Forbo skrev:
Förutom det faktum att ett fönster släpper ut värme...medan en isolerad luftsolfångare dels absorberar solstrålningen och dels släpper in värmen.

Detta fungerar klockrent, finns hur mycket som helst räknat på det....
Jag skulle nog bestämt vilja hävda att en solfångare strålar ut betydligt mer värme än ett fönster (med LE glas), men det var bara menat som ett litet ironiskt inlägg, inte början till en lång ny diskussion. ;)

Svart plåt är att föredra framför ölburkar generellt läste jag mig in på en massa länkar ifrån den sidan.

J
Kul att se andras idéer, skall bygga något liknade till sommaren.

Varför ölburkar istället för svart plåt?

1. Ölburkar är runda och ger på samma utrymme större area som solen kommer åt.
  2. Ölburkar har en materialtjocklek på 0.1 mm vilket innebär att värmen kommer direkt som solen visar sig.
  3. Ölburkar är tillverkade av aluminium, vilket leder värmen betydligt bättre än svartplåt.
  4. Öl är dessutom gott. Spillet - ja det blir en luftsolfångare :D

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
Bruzze skrev:
Varför ölburkar istället för svart plåt?

1. Ölburkar är runda och ger på samma utrymme större area som solen kommer åt.
  2. Ölburkar har en materialtjocklek på 0.1 mm vilket innebär att värmen kommer direkt som solen visar sig.
  3. Ölburkar är tillverkade av aluminium, vilket leder värmen betydligt bättre än svartplåt.
  4. Öl är dessutom gott. Spillet - ja det blir en luftsolfångare :D
Är du den stolta ägaren?:)

Ja, det stämmer. Byggde den ifjol höst. Läste om liknande burk-projekt ute på nätet och blev bara tvungen att testa. Ett väldigt roligt projekt från början till slut.

• Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Bruzze skrev:
Ja, det stämmer. Byggde den ifjol höst. Läste om liknande burk-projekt ute på nätet och blev bara tvungen att testa. Ett väldigt roligt projekt från början till slut.
Den blev förj*vligt snygg. Snyggaste solfångaren jag har sett hittills.
Är du nöjd med resultatet? Den värmer på gott? Något du har märkt nu i efterhand som du kunnat gjort bättre eller liknande?

Har plasten blivigt repig eller så? Glas sägs vara tåligare.
Kommer det något nytt projekt? Något liknande kanske fast värma ack tanken?

Redigerat:
Tack för uppskattningen!

Jadå, jag är helnöjd med resultatet. Så fort solen visar sig det minsta börjar den ge värme och fläkten startar.

Än så länge är det inget som jag skulle gjort annorlunda på själva luftsolfångaren, då jag från början gjorde den flexibel vad gäller luftintag, möjlighet att driva ut ev. kondens på akrylskivans insida etc.

Vad som däremot kommit till nu i efterhand är sedan jag upptäckt vilken effekt den ger, rör från källaren och ut till entrén (som ligger på samma plan), så jag kan välja att värma källaren, entrén eller både ock. Det blev många böjar på vägen dit, vilket innebar ett visst tryckfall. Inte så mycket så det egentligen gör något, men jag hade nog valt 125-rör istället för 100-rör om jag skulle dragit rören idag.

Vad gäller plasten så ser den fin ut än så länge. Inga repor hittills. Nu har den bara varit ute ett halvår, så hur det ser ut om ett år eller två får vi se. Glas är annars som du skriver helt klart tåligare. Inget att orda om.

Under sommaren när det blir varmt, kommer jag att täcka över den med markisväv.

Vad gäller nya projekt, så finns det vissa idéer om både det ena och det andra. Bl.a att värma vatten. Om det blir något får framtiden utvisa.

Nice! tackar för en bra hemsida och beskrivning med :)

Tack Tossegubbe,

Något som jag gått och funderat på är hur man skulle kunna förlänga processen efter det solen gått ner. Läste en intressant artikel om att lagra värmen i gips på den här länken: http://www.sr.se/ostergotland/nyheter/artikel.asp?artikel=737867

Nu har jag väl kanske inte tänkt ösa in 40 kubik gips i huset (he he), utan något i lite mindre skala. Om man kunde förlänga värmetillförseln några timmar efter solnedgång, vore det värt mycket.

Man får heller inte glömma att värmeenergin som blåser in är den samma. Det får alltså inte kyla av allt för mycket för att lagra värmen.

Någon som har idéer kring detta?

En spontan tanke jag har är vad som händer om man leder den uppvärmda luften till en sådan där bubbelsten man har i akvarier men modell stor i en vattentank (pool?)
Borde inte bubblorna då till stor del avge sin värmeenergi på vägen upp i vattnet och ge en form av buffer/acc-tank?

Varför inte blåsa genom en vattentank? Vatten har ju överlägset bäst värmelagringsförmåga av de vanligaste ämnena.

Funktionellt kan man ju lösa det med en ventil som sluts när "utedelen" inte längre har något att tillföra och man cirkulerar således bara "inneluften" genom värmeväxlaren.

Tack för era idéer. d^_^b

Var tidigare inne på att blåsa hetluften genom en luft/vatten värmeväxlare. Det har dock visat sig att man måste ha en överdimensionerad luftsolfångare för att inte tappa för mycket effekt, då värmen som blåser in, ju är den samma för både husets uppvärmning och lagring.

Kanske en fristående vattenburen solfångare skulle kunna ladda en acc-tank, som sedan får tar över värmetillförseln via en värmeväxlare efter solens nedgång? Skulle kunna fungera...

Idéer?

Ja det viktiga borde vara en enorm volym på acc-tanken för att kunna lagra mycket energi vid en relativt låg temperatur eftersom det blir större förluster ju större differensen mellan omgivande temp och vattnets temp blir.
Jag spekulerar om en volym över 10m2 och en temp på kke max 45grader, beroende på hur man utnyttjar denna energi och husets värmebehov så borde den volymen kunna kompensera för iaf ngn mulen vecka under år och höst? Och med lätthet för enstaka kalla nätter.
Vintern är väl eg det stora problemet med för få soltimmar och det är svårt att påverka utan en enorm anläggning men kan man slippa elda ifrån okt-dec och mar-maj så känns det som ett steg i rätt riktining för en rimlig investering?

Volymer måste man upp i oavsett 1000 liter en grad = 1,16kWh så om vi antar att 45 grader är topptempen och 20 är "starttemp" så har vi med 100 liter 2,9 kWh "lagrat" förutsatt att man får ut all värme.

Funktionellt kan man lösa det så att man antigen "burstar" ut luften i intervall eller kör fläkten på väldigt låg hastighet tills tempen inte ökar så mycket som man önskar.

Fast egentligen det man gör är inte att lagra något, husets innertemp duger utmärk som lagring även det, utan egentligen förskjuter man bara värmen ett tag.

Hur man än gör så blir det mer komplicerat.

Vore det JAG som promt ska ha solvärme skulle jag satsa på ett vattensystem med en inre aerotemper för "kvällsvärme". Som vattensystem duger en svart slang på gräsmattan mer än väl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.