E ElFeo2 skrev:
Bor i villa med kommunalt avlopp. Det går en avluftning upp på taket, tyvärr ganska nära balkongen. Det luktar avlopp från luftningen, kan man sätta en ventil på den eller några andra förslag?
Hej! Pröva med att sätt dit en vindsnurra, en typ av fläkt för ventilation, på luftningsrörets topp som kan driver bort den dåliga lukten. Den drivs av luft ingen el behövs.
1785958726469.jpeg

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E ElFeo2 skrev:
Bor i villa med kommunalt avlopp. Det går en avluftning upp på taket, tyvärr ganska nära balkongen. Det luktar avlopp från luftningen, kan man sätta en ventil på den eller några andra förslag?
Förläng röret så att det når upp över taknocken.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
G Getings skrev:
Förläng röret så att det når upp över taknocken.
Ett bra tips att förlänga röret. Kanske också sätta dit en vindfläkt på rörets topp.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ok. Vi har 3-kammarbrunn (om det har någon betydelse?)
Jag kan absolut dra in den på vinden. Skönt att slippa dra den genom taket isf.
då ska avluftningen upp genom taket! Ofta fallerar vakkumventilen, och då blir det inte snyggt på vinden!

G Goodbyte skrev:
med backventil så kommer ingen luft ut, den kan bara suga in luft (så att inte vattenlåsen töms när man spolar i toaletten).

Jag har min backventil i badrummet, ingen odör (bättre att ha den på vinden om du kan det, jag har inte den möjligheten).
Varning för avluftning på vinden. Vanligt tex på 70 talshus. Känner till ett fall där avlopps spolning gick fel o vatten sprutade ut på vinden o ställde till en större fuktskada m omfattande renovering.
Hade själv en avluftning på stäng kattvind. Viss lukt ibland trots ngn sorts pappfilter.
Vid renovering drog vi upp en grov slang som ligger öppen på taket, snö smälter, behövs inte någon "hatt"

M MickeMörkö skrev:
Sätt på en avluftare. Sätt den invändigt på vinden.
Man ska aldrig sätta avloppsvaccumventil på vinden, det händer att de fryser fast i öppet läge och då kommer det in en massa fukt på vinden och det blir mögelpåväxt.

E ElFeo2 skrev:
jag har varit med om liknande problem, men då låg luftintag och avluftning för nära varandra så att vid vissa vindriktningar uppstod obehag i huset. Lösning var förhållandevis enkel. Avluftningsröret förlängdes med ca 1,5 m och helt plötsligt försvann problemet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vissa kommuner kräver att avloppssystemet skall ha minst en öppen avluftning genom yttertaket, t.ex. Trelleborgs Kommun.

Claes Sörmland
S segla skrev:
Vissa kommuner kräver att avloppssystemet skall ha minst en öppen avluftning genom yttertaket, t.ex. Trelleborgs Kommun.
Det är nog ett missförstånd eller en rekommendation för det finns inget sådant krav i kommunens ABVA:
https://www.trelleborg.se/app/uploa...n-allmanna-vatten-och-avloppsanlaggningen.pdf

Sen kan ju kommunen ställa ett sådant krav via PBL vid nybygge som kräver bygglov, startbesked och slutbesked eller nyinstallation av avlopp i byggnad som kräver anmälan, startbesked och slutbesked. Men så fort slutbeskedet har givits så kan ju fastighetsägaren ändra på avloppsanläggningen så att sådan öppen avluft genom yttertaket tas bort. Det är alltså i grunden fastighetsägarens beslut och inget kommunens medarbetare kan kräva.

E ElFeo2 skrev:
Ser ut som gjutjärnet är uppsläppt och tätat på riskabelt sätt. Behövs en plåtslagare som gör en ordentlig genomföring

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.