Hej

Hur dimensionerar man luftning till avlopp.
finns det någon tumregel? hört att det räcker med ett 30rör.
Jag kan nämligen inte dra upp stammen hela vägen upp till tak då det krockar med ventrör.

Vill absolut inte riskera att dimensionera för llite.

Ja, det där går givetvis att räkna på. Man brukar skissa upp systemet och så har man tabeller med normflöden och annat som man plitar ner. Det har med dimensionerande uteluftstemperatur (DUT), rörlängder, dimensioner och typ av enhet. För att slippa det där kan du säkert höra med en erfaren VVS-montör eller googla lite på DUT så kanske du hittar någon tabell. Det skiljer sig inte mycket åt mellan vanliga villor. I vår kåk har vi 75 mm men när jag räknade på det fick jag det till rekommendation på 100 mm. Klenare än så vete tusan om man vill ha.

Hej.

Tckar!
I stora fastgheter går 110 stammen upp hela vägen upp till tak där stammen kan vara mer en 15 meter med flera wc kopplade till samma stam. I mitt fall handlar det enbart om en villa och en WC. Kan det vara så att man behöver minst 100 där?

P
50 räcker om de verkligen inte går med större men 110 på sträckor med frysrisk.

Om det inte får plats ett 110rör så kanske det får plats två st 50rör, grena röret innan det blir trångt och sedan dra ihop dem igen efter.

75 får inte dras på kalla utrymmen.

Robinvvs skrev:
75 får inte dras på kalla utrymmen.
Men om det isoleras lite grann då?

Mitt rör ligger i isoleringen i "kattvinden".
Förresten så är en "klimatvind" inte särskilt kall.
I alla fall inte i sydsverige.

Jadu, kan inte svara på det. Vet bara att i Ama texterna står det tydligt, 75 får ej dras i kalla utrymmen, där skall det vara 110.

Men vafan, ibland går det ju inte kanske pga utrymme osv. Kan ju åtminstone försöka ha 110 så mycket som möjligt i alla fall.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.