23 509 läst ·
93 svar
24k läst
93 svar
Luftrenare/filter
Precis min tanke, bara det att jag vill koppla ihop den där grejen med min lilla spånsug med 1000 m3/hphl skrev:
Jag vet inte i vilken ledd du störde dig mest på storleken hos din jet kopia, men en LPK 160B + FLF 160 blir ju 905x272x235 så den konstruktionen blir ju ganska lång..... Sen tillkommer väl lite för att skarva ihop dom + något för förfiltret och kanske en låda att kapsla in det i.
Om man kan leva med höjdskillnaden mellan en platt 160 och en cirkulär 160 fläkt (186 vs 344) så kan det vara intressant att veta att en CK 200B är lika stor i den dimensionen och då kan man få en fläkt på ca. 1000 m^3/h.
Om man kan leva med höjdskillnaden mellan en platt 160 och en cirkulär 160 fläkt (186 vs 344) så kan det vara intressant att veta att en CK 200B är lika stor i den dimensionen och då kan man få en fläkt på ca. 1000 m^3/h.
Det här skulle int kunna vara något?: Dust control
Jag erkänner att jag vet noll och intet om ämnet och de ser glöttigt små ut men om ni tror att de skulle kunna vara vettiga och priset blir bra är jag också intresserad av en eller två.
Om ni inte vill öppna länken så handlar det om en nätauktion med 10st Dust Control DC380.
Jag erkänner att jag vet noll och intet om ämnet och de ser glöttigt små ut men om ni tror att de skulle kunna vara vettiga och priset blir bra är jag också intresserad av en eller två.
Om ni inte vill öppna länken så handlar det om en nätauktion med 10st Dust Control DC380.
Redigerat:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Jag kan inte så mycket om fläktar och strömningsteknik men jag är rätt säker på att det inte räcker att titta på flödet utan också vilket "tryck" den klarar då tryckfallet över ett filter av denna kategori bromsar väldigt mycket. Sitter det verkligen en sådan fläkt ni pratar om i Charnwood'en och inte en radialfläkt?
Jag kan inte heller mycket om detta men annars verkar det ju intressant. Styckepriset skulle ju kunna bli riktigt bra.
Det verkar vara något fel i Ropas länk, här är en som fungerar till blocket:
http://www.blocket.se/landskrona/10st_LUFTRENARE_DUSTCONTROL_DC380_i_parti_26861119.htm?ca=23_3&w=2
och till själva auktionen:
http://www.retrade.se/aitem?aitem_id=203644
Det verkar vara något fel i Ropas länk, här är en som fungerar till blocket:
http://www.blocket.se/landskrona/10st_LUFTRENARE_DUSTCONTROL_DC380_i_parti_26861119.htm?ca=23_3&w=2
och till själva auktionen:
http://www.retrade.se/aitem?aitem_id=203644
Jag har som sagt en sån i garagetaket. Ett nytt HEPA-filter går på ca 1500-2000 kr inkl moms (har jag för mig) men räcker länge. Förfiltern komer jag inte ihåg vad de kostar men de var inte så farligt dyra.phl skrev:
/B
Lyfter tråden igen eftersom -genom DanielN's benägna bistånd (återigen, stort tack)- en ramirentinköpt luftrenare är på väg till mig.
I väntan på aggregatet kan nämnas att jag försökt kolla upp lite vad som gäller för de här enheterna ur perspektivet kommersiell snickeriverksamhet (vilket givetvis kan skilja sig från hobbybruk).
Jag har haft ett par diskussioner, även på plats i verkstaden, med skyddsombud från träfacket, men det gav inte så mycket på just den här punkten. De verkar inte ha koll på luftrening genom recirkulation, men var inte så värst entusiastiska.
Arbetsmiljöverket gav lite mer. Det finns ett par personer där som är väldigt duktiga på ventilation/processventilation. Om jag skulle våga mig på att sammanfatta deras synpunkter, någonting såhär:
* Det är inte förbjudet (bra att veta :S )
* Det är inte rekommenderat - som jag uppfattade det dock pga att de är så oerhört fokuserade på att ta partiklarna vid källan och sedan ventilera bort (utomhus).
* De har märkt att förfrågningarna ökar pga ökat energispar-/miljötänkande, dock från verksamheter som arbetar med gasemissioner. Jag var tydligen den första som hade hört av mig på ett bra tag för att fråga om trädamm. De tor att förfrågningarna kommer att öka betydligt framgent.
* Om man recirkulerar är det oerhört viktigt att filtren tar partiklar ner till ~0.5 mikron, och att de gör detta över tid, inte bara initialt. Vidare är det viktigt att enheten är rätt dimensionerad för att säkerställa riktigt luftflöde över filterlevnadsloppet samt att filterbyte sker punktligt eller allra helst genom indikering på enheten.
* Om ovanstående inte efterlevs kan ev de här enheterna vara skadliga. Jag omnämnde detta tidigare i tråden, det har harvats fram och tillbaka på diverse forum i många års tid, kontentan av det hela är att om enheten inte klarar de farliga partiklarna så bidrar dess luftflöde till att man andas in mer sådana partiklar än om man inte haft en recirkulerande luftrenare.
* Recirkulation ska betraktas som ett komplement till annan ventilation och ska aldrig användas i stället för t.ex processventilation (punktutsug).
... ungefär så.
I väntan på aggregatet kan nämnas att jag försökt kolla upp lite vad som gäller för de här enheterna ur perspektivet kommersiell snickeriverksamhet (vilket givetvis kan skilja sig från hobbybruk).
Jag har haft ett par diskussioner, även på plats i verkstaden, med skyddsombud från träfacket, men det gav inte så mycket på just den här punkten. De verkar inte ha koll på luftrening genom recirkulation, men var inte så värst entusiastiska.
Arbetsmiljöverket gav lite mer. Det finns ett par personer där som är väldigt duktiga på ventilation/processventilation. Om jag skulle våga mig på att sammanfatta deras synpunkter, någonting såhär:
* Det är inte förbjudet (bra att veta :S )
* Det är inte rekommenderat - som jag uppfattade det dock pga att de är så oerhört fokuserade på att ta partiklarna vid källan och sedan ventilera bort (utomhus).
* De har märkt att förfrågningarna ökar pga ökat energispar-/miljötänkande, dock från verksamheter som arbetar med gasemissioner. Jag var tydligen den första som hade hört av mig på ett bra tag för att fråga om trädamm. De tor att förfrågningarna kommer att öka betydligt framgent.
* Om man recirkulerar är det oerhört viktigt att filtren tar partiklar ner till ~0.5 mikron, och att de gör detta över tid, inte bara initialt. Vidare är det viktigt att enheten är rätt dimensionerad för att säkerställa riktigt luftflöde över filterlevnadsloppet samt att filterbyte sker punktligt eller allra helst genom indikering på enheten.
* Om ovanstående inte efterlevs kan ev de här enheterna vara skadliga. Jag omnämnde detta tidigare i tråden, det har harvats fram och tillbaka på diverse forum i många års tid, kontentan av det hela är att om enheten inte klarar de farliga partiklarna så bidrar dess luftflöde till att man andas in mer sådana partiklar än om man inte haft en recirkulerande luftrenare.
* Recirkulation ska betraktas som ett komplement till annan ventilation och ska aldrig användas i stället för t.ex processventilation (punktutsug).
... ungefär så.
Det där med recirkulation är väldigt tungrott. Det blir ofta väldigt dyrt på stora fläktar med att byta filter hela tiden för filterna sätts igen så fort
Det är det man ofta får höra för det finns nämligen inga bra föravskiljare
som renar tillräkligt bra menar dom. Så det blir värmeväxlare.
I min jakt på en bra fläkt eller bara fläkthjul till bills cyclon med samma prestanda som det fläkthjul som tagits fram av clear vue. Så har dom kommit i kontakt med bills ritning efter som jag har puchat dom om att den är så extremt bra. Så är det bara EN försäljare som har tagit sig tid och läst lite på hans extremt långa hemsida och sagt att den är för bra för att vara sann. Alla andra har skummat igenom och dom flesta redan stanat vid första sidan för där fanns en reklam bild av clear vues plast cyclon och det fick dom att sluta läsa för plast det är lika med statisk bomb.
Och jag har varit i kontakt med mig veteligen alla tillverkare av fläktar i sverige och alla försäljare av allehanda märken i sverige (för övrigt så var det ingen som hadde en fläkt med samma prestanda men nära mycket märkligt kan tyckas).
Henrik O skrev:
Väldigt sannt och det gäller ju inte bara luft renare utan alla vi som tror att det räcker med en spånsug så är vi friskrivna från farliga partiklar.
Mvh Pär H
Det är det man ofta får höra för det finns nämligen inga bra föravskiljare
som renar tillräkligt bra menar dom. Så det blir värmeväxlare.
I min jakt på en bra fläkt eller bara fläkthjul till bills cyclon med samma prestanda som det fläkthjul som tagits fram av clear vue. Så har dom kommit i kontakt med bills ritning efter som jag har puchat dom om att den är så extremt bra. Så är det bara EN försäljare som har tagit sig tid och läst lite på hans extremt långa hemsida och sagt att den är för bra för att vara sann. Alla andra har skummat igenom och dom flesta redan stanat vid första sidan för där fanns en reklam bild av clear vues plast cyclon och det fick dom att sluta läsa för plast det är lika med statisk bomb.
Och jag har varit i kontakt med mig veteligen alla tillverkare av fläktar i sverige och alla försäljare av allehanda märken i sverige (för övrigt så var det ingen som hadde en fläkt med samma prestanda men nära mycket märkligt kan tyckas).
Henrik O skrev:
Väldigt sannt och det gäller ju inte bara luft renare utan alla vi som tror att det räcker med en spånsug så är vi friskrivna från farliga partiklar.
Mvh Pär H
Redigerat:
En konkret fråga till Mats Bengtsson:
Vilken modell var det du köpte från:
http://www.classichandtools.com/acatalog/Dust-Filtration.html
Har du några nya synpunkter eller kommentarer nu när du haft den ett tag?
Jag har fram tills i helgen tänkt att det där med spånsug och luftrenare verkar väldigt trevligt men inte direkt livsnödvändigt. Jag har klarar mig ganska bra på dammsugaren. Men nu fick jag igång min långtidslånade rikt- och planhyvel - vilken aha upplevelse! Nu inser jag definitivt att detta är en livsnödvändighet. Själva kutterspånen är inte det stpra problemet, de kan jag nog hantera om jag fixar till en lämplig kåpa + minispånsug men j-vlar i det vad mycket fint damm det finns i hela garaget.
Av de du länkat till tror jag modell MC1200 är den jag skall sikta på (om det nu skall bli någon av dessa). Det är ju fortfarande inte jätteakut, förhoppningsvis skall man väl kunna köra utomhus eller med öppna garageportar ett par månader framöver men hittills har ju inte vädret varit det bästa.
Det är väl också läge att börja kolla Blocket och hyrfirmorna lite mer regelbundet framöver.
http://www.classichandtools.com/acatalog/Dust-Filtration.html
Jag har fram tills i helgen tänkt att det där med spånsug och luftrenare verkar väldigt trevligt men inte direkt livsnödvändigt. Jag har klarar mig ganska bra på dammsugaren. Men nu fick jag igång min långtidslånade rikt- och planhyvel - vilken aha upplevelse! Nu inser jag definitivt att detta är en livsnödvändighet. Själva kutterspånen är inte det stpra problemet, de kan jag nog hantera om jag fixar till en lämplig kåpa + minispånsug men j-vlar i det vad mycket fint damm det finns i hela garaget.
Av de du länkat till tror jag modell MC1200 är den jag skall sikta på (om det nu skall bli någon av dessa). Det är ju fortfarande inte jätteakut, förhoppningsvis skall man väl kunna köra utomhus eller med öppna garageportar ett par månader framöver men hittills har ju inte vädret varit det bästa.
Det är väl också läge att börja kolla Blocket och hyrfirmorna lite mer regelbundet framöver.
Jag köpte modell 780, och ja jag har kommentarer att göra. Jag har haft den i en månad. Jag är förvånat positiv. Att den rörde runt luften mycket mer än jag trodde var möjligt har jag redan berättat, det är inte inbillning, det är verkligen en synbart bestående effekt. Efter ett par dagar konstaterade jag att luften var "synbart" ren, det vill säga man ser inget damm mot solstrålar, och det var tidigare inte svårt att se. Så är det fortfarande.jac skrev:En konkret fråga till Mats Bengtsson:
[länk]
Vad som förvånade mig och som jag inte berättade var att jag upptäckte att på hyllor där det brukat ligga tjockt med damm, började jag se ställen där dammet var borta, så man såg hyllan i små hål i dammet. Detta var väldigt nära luftfiltret, och jag tänkte det kunde bero på saker jag gjort. Så under den tid jag haft filtret har jag aldrig stängt av det, och jag har inte dammsugit mer än golvet och arbetsbänken. Jag använder i princip bara väldigt väl dammuppsamlande maskiner (Festool), förutom Hammerhyveln. Så har det varit länge, men trots det låg det alltid fint damm på hyllorna. Det gör det nästan inte alls längre, drar jag med fingret på hyllorna (platt MDF) så kan jag antingen se att det finns en aning damm, eller inte se alls att det finns damm. Detta har jag kollat flera gånger efter jag satte in filtret, och sanningen var att det på hyllorna fanns damm, helt klart så att ett finger samlade in bra med damm. Det är borta. Allt synligt i luften är borta. Jag har alltid renat vid källan (dammsugare och spånsug), men filtret gör trots det en enorm skillnad.
Planen är fortfarande att sätta en utfläkt i garagets ena hörn, så att även luftbytet utökas, men rent känslomässigt ligger det rätt mycket på is, då jag började med detta med synbara bevis på att det fanns gott om damm i garaget, och att det påverkade mig, och jag är nu i stället där att alla tester visar det är hemskt mycket renare. Inte bara renare, det är rent, utom precis när jag jobbar.
--- Mats ---
Jag tackar för svar. Det låter ju bättre än jag hade hoppats på. Jag hade väl en förhoppning om att kunna slippa få mer av det där fina dammet men att det som redan ligger där dessutom skulle försvinna låter ju inte så illa. Nog för att man kan städa hyllorna ibland men det visar ju på att maskinen är effektiv.
Kanske läge att sätta en inne i huset också?
Kanske läge att sätta en inne i huset också?
Nja, ljudet från fläkten är högt nog för att hålla den kvar i garaget.jac skrev:Jag tackar för svar. Det låter ju bättre än jag hade hoppats på. Jag hade väl en förhoppning om att kunna slippa få mer av det där fina dammet men att det som redan ligger där dessutom skulle försvinna låter ju inte så illa. Nog för att man kan städa hyllorna ibland men det visar ju på att maskinen är effektiv.
Kanske läge att sätta en inne i huset också?![]()
Den förklaring jag kan tänka mig är att när man rör sig i garaget, och när luften nu cirkulerar mycket mer, så kommer en del av det damm som annars virvlar upp när man tar något eller gör något (vilket är ett skäl att det är ohälsomsamt att inte städa ofta) att virvla lite mer riktat, det vill säga längs filtrets tvingande luftströmmar. Detta gör att damm tenderar att flytta sig till vissa ställen, samt att det då och då fångas lite damm som annars virvlat upp och lagt sig på nytt, relativt homogent, i garaget.
Från början ville jag inte skriva om det, jag tänkte jag inbillade mig. Men även om risken finns att det är en slump känns det rätt påtagligt, och det går att tänka sig en förklaring. Eftersom filtret dessutom tar partiklar i snitt ner till 0.4 my eller så, är detta ett av de filter som bör vara positiva snarare än skapa en aggresiv miljö.
--- Mats ---