538 läst ·
3 svar
538 läst
3 svar
Luftspalt husrenovering, tips behövs
Hej
Ska lägga om taket på en hus från 79 och har tagit in offerter från flera firmor.
Samtliga vill bygga råspont.
Sadeltak utan skorstenar huvar, kupor.
Taket idag är uppbyggt såhär sett utifrån.
Betongpannor, läkt, masonit , och dikt mot den isolering. Kattvindarna är isolerade och klädda även dom i masonit.
Takfirma nr 1.
Vill behålla masoniten förutsatt att den ser fin ut, och bygga luftspalt ovanpå den, sen råspont.
Takfirma nr 2.
Bygga på takstolarna lite vilket skapar luftspalt mellan isoleringen och råsponten.
Takfirma nr 3.
Spika 45x45, alt läkt på insida takstolar som trycker ner isoleringen och sedan antingen lägga masonit eller Jackopor luftspaltsskiva mellan takstolarna så man får en jämn spallt.
Hade tänkt att gå vidare med Nr3 ,men är nu osäker då de har varit struliga i svar på hur dom bygger luftspalten.
De hade inte ens räknat med den i offerten så den tillkom nu efter mycket om och men vilket är mycket underligt enligt mig.
Är dessa godkända lösningar, speciellt då nummer 1 & 3.
Tanken av Eps/frigolit skiva i taket låter sådär tycker jag. Masoniten låter ok? Men är lösningen korrekt.
Tacksam för svar
Ska lägga om taket på en hus från 79 och har tagit in offerter från flera firmor.
Samtliga vill bygga råspont.
Sadeltak utan skorstenar huvar, kupor.
Taket idag är uppbyggt såhär sett utifrån.
Betongpannor, läkt, masonit , och dikt mot den isolering. Kattvindarna är isolerade och klädda även dom i masonit.
Takfirma nr 1.
Vill behålla masoniten förutsatt att den ser fin ut, och bygga luftspalt ovanpå den, sen råspont.
Takfirma nr 2.
Bygga på takstolarna lite vilket skapar luftspalt mellan isoleringen och råsponten.
Takfirma nr 3.
Spika 45x45, alt läkt på insida takstolar som trycker ner isoleringen och sedan antingen lägga masonit eller Jackopor luftspaltsskiva mellan takstolarna så man får en jämn spallt.
Hade tänkt att gå vidare med Nr3 ,men är nu osäker då de har varit struliga i svar på hur dom bygger luftspalten.
De hade inte ens räknat med den i offerten så den tillkom nu efter mycket om och men vilket är mycket underligt enligt mig.
Är dessa godkända lösningar, speciellt då nummer 1 & 3.
Tanken av Eps/frigolit skiva i taket låter sådär tycker jag. Masoniten låter ok? Men är lösningen korrekt.
Tacksam för svar
Jag tycker alternativ 1 låter bra. En vanlig luftspalt byggs ju ofta med masonit mellan takstolarna och att då lägga en regel ovanpå befintlig masoint och regel blir ju "samma sak".
Att trycka ihop isoleringen minskar ju isoleringseffkten så det känns ju inte helt okej.
Att trycka ihop isoleringen minskar ju isoleringseffkten så det känns ju inte helt okej.
Tack för svar, ja de låter ju rimligt de du skriver.T Testarn skrev:
Man blir helt snurrig av de olika firmornas resonemang och olika tycken om utförande.
Trodde man skulle behöva slippa tänka så mycket när man nu tänkt lejja bort jobbet istället för att göra det själv.
Men icke..
Klicka här för att svara