daije skrev:
nu e alla problem lösta. det visade sig att konstgjort ljus ej var tillräckligt. nu funkar det hur bra som helst. panelen är klar och funkar utmärkt. en dag som denna med +2 grader pumpade 59 gradig luft in i huset. det som återstår är lite dekorativ plåt runt kanterna samt finjustering av termostaten som reglerar fläkten som inte funkar fullt tillfredsställande ännu. grannarna har varit nyfikna vad man hållit på med men när dom sett resultatet vill dom också ha en. en skall tillverkas till sommarstugan är också redan bestämt.

Grattis daije !

Har du några bilder på bygget. Alltid intressant att se andras lösningar.

bilder kommer men nu e de snöstorm ute så det får vänta.

vet ni av någon bra hörnlist som e formbar

på morgonen vaknade man till 16 grader i huset. hade kvällen innan klippt all värmetillförsel för att se den verkliga verkningsgraden av LSF:en. har i skrivande stund 22 grader inomhus på en boyta på ca 95 kvadrat. utetemp idag har legat på ca 5 plusgrader så man kan då inte klaga.

trevlig tråd - luftsolfångare, ftx, luft/luft samt luft-golvvärme antingen via varmgrund alt betonggrund..ska på jobbet via elrådgivare koppla luftsol med ftx och den rådgivaren visste nog vad han talade om att det skulle vara möjligt..men är det några risker för hälsa och hus med en sådan lösning? igår fick jag tanken om att ha dels ett luftsol med ftx såsom på jobben för huset om det inte finns nackdelar med den lösningen i kombination med luftgolvvärme troligen ingjutet i golvet för att ha en torr grund där effekten kombineras med någon alt.lösning i stället för som brukligt endast med el..

nå hur har era torpargrunder/krypgrunder mått i sommar med luftsol som en dellösning?

tompas11 skrev:
Har klurat på steg två när det gäller varvtalsreglering av fläkten.
Bygget för steg två kommer alltså att bli en automatisk varvtalsreglering för fläkten.
Den kommer att fungera som så, att när temperaturen stiger i solfångaren så ökar fläktens varvtal automatiskt och när temperaturen sjunker så gör också varvtalet på fläkten detsamma. [/I]
En fråga på detta väldigt långt efter inlägget, men chansar ändå med att höra om du möjligen har schemat till denna krets också. Låter mycket intressant!
Tack så länge!

Har haft en hel del annat att pyssla med så något schema kan jag tyvärr inte bidra med för tillfället.
Men det kanske kommer så småningom, för visst vore det bra med temperaturstyrd varvtalsreglering.

Har letat runt lite på datorn och hittade detta schema.

• ATCF.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack för schemat, nu ska det bara beställas lite komponenter.

Intressant tråd. En fundering: Säg att man har ett tak av svart korrugerad plåt. Det klär man med Plexi/glas så det blir som en gigantisk fångare. Ser ni några problem med det? Själv har jag betongpannor, men det kanske skulle gå fint där också? :)

dunde skrev:
Intressant tråd. En fundering: Säg att man har ett tak av svart korrugerad plåt. Det klär man med Plexi/glas så det blir som en gigantisk fångare. Ser ni några problem med det? Själv har jag betongpannor, men det kanske skulle gå fint där också? :)
Problemet är att hitta en slang som tål värmen och samtidigt har
ett rimligt meterpris , det går åt ganska många meter .

Beträffande val av material så är det nog tveksamt om vanlig plåt är lämplig pga hög reflektivitet i det infraröda området.

Jag skulle nog måla plåten med vanlig svart färg (de flesta målarfärger absorberar IR bra). Sedan bör man ha lågemissionsglas för att den långvågiga IR-strålningen från plåten inte skall smita ut via glaset. (Den inkommande strålningen från solen är kortvågig och påverkas inte nämnvärt.)

dunde skrev:
Det finns ett företag som gör vattenburen "takplåt" med slingor på undersidan plåten.

En kompis provade en luftsolfångare på taket men de behövs en kraftig fläkt för att få NER varmluften.

Det är samma fenomen som får varmluftsbalonger att lyfta.

Protte

Då vi byggde om taket på min fasters lagård byggde vi om hela taket
till en enda jättestor solfångare som sög luft via en höfläkt i taket .

2800 m2 luftsolfångare gav bra värme till höskullen .

prototypen skrev:
Det finns ett företag som gör vattenburen "takplåt" med slingor på undersidan plåten.

En kompis provade en luftsolfångare på taket men de behövs en kraftig fläkt för att få NER varmluften.

Det är samma fenomen som får varmluftsbalonger att lyfta.

Protte
Angående fläkten så kan man då alltså aldrig ha luftsolfångare på tak? Då är ju hela grejen för de flesta inte intressant längre.
Troligtvis så känner de flesta till varför varmluftsballonger lyfter men tack för upplysningen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.