Jag skulle vilja komma igång och snickra lite mer i garaget (det är nog ca 20-30m2). Använder för tillfället bara hand-verktyg utan elektricitet (kanske att detta kommer ändras i framtiden). Men har läst att det blir fint damm av det också. Jag skulle vilja sluta oroa mig för detta, och tänkte därför skaffa en luftrenare. Men när jag läser om det så förstår jag inte vad det är jag ska ha. Om jag söker på luftrenare, verkar resultaten vara inriktade enbart mot sovrum och hem. Men om jag istället söker på cirkulationsrenare, verkar resultaten vara inriktade dels mot större lokaler, och dels för bruk under en kort stund efter intensivt dammande.

Om jag köper en vanlig luftrenare som t.ex. den här, skulle filtret täppas igen för snabbt av sågdamm etc. då? Eller är det för svagt tryck i dom?
Får fram mycket annonser om luftrenare från ozoneair som verkar ha ett annat system, skulle det kunna vara något för detta?

Om jag köper en cirkulationsrenare som t.ex. Pullman Ermator, kan jag ha den igång i bakgrunden när jag jobbar där, eller blir det för mycket?

Vad är det egentligen för slags luftrenare/cirkulationsrenare jag behöver till snickeri i garaget så att jag kan sluta oroa mig för damm i luften?

Vi hyrde en pullman/ermator a600u när vi slipade betong i källaren. Funka jäkligt bra.
Finns 2 lägen på den. Det högsta låter en del.
2 filter. Ett förfilter H13 och ett hepafilter.
Dock så bör man koppla så utblåset hamnar utanför lokalen.

• Gilla
Bjurn25 och 1 till
  • Laddar…
Är du orolig för hälsoaspekterna med dammet?

För de riktigt små partiklarna renar en luftrenare med mekaniskt filter rätt bra. Tror dock att det främst är större partiklar i luften och då är nog en andningsmask bättre.

• Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Vi hyrde en pullman/ermator a600u när vi slipade betong i källaren. Funka jäkligt bra.
Finns 2 lägen på den. Det högsta låter en del.
2 filter. Ett förfilter H13 och ett hepafilter.
Dock så bör man koppla så utblåset hamnar utanför lokalen.
Det låter bra, men är det något som man skulle kunna ha igång där nästan hela tiden? Eller är den avsedd för användning under kortare, mer intensiva perioder?

Ulltand Ulltand skrev:
Är du orolig för hälsoaspekterna med dammet?

För de riktigt små partiklarna renar en luftrenare med mekaniskt filter rätt bra. Tror dock att det främst är större partiklar i luften och då är nog en andningsmask bättre.
Ja, det är hälsoaspekterna jag oroar mig för. Har andningsmask som jag ofta använder, men den blir väldigt obekväm efter en kort stund, och läste att dammet kan ligga kvar i luften ganska länge. Är det dom vanliga luftrenarna som har mekaniska filter?

PeterFalun PeterFalun skrev:
[länk]
Dom ser ju bra ut. Går det lika bra att ha dom stående på ett bord som att hänga i taket?

B Bjurn25 skrev:
Ja, det är hälsoaspekterna jag oroar mig för. Har andningsmask som jag ofta använder, men den blir väldigt obekväm efter en kort stund, och läste att dammet kan ligga kvar i luften ganska länge. Är det dom vanliga luftrenarna som har mekaniska filter?
Ja vanliga luftrenare med mekaniskt filter fungerar.

Spontant tror jag dock inte trädamm i dessa mängder är speciellt farligt för hälsan. Det är lite större partiklar som luftvägarna kan ta hand om.

• Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
PeterFalun
B Bjurn25 skrev:
Dom ser ju bra ut. Går det lika bra att ha dom stående på ett bord som att hänga i taket?
Jag tror det ska vara ok. Rikta insuget mot värsta dammkällan

• Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
B Bjurn25 skrev:
Det låter bra, men är det något som man skulle kunna ha igång där nästan hela tiden? Eller är den avsedd för användning under kortare, mer intensiva perioder?
Vi hade igång den så länge vi vistades i utrymmet.

• Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
Sök på ”matthias wandel air purifier” på youtube !

• Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
B Bjurn25 skrev:
Jag skulle vilja komma igång och snickra lite mer i garaget (det är nog ca 20-30m2). Använder för tillfället bara hand-verktyg utan elektricitet (kanske att detta kommer ändras i framtiden). Men har läst att det blir fint damm av det också. Jag skulle vilja sluta oroa mig för detta, och tänkte därför skaffa en luftrenare. Men när jag läser om det så förstår jag inte vad det är jag ska ha. Om jag söker på luftrenare, verkar resultaten vara inriktade enbart mot sovrum och hem. Men om jag istället söker på cirkulationsrenare, verkar resultaten vara inriktade dels mot större lokaler, och dels för bruk under en kort stund efter intensivt dammande.

Om jag köper en vanlig luftrenare som t.ex. den här, skulle filtret täppas igen för snabbt av sågdamm etc. då? Eller är det för svagt tryck i dom?
Får fram mycket annonser om luftrenare från ozoneair som verkar ha ett annat system, skulle det kunna vara något för detta?

Om jag köper en cirkulationsrenare som t.ex. Pullman Ermator, kan jag ha den igång i bakgrunden när jag jobbar där, eller blir det för mycket?

Vad är det egentligen för slags luftrenare/cirkulationsrenare jag behöver till snickeri i garaget så att jag kan sluta oroa mig för damm i luften?
Med rena handverktyg (dvs ingen fräs lr liknande) så behöver du inte fundera på dammet så länge det är en hobbyverksamhet du bedriver.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Precis som @Frustrator skriver behöver du ingen luftrenare så länge du bara jobbar med handverktyg.
Inte ens när du slipar med en slipkloss med fint korn sprids det särskilt mycket damm i luften — tyngdlagen är på din sida.

Den dag du börjar använda en cirkelsåg eller handöverfräs ändras kartan radikalt men då är bästa skyddet en grovdammsugare (med HEPA-filter) kopplad till maskinen och i andra hand en luftrenare. Och då duger inte någon variant för hemmiljö; lägstanivån bör en Jet luftrenare vara som säljs av bl a Swedendro om jag inte minns fel, upp till Pullman Ermator vars luftrenare fångar i princip allt.

Bästa lösningen är att fånga spånet/dammet där det alstras.
//Ronnie

• Gilla
NågotKunnig och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.