Hej

Vi tänkte byta köksfläkt då vår nuvarande börjat strula en del. Köpte en köksfläkt på IKEA men när vi öppnade såg vi att nuvarande fläkt på något sett är kopplat till värmesystemet.

Kontaktade en lokal ventilationsfirma och enligt dem finns det inga sådana köksfläktar att beställa längre utan enligt dem måste man då byta hela aggregatet vilket skulle kosta 60 000 kr efter ROT avdrag. Känns inte riktigt rimligt för att byta köksfläkt. Någon som har tips eller idéer vore jag väldigt tacksam

Med vänlig hälsning,

• Inbyggd köksfläkt med synligt ventilationssystem, rör isolerade med plast, och inspektion av element och anslutningar i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som ett helt FTX aggregat. Då går det inte att undkomma byte om det inte finns reservdelar (eller att man kan reparera det själv). Tyvärr.

Edit: tycker att 60000 låter lite mycket, aggregat finns för runt 30k och rören är ju redan framdragna.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Jag tycker det ser ut som ett helt FTX aggregat. Då går det inte att undkomma byte om det inte finns reservdelar (eller att man kan reparera det själv). Tyvärr.

Edit: tycker att 60000 låter lite mycket, aggregat finns för runt 30k och rören är ju redan framdragna.
Tack. Det går inte koppla ur det systemet vid köksfläkten och ha en vanlig kolfläkt ?

Marcus Samuelsson Marcus Samuelsson skrev:
Tack. Det går inte koppla ur det systemet vid köksfläkten och ha en vanlig kolfläkt ?
Jo, kanske, om det finns plats. Det är väl lite sladdar till reglagen som ska kopplas bort, men jag tror inte att det är starkström. ”Default” är väl att köksfläkten är avstängd, så det borde väl i princip räcka med att klippa sladdarna och sätta igen ventilationshålet in till aggregatet. Men det får man undersöka.

Men är detta i en villa eller en lägenhet?

Oftast är den här typen av aggregat utformade så att de står för en avsvärd del av ventilationen, men öppnar ett spjäll för fullt flöde när man "sätter igång fläkten" i köket. Om detta då är i en lägenhet som behöver klara en OVK kontroll, så kan man inte ändra hur som helst.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är ett essvex agregat det finns nya Östbergs Heru 70

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.