Byggahus.se
Rozeman skrev:
Nice bygge!:)
Jag har dock lite frågor:
- Har du "bara" luftsolfångaren för att hålla fuktigheten nere, eller har du som jag en avfuktare som står för huvuddelen(?) av avfuktningen?
- Är det bara fläkt på utblåset, eller har du någonting för insuget också?
- Fläkttyp, PC-fläkt köpt i dataaffär?
- Termostat?
- Har du någon koll på luftfuktighet och temperatur i krypgrunden före/efter installationen av luftsolfångaren?
- Har du isolerat krypgrunden? I så fall med vad?
Tackar! :)

Jag har en avfuktare (Woods DS28) som gör grovjobbet. Solfångaren var ett kul experiment och den hjälper till en del. Avfuktaren behöver inte gå lika mycket och när den går så får den en bättre verkningsgrad tack vare den varmare luften. Den står nere på golvet i den 5-6 m² stora matkällaren där solfångarens inblåsningsslang mynnar.

Fläktarna sitter på utblåset. En i solfångarlådan där slangen är ansluten. En till i matkällaren i andra änden på slangen. Seriekoppligen gör att strömmningsmotståndet övervinns bättre. Man kommer närmare fläktarnas teoretiska maxflöde.

Fläktarna är köpta på Clas Ohlson. Ser ut som 120 mm PC-fläktar och ger 3 m³/min (106 cfm). Skillnaden är att de flesta som säljs till datorer har lägre varvtal=flöde av bullerskäl. Jag har nyss köpt 5 st NMB 120mm fläktar på Conrad.se att användas till nästa solfångare. De ger 3.25 m³/min och var en femtilapp billigare/st.

Jag ska koppla in en differenstermostat inför sommaren. Hittills har jag använt en solcell för att styra och driva solfångarens fläkt. Detta medförde långa stillestånd under varma och soliga dagar. Kombinationen av överspänning från solcellen och het utblåsningluft gjorde att fläktens överhettningsskydd slog till. Det blir då en ond cirkel eftersom solfångaren blir ännu hetare innan fläkten återstartar. Min provisoriska lösning blev fläkt nr2 i andra ändan av slangen. Den drivs av ett nätagg. kopplat via en timer som jag har ställt efter soltimmarna, ungefär. På så vis suger jag ut mer värme från solfångaren och slipper överhettning när första fläkten går varm. Jag är övertygad om att termostatstyrningen kommer att förbättra utbytet rejält. Dock skulle flödet behöva ökas ordentligt. Det blir onödiga förluster pga den höga temperaturen. Alternativ ett för det är att koppla på ett par till slangar med fläkt = jobbigt att ta upp större hål i grunden. Alt två är att byta till Deltas dyra och strömslukande fläktar.

Luftsolfångaren har stor effekt på krypgrundsmiljön om det inte är allför molnigt. Molnfria dagar värmer den bra, uppemot 2 kW. Däremot faller tempen snabbt igen fram på kvällen. Marken kyler hemskt mycket och solfångaren är alldeles för liten för att rå på det problemet. Jag har en Oregon trådlös termo/hygro för att hålla koll.
Utan solfångare fick avfuktaren stå och tuffa på hela somrarna. Nu gör jag kortare intensivare körningar mha varmluften och det ger en lägre driftkostnad.

Jag har inte isolerat nånting ännu. Kanske man skulle försöka med att isolera marken under huset för att stoppa kylan och ev. lite markfukt. Jag har tyvärr lite spindelfobi så det blir till att övertala någon annan att göra det isf. :)
 
Tack för din mycket utförliga beskrivning!:)
Jag har också en avfuktare i grunden, en Corroventa CTR 300TT , den går i dagsläget ~8 timmar per dag. Utan att förta sig räknar man då ut att den förbrukar ~2900 kWh/år, med ett el-pris på en bra bit över kronan är det rätt mycket pengar!

Först och främst har jag tänkt att isolera krypgrunden. Det lutar åt denna typ: http://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm. Se denna tråd http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/81402-krypgrundsisolering.html. Borde göra en hel del åt temperatur/fukthalt/drifttid. Håller också koll på klimatet i krypgrunden med en Oregon hygrometer.

Sen blir det nog en luftsolfångare liknande din, jag har också tänkt att lägga insug och utblås längst ner i lådan för rördragningens skull. Solcellspanelen blir nog denna: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=604103.
Termostat, kolla denna: http://24volt.eu/solfangare_termostat.php, ser rätt bra ut.
 
Rozeman skrev:
Tack för din mycket utförliga beskrivning!:)
Jag har också en avfuktare i grunden, en Corroventa CTR 300TT , den går i dagsläget ~8 timmar per dag. Utan att förta sig räknar man då ut att den förbrukar ~2900 kWh/år, med ett el-pris på en bra bit över kronan är det rätt mycket pengar!

Först och främst har jag tänkt att isolera krypgrunden. Det lutar åt denna typ: [länk]. Se denna tråd [länk]. Borde göra en hel del åt temperatur/fukthalt/drifttid. Håller också koll på klimatet i krypgrunden med en Oregon hygrometer.

Sen blir det nog en luftsolfångare liknande din, jag har också tänkt att lägga insug och utblås längst ner i lådan för rördragningens skull. Solcellspanelen blir nog denna: [länk].
Termostat, kolla denna: [länk], ser rätt bra ut.
Hej!
Tack för tipsen om krypgrundsisoleringen. Priset var inte alls så farligt som jag hade trott det skulle vara. Det är definitivt någonting som är värt att kolla på.
Jag kör bara avfuktaren de 4-5 varmaste och fuktigaste månaderna och gissningsvis går det åt 4-500 kWh/år. Luftsolfångaren har gjort att jag vågat minska driften med kanske 300 kWh.
Lycka till med bygget. Det är riktigt kul när man har den klar och man hör fläkten varva upp när solen skiner. Likaså när man går ner i källaren och känner hur mycket den pumpar värme, nästan gratis. Posta gärna lite info och bilder på ditt projekt, när du kommer igång.
 
Hej.
Jag håller på att bygga en enkel polvärmare och råkade komma över denna tråd. Genom att kombinera min ide med solluftfångaren ramlade detta ur min skalle…

Om man tar en kanalplastskiva en sådandär plan skiva med 3 kanaler i...
Genom att fila bort och täta kanalerna på sådant sätt att man får en kanal som går fram och tillbaka genom hela skivan får man en väldigt lång zickzack slang. Genom att inte använda den främre och bakre utan bara den i mitten har man atomatiskt isolering på båda sidor.
Typ sol-luft fångarna

Min tanke är sedan att aningen färga vatten svart eller färga insidan av kanalerna svart (hur nu det ska gå till)
Men resultatet borde bli en mycket enkel vattenvärmare med hög värkningsgrad.
Om man sedan kopplar detta vatten till ett element har man genast värme...
Låt en termostatdriven pump pumpa runt vattnet osv.
(frysskydd på vintern är nog bra dock..)

Jag har problem att dra 125mm luftrör men en isolerad tunn vattenledning skulle fungera för mig.

Det skulle kanske fungera för min krypgrund. Där står nu en avfuktare och lite högre värme skulle inte skada..

Vad tror ni kan det funka
Bättre sämre än luft? Varför? Varför inte?
 
Du behöver nog inte gå med vattnet i zig-zag.Om det tex är 30 kanaler bredvid varann så går ju vattnet 1/30-del så fort igenom varje kanal och sluttemperaturen kommer att bli densamma om du har samma flöde igenom.Tekniken har prövats tidigare både iform av en tunn svart metall eller plastremsa inuti varje kanal och även med färgat vatten. Luftsolfångaren som jag monterade till min verkstad på 70-talet är gjord i koppar och isolerades med frigolit på baksidan ,som smälte och fick isoleras om med mu. Vanligt glas ytterst. Den startar så fort det blir varmare än 30 grader i fångaren vilket räcker för mitt behov (lite underhållsvärme )En tryckande kanalfläkt på 110 kbm/tim ger lagom . 1985 gjordes en 4 kvm i aluminium och med vanlig kanalplast på och den fungerar hyfsat fortfarande fast plasten knappt hänger ihop.
 
  • verksta-sol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för en liten uppdatering om luftsolfångare. Har precis monterat min andra luftsolfångare på väggen och kopplat ihop den med min gamla. Total yta är nu ca. 5kvm. Blir det nu bara lite solsken så hoppas jag att effekten blir större med två solfångare än med en.
 
  • Front_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja alla!

Äntligen en tråd där torka luft till grunden diskuteras flitigt...
Har släppt en ide på nåt annat forum...men intresset var svalt...så jag veet inte om det funkar...

Men tänk er...en roterande sorptionsskiva från en lufttork till grunden...typ Muntersaggregaten har väl såna, med kiselsalt på eller nåt...

Luften på väg in i grunden passerar luftsolfångare 1 som förvärmer luften innan den passerar torkdisken....
Luften till den solfångaren kan ju med fördel tas inifrån grunden...(recirkulera)...då blir grunden lite varmare får man hoppas...och torrare då skivan tagit upp fukt...

Så långt är det lugnt...men hur torkar man disken? I ett aggregat brukar man ha ett litet element som värmer luft som får skickas ut i naturen utanför grunden...

Tänk er nu en annan solfångare (luftsolfångare 2) som löser denna uppgift...Ett lägre flöde kanske är ok...så man får upp temperaturen rejält på det luftflödet...då minskar ju relativa luftfuktigheten och luften kan således ta upp mer fukt...just det...från disken!

Skulle det funka om man hade lite delar hemma? Att köpa nytt blir nog inte såå billigt...
 
Lyfter en gammal tråd med mina funderingar kring materialval.

Glas
Funderar på vilket glas jag ska använda.. Hemma i gömmorna finns gamla spröjsade englasfönster (innerfönster). Kommer spröjsen att påverka effektiviteten negtivt eller är det försumbart ?
Är det bättre att hitta 2-glasfönster i större format på Blocket ?

Absorbtionsplåt
Spelar det någon roll om den korrugerade plåten är alu-plåt eller stålplåt?
Fördelen med alu är vikten och att det redan finns hemma :)
Hur avgörande är den svarta färgen? Skulle det funka lika bra med röd plåt som blir lite mer diskret på en Faluröd vägg ?

Termostat
Funderar om en klimatanläggning från en skrotad bil skulle kunna funka?
Den anläggning jag tänkte på har givare inne, ute och efter blandluftspjället. Systemet reglerar fläkthastigheten, luftfördelning och recirkulation.
Fläktreglering och luftfördelning är ju komfortgrejer som knappast behövs, men recirkulation kanske är mer användbart ?
Inbillar mig att recirkulation kan funka riktigt bra i de lägen när utetempen är lägre än inomhustempen :confused:
 
Hej!
Hej! vilken uppvärmande tråd :D
Efter att ha läst denna tråd kom jag att tänka på en sak.Jag har ett Roterande FTX REGO 200VE aggregat i huset 107 kvm.. Och i den så sitter det en förvärmare som värmer inluften (som man kan justera temp. på), borde man inte kunna sätta dit en luftsol värmare vid insuget på ytterväggen till aggregatet för att på så sätt få ner strömförukningen på för värmaren under kalla tiden på året??
 
Bozzle skrev:
Hej!
Hej! vilken uppvärmande tråd :D
Efter att ha läst denna tråd kom jag att tänka på en sak.Jag har ett Roterande FTX REGO 200VE aggregat i huset 107 kvm.. Och i den så sitter det en förvärmare som värmer inluften (som man kan justera temp. på), borde man inte kunna sätta dit en luftsol värmare vid insuget på ytterväggen till aggregatet för att på så sätt få ner strömförukningen på för värmaren under kalla tiden på året??
Att värma inkommande luft funkar bara om den inte blir varmare än den utgående, annars värmer du ju upp den utgående luften i växlaren. :D
 
PST skrev:
Att värma inkommande luft funkar bara om den inte blir varmare än den utgående, annars värmer du ju upp den utgående luften i växlaren. :D
Hmm! men måste ju iaf. dra mindre ström när aggregatet inte behöver använda förvärmaren lika mycket pga. att uteluften då blir varmare under soliga dagar
 
Intressant tråd!

Har funderat lite på det här med att använda en solpanel för att avfukta grunden. Om jag plockar tilluften till panelen från källaren via ett långt rör som först passerar en bra bit nedgrävt i trädgården bör jag ju kunna torka ut luften genom att fukten kondenserar på rörets insida. (Det kondenserade vattnet får man väl leda bort genom någon slags ventil.) Den kalla, torrare luften åker sedan in i panelen, värms upp och leds tillbaka in i källaren igen. I min värld har man då byggt sig en egen avfuktare som inte drar en massa dyrbar el.

Eller tänker jag fel?
 
Mikael_L
Hej.
Jag ska snart börja knåpa ihop luftsolfångaren till garaget, så jag passar på och lyfter denna gamla tråd i ämnet.
En långsmal 2-glas-kassett är inköpt (beggat jättebilligt fönster), ca 150x40 cm eller nåt sånt.
Placeringen på väggen bestämd, stående lite vinklad ut.

Men nu funderar jag på vad som är bästa hålplaceringen för luft in och ut i solfångaren. :O

Luft in i underkant och varm luft in i garaget i OK.
- Men detta sätter den varma luften direkt nära taket inne i garaget, vilket inte känns optimalt.

Luft in i OK och varm luft ut i UK.
- Men detta medför att konvektionskrafterna i den varma luften i solfångaren strävar att suga luft ur garaget och upp genom solfångaren. Fläkten får jobbigare, och om den stannar av någon orsak får jag kanske totalt oönskat resultat.

Luft både in och ut i UK, dela av fångaren i två lodräta kanaler som möts högst upp.
- Jag ser inga direkta nackdelar, men jag missar kanske nåt. Det bör väl inte vara någon större nackdel att luften fås att strömma längre väg i fångaren och därmed bli ännu varmare?
 
Klurat en del på det där och faktiskt byggt en miniluftsolfångare med aluminiumburkar som absorbator till redskapsskjulet...det blir dock självdrag med luft in i underkant och luft ut i ovankant. Ska lägga ut den här med bilder så snart jag har monterat den

Här får du en tredje variant...luft in på sidan, luft ut på andra sidan...men iochmed att du tänker köra med fläkt så får du antagligen så bra undertryck i din fångare att det blir rätt effekt oavsett var du sätter hålen, med undantag för strömavbrott dock.

Kan för övrigt tips om en solcellsladdare som Jula rear ut för 49kr..om du kan hitta något exemplar. Köpte en sån och kör en gammal datorfläkt på, funkar utmärkt och till en kostnad av under femtiolappen så kan man inte klaga:)
 
Undrar om man skulle ha ut något av att mata luft från en luftsolvärmare mot en luft värmepump? En kall å solig dag skulle ju luften ändå gå emot pumpen å värma lite?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.