Mikael_L
Jag kände mig också lite skeptisk.
Varför tillverka (eller köpa) dyra täljstenskaminer när några cm gips skulle ge över 5ggr så bra värmelagring???

Mikael_L skrev:
Länk till tabellen?
Hittade siffrorna bl.a här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4494.30

Bläddra ner en bra bit.
Det handlar egentligen om kalk, men gips är med i tabellen som presenteras.

Har sett samma siffror på flera olika sidor. Rätt eller fel - Inte vet jag.

Mikael_L skrev:
Jag kände mig också lite skeptisk.
Varför tillverka (eller köpa) dyra täljstenskaminer när några cm gips skulle ge över 5ggr så bra värmelagring???

Det var nog så täljstenskaminen kom till - genom att någon provade något nytt :D

Det pågår en väldig forskning på området värmelagring.
Här är ytterligare en idé: http://www.processnet.se/iuware.aspx?pageid=4216&ssoid=91796

Det jag ser som problemet med all lagring innomhus är den oönskade värmeavgivningen för inte vill jag ha ett helt källargolv som är 50grader varmt :P
Eller för den delen ngt som avger den minsta grad onödig värme under sommardelen av året så därför tänkte jag att en tank utomhus eller för den delen underjordisk måste vara det optimala?
En annan fördel men vatten framför gips är priset, 1m3 vatten=ngn krona 1m3 gips= hundralappar eller tom tusenlappar.

J
Bruzze skrev:
Tack Tossegubbe,

Något som jag gått och funderat på är hur man skulle kunna förlänga processen efter det solen gått ner. Läste en intressant artikel om att lagra värmen i gips på den här länken: [länk]

Nu har jag väl kanske inte tänkt ösa in 40 kubik gips i huset (he he), utan något i lite mindre skala. Om man kunde förlänga värmetillförseln några timmar efter solnedgång, vore det värt mycket.

Man får heller inte glömma att värmeenergin som blåser in är den samma. Det får alltså inte kyla av allt för mycket för att lagra värmen.

Någon som har idéer kring detta?
Funderade på att blåsa in varmluften på täjlstenar eller någon gjutjärns plåt eller dyl.

Problemet för mig är att det blir väldigt varm när LSF arbetar men sedan kallnar det fort.

Mikael_L
Bruzze skrev:
Hittade siffrorna bl.a här:
[länk]
Om det var den här tabellen, fattar jag noll.

Bränsle. . Gips CaO . Vatten . Ved . Kol .. Olja . . Bensin . .Naturgas . . . . Uran
kWh/ton . 250 .. 300 . . 60 . . 4500 . 830 . 11700 . . 12200 . . . 14000 . . 5,30E+07
kg/m3 . . 1000 . 1000. . 1000 .. 450 . 800 . . 930

Han verkar ju ange energiinnehållet i olika energislag, förutom då att det brukar vara rätt svårt att elda gips, kalk och vatten ... :S
Kol är inte heller rätt ...

Nä, killen som skrev inlägget tror jag inte ska anses som pålitlig källa, typ ... :O

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Om det var den här tabellen, fattar jag noll.

Bränsle. . Gips CaO . Vatten . Ved . Kol .. Olja . . Bensin . .Naturgas . . . . Uran
kWh/ton . 250 .. 300 . . 60 . . 4500 . 830 . 11700 . . 12200 . . . 14000 . . 5,30E+07
kg/m3 . . 1000 . 1000. . 1000 .. 450 . 800 . . 930

Han verkar ju ange energiinnehållet i olika energislag, förutom då att det brukar vara rätt svårt att elda gips, kalk och vatten ... :S
Kol är inte heller rätt ...

Nä, killen som skrev inlägget tror jag inte ska anses som pålitlig källa, typ ... :O
Tanken är nog inte elda vattnet ;) det man kan läsa ut ur tabellen är ju att på ett ton vatten går det åt 1000Kg vatten (Kg = L) och om man har ett ton (1m3) vatten kan du lagra 60kWh värme i det, alltså om man värmer vattnet kan man lagra 60kWh (men det går lagra mer om man räknar på det).

En förenklad formel för energi:

1,166 * volymen i m3 * (Tvv - Tkv)

Tex om vi har en 500L acc.tank som är 5 grader och så tar vi och värmer den till
80grader.

1,166 * 0,5m3 * 75 grader = 43,7 kWh

Mvh

Redigerat:
v-g skrev:
Bruzze:Drygt 50 grader är det för vattnet iaf.

Däremot känns det som om någon blandat sifforna fel för i den källa jag hittade så har gips värmekapaciteten 1,1 medans vatten ligger på 4,18

Densiteten är också vad jag erfar nästan lika dvs 1ton /kubik.

Dina siffror stämmer säkert. Skulle det då innebära att gips kräver endast 26% av den energimängd det tar för att värma upp vatten med samma temperatur och volym?

Exempel: vi vill öka temperaturen på 1 kubik med 30 grader. Det blir 34,8 kWh för att värma vattnet, medan gips skulle behöva endast 9,1 kWh för samma temperaturökning och volym.

Kan sedan gips lagra mer energi än vatten är det i så fall ett intressant alternativ.

Det låter nästan för bra. :O Stämmer det så är det ju verkligen inte konstigt att de forskar kring värmelagring i gips.

Tossegubbe skrev:
Det jag ser som problemet med all lagring innomhus är den oönskade värmeavgivningen för inte vill jag ha ett helt källargolv som är 50grader varmt :P
Eller för den delen ngt som avger den minsta grad onödig värme under sommardelen av året så därför tänkte jag att en tank utomhus eller för den delen underjordisk måste vara det optimala?
En annan fördel men vatten framför gips är priset, 1m3 vatten=ngn krona 1m3 gips= hundralappar eller tom tusenlappar.

Här har vi en viktig sak att tänka på - Isolering.
Utan ordentlig isolering blir det svårt att lagra värmen under ordnade former.

Att gräva ner tanken utomhus var en bra idé Tossegubbe!

Priset, hmm.. vad kan en 10-kubiks tank kosta?

Jag får inte fyr på mitt gips, vad gör jag för fel? Alla mina gipsplattor trodde jag var en bra energikälla :D

Vad jag hört är vattens förmåga att lagra energi svåröverträffad och högst kostsam.

Dyrt hembygge den fångaren :rolleyes:

v-g skrev:
Dyrt hembygge den fångaren :rolleyes:
Nu mena jag inte priset utan 4 kWh redan nu och vattenburen.;)

En 10m3 tank behöver inte kosta mga kronor, ofta skänks dom bort vid tex nedläggning av mackar mm men det beror ju på hur man värderar sin arbetstid med.
Hittade ett ställe i england som säljer sprutskum med, det borde vara lämpligt att isolera en rund tank med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.