyl/frys verkar känna av belastningen och fläkten går endast vid behov (vilket får mig att tro att systemet är OK eftersom fläkten inte går så ofta).
Jag har låtit det vara i några månader och det verkar fungera, men nu funderar på att riva upp köks-ön och anlita en hantverkare för att göra om bygget.
Tacksam för svar//Mattias
En kompis som arbetar med att bygga kök hjälpte till.
Problemet är att han limmade fast gipsskivor på baksidan av kyl/frys med nått slags "superlim" (noll centimeter luftspalt).
Jag är orolig för brandfara och vad som händer om det blir ett försäkringsärende.
På baksidan av kyl/frys verkar det sitta isolerande skivor, och värmeutvecklingen sker under kyl/frysen. Denna del ligger ungefär 5cm in från baksidan. Fläkten som drar in luft och kyler systemet sitter på framsidan och vi har byggt ett luftintag.
Kyl/frys verkar känna av belastningen och fläkten går endast vid behov (vilket får mig att tro att systemet är OK eftersom fläkten inte går så ofta).
Jag har låtit det vara i några månader och det verkar fungera, men nu funderar på att riva upp köks-ön och anlita en hantverkare för att göra om bygget.
- Vad tror ni om luftspalten, är det brandrisk?
- Försäkringsbolag - kan man besiktiga köket och få det godkänt för framtida ärenden?
- Om jag bygger om köks-ön, tror ni att man kan få bort gipset från kyl/frys eller måste man köpa nya vitvaror?
Tacksam för svar//Mattias
Produkter som diskuteras: "superlim"

Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Hur kan man ens komma på tanken att limma dem på kyl/frys?
Tycker du skall göra om och göra rätt. Med rester av gipsskiva på kyl/frys tror jag det
blir svårt att hävda eventuella garantifel, så det tycker jag du skall kräva att din kompis står
för om det händer något så vidare du inte gav honom lov att göra så.
Tycker du skall göra om och göra rätt. Med rester av gipsskiva på kyl/frys tror jag det
blir svårt att hävda eventuella garantifel, så det tycker jag du skall kräva att din kompis står
för om det händer något så vidare du inte gav honom lov att göra så.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ingen ventilering i luftspalt (tegelhus)?
Stenhus -
Kommunen vill ha nytt bygglov för bredare luftspalt? Kan vi få in det i relationshandlingen?
Bygglov -
Isolering kattvind & vind, -38 ingen luftspalt orginal?
Isolering -
Luftspaltskivor hela vägen eller bara till där isoleringen annars ligger emot ?
Isolering -
Lockpanel på masonit - ingen luftspalt
Fasad