J
Mikael_L skrev:
Hej.
Jag ska snart börja knåpa ihop luftsolfångaren till garaget, så jag passar på och lyfter denna gamla tråd i ämnet.
Skall du ta luft inne från garaget och värma menar du?

Mikael_L
Det skulle man kanske kunna, men det var inte så jag tänkte.
Jag tänkte uppvärmd utomhusluft. Då får man lite fräsch luft också.

Men att endast värma inomhusluften är kanske en sak att fundera över, kunde vara en ide de kallaste dagarna under tidig vinter och senvinter.

Idag har jag iaf varit och köpt en termostat till projektet.
http://www.kjell.com/?item=87048&path=239000000,242500000,252000000

Dottern (4år) har hjälpt mig att montera ihop och löda den. Hon fick sätta dit komponenterna och hjälpa till att applicera lödtennet på de passiva komponenterna (men jag höll i lödpennan), samt klippa benen. Duktig var hon och mäkta stolt efteråt. :)
Kul att starta och stanna en fläkt genom att sätta fingret på ett NTC-motstånd.

J
Mikael_L skrev:
Idag har jag iaf varit och köpt en termostat till projektet.
[länk]

Dottern (4år) har hjälpt mig att montera ihop och löda den. Hon fick sätta dit komponenterna och hjälpa till att applicera lödtennet på de passiva komponenterna (men jag höll i lödpennan), samt klippa benen. Duktig var hon och mäkta stolt efteråt. :)
Kul att starta och stanna en fläkt genom att sätta fingret på ett NTC-motstånd.
:S 4 år, min lilla tös är 14 och henne skulle jag då inte kunna be löda.

Har du solcell till fläkten? Bilbatteri i backup?

Har som jag ser det 3 problem kvar att lösa med min konstruktion.

1. Termostat som slår till och startar fläkt vid önskad temperatur. Måste man har en termostat som slår till vid för låg temperatur samt en so slår från vid för hög?

2. Hitta en bra lösning på hur man får inflödes samt utflödes ventiler att stängas när panelen inte ger något tillskott.

3. Lösning för att skydda panelen från överhettning extremt varma dagar samt då se till att den inte skickar in värme i lokalen.

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Jag kommer att börja driva fläkten med någon avlagd 12V batterieliminator. Jag räknar med att det är många års elräkning a' 50mA som eliminatorn kanske drar, innan jag betalt investeringen av en solcell.

Under sommaren kommer jag nog täcka över solfångaren med något. Kanske lite fasadpanel spikad på en ram och målad som fasaden för att det ska bli så diskret som möjligt.

J
Mikael_L skrev:
Jag kommer att börja driva fläkten med någon avlagd 12V batterieliminator. Jag räknar med att det är många års elräkning a' 50mA som eliminatorn kanske drar, innan jag betalt investeringen av en solcell.

Under sommaren kommer jag nog täcka över solfångaren med något. Kanske lite fasadpanel spikad på en ram och målad som fasaden för att det ska bli så diskret som möjligt.
Några bilder?

Mikael_L
Nä, har inte börjat bygga än ... :blushing:

Jag var i veckan till lokala strothandlaren och köpte en bit svartmålat alu-plåt, så det börjar närma sig. Allt material inskaffat. Köpt beggat fönster, termostat från Kjell, svart plåt. Har förhoppningsvis lite trämaterial och isolering som passar.
Men tyvärr står det väldigt lågt i prioriteringskön nu, då garaget håller +grader utan uppvärmning nu.

bestämde mig igår och idag sitter den uppmonterad på väggen. blev en kopia av burkfångaren men med kanaler i stället. valde intag uppe. kvar att montera 4 mm kanalplast och fläkt. plåten som täcker kanalerna är delad i en större o en mindre, samma gäller kanalplasten. detta för att kunna komma åt fläkten utan att skruva ner allt. märkte redan efter monteringen av plåten att den strömmade in värme i huset. nu till en fråga: har en solpanel som levererar 6w vid full effekt provade att koppla ihop den med datafläkten ikväll framför bilens extraljus men får inte fart på eländet. vad felas? 12 volt/6w. fläkten 1,5w

Redigerat:
J
Mikael_L skrev:
Nä, har inte börjat bygga än ... :blushing:

Jag var i veckan till lokala strothandlaren och köpte en bit svartmålat alu-plåt, så det börjar närma sig. Allt material inskaffat. Köpt beggat fönster, termostat från Kjell, svart plåt. Har förhoppningsvis lite trämaterial och isolering som passar.
Men tyvärr står det väldigt lågt i prioriteringskön nu, då garaget håller +grader utan uppvärmning nu.
Mmm då ligger vi lika i status nu. Känns som detta kommer få vänta till hösten då behovet uppstår igen.

Klarar trä av värmen som blir? Vad skall du isolera med och hur tjockt?

Jag kommer använda en Velco ventil som kallrasskydd.

http://www.liljengrens.se/site/se/pages/fresh-air-ventilators

daije skrev:
bestämde mig igår och idag sitter den uppmonterad på väggen. blev en kopia av burkfångaren men med kanaler i stället. valde intag uppe. kvar att montera 4 mm kanalplast och fläkt. plåten som täcker kanalerna är delad i en större o en mindre, samma gäller kanalplasten. detta för att kunna komma åt fläkten utan att skruva ner allt. märkte redan efter monteringen av plåten att den strömmade in värme i huset. nu till en fråga: har en solpanel som levererar 6w vid full effekt provade att koppla ihop den med datafläkten ikväll framför bilens extraljus men får inte fart på eländet. vad felas? 12 volt/6w. fläkten 1,5w

Inte något AC > DC fel?

Redigerat av moderator:
Mikael_L
John J skrev:
Jag kommer använda en Velco ventil som kallrasskydd.
Mmm, den termostatreglerar öppningen alltså ...
Vad kostar en sådan pryl då? (Jag funderar inte på garaget utan till inluften i huset.)

skall förtydliga lite. fläkten rör sig men riktigt sakta.

har funderingar på att montera ett litet mc-batteri under fångaren och använda som energikälla och använda solpanelen som laddare.

Mikael_L
daije skrev:
nu till en fråga: har en solpanel som levererar 6w vid full effekt provade att koppla ihop den med datafläkten ikväll framför bilens extraljus men får inte fart på eländet. vad felas? 12 volt/6w. fläkten 1,5w
Kanske inte extraljusen förmådde att ge tillräckligt med ljus och därmed effekt från fotocellen???
Har du ett mätinstrument kan du mäta spänningen.

nu e alla problem lösta. det visade sig att konstgjort ljus ej var tillräckligt. nu funkar det hur bra som helst. panelen är klar och funkar utmärkt. en dag som denna med +2 grader pumpade 59 gradig luft in i huset. det som återstår är lite dekorativ plåt runt kanterna samt finjustering av termostaten som reglerar fläkten som inte funkar fullt tillfredsställande ännu. grannarna har varit nyfikna vad man hållit på med men när dom sett resultatet vill dom också ha en. en skall tillverkas till sommarstugan är också redan bestämt.

kostnaderna har varit följande.
plyfa 180 kr
virke 300 kr
färg 130 kr
solcell 400 kr
fläkt 225 kr
termostat 230 kr
kanalplast samt tätlist 900 kr
plåt 400 kr
total kostnad: 2765 kr

Mikael_L
Vackert !!! :)

Hur stor fångare blev det?

fångaren e 1,20 x 2,40. funderade först på akrylatplast men den skivan gick på 2300:- vilket jag ansåg var överkurs. nu blev den konvex i formen men hade det blivit plan framsida skulle det suttit glas på den. har räknat lite på själva byggprocessen, tidsmässigt och kom fram till att den första tog ca 6 timmar totalt att bygga med tanke på att materialvalen funderades ut och planeringen av luftkanalerna. med detta i ryggen ligger nästa byggtid på ca 3,5 timmar. då man har alla mått klara och själva genomförandet effektiviseras. funderingar kring effektivare 12v fläkt finns men behövs ej i dagsläget. förbättringar kan nog alltid göras men jag har dragit gränsen vid 3000:- för att det inte skall skena iväg. sen blir det nog en miniversion till husvagnsförtältet till sensommaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.