Hej!

Har ärvt en ca 60cm tjock yttervägg i obränt lertegel, som farmor och hennes nya man täckte med diverse nymodigheter på 70-talet. Har nu skrapat av plastfärg (med stekspade), hyvlat ner ett lager spackel, och gröpt ur några hårda lagningar med KC eller c-puts. Ytan är inte särskilt snygg eller homogen, och frågan är om jag kan lägga luftkalkbruk på den (vilket det bör vara längst in direkt på teglet. Det är inte enkelt att se vad som är vad. Tror ni det håller fast med tunna, välvattnade putsskikt? Lerputs är ett annat alternativ (iallafall för "grundning", det lägger jag på en hjärtväggen där ytan består av de obrända tegelstenarna.

Bifogar några bilder (på ytterväggen vs. den sista på hjärtväggen).

• Yttervägg i obränt lertegel med ojämn yta och synliga lagningar, två rör längs med väggen. Fönsterkarmar syns delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn yttervägg med skrapade lager av plastfärg och spackel synligt. Partier förefaller ha urskurna delar av tidigare lagningar.
    Skapa konto
  • Närbild på en ojämn yttervägg i obränt lertegel, synliga lager av skrapad färg och spackel, med urgröpta lagningar i murbruk.
    Skapa konto
  • Grov tegelvägg delvis avtäckt till vänster, plastskydd höger, visar renovering av gammal yttervägg i lertegel.
    Skapa konto
K Kapten Krita skrev:
Hej!

Har ärvt en ca 60cm tjock yttervägg i obränt lertegel, som farmor och hennes nya man täckte med diverse nymodigheter på 70-talet. Har nu skrapat av plastfärg (med stekspade), hyvlat ner ett lager spackel, och gröpt ur några hårda lagningar med KC eller c-puts. Ytan är inte särskilt snygg eller homogen, och frågan är om jag kan lägga luftkalkbruk på den (vilket det bör vara längst in direkt på teglet. Det är inte enkelt att se vad som är vad. Tror ni det håller fast med tunna, välvattnade putsskikt? Lerputs är ett annat alternativ (iallafall för "grundning", det lägger jag på en hjärtväggen där ytan består av de obrända tegelstenarna.

Bifogar några bilder (på ytterväggen vs. den sista på hjärtväggen).
Kort uppdatering: har frilagt ett större stycke i ytterväggen en bra bit in (ca 4cm från tidigare ytskikt) och hittar inte teglet ännu. Däremot en helt homogen blandning med mycket sand och grus, med vad som verkar vara armering av iblandad vass. Möjligen sitter stenarna innanför det, men jag vill ogärna gå djupare. Kan det vara en väldigt grov kalkputs som sitter tjockt - jag vet att det är/var vanligt att armera med vass i det? Men det kan väl inte gärna vara hela väggen - teglet måste väl vara bärande och finnas någonstans där inne?

Jag är inne på att knacka ner ytterligare så att jag kommer in till den homogena ytan över hela väggen, sedan testa på en liten yta om kalkbruket fäster/håller.

Bifogar bild på den homogena ytan med vassinblandning.

• Homogen blandning av sand och grus med inblandad vass syns i en frilagd vägg, utan tecken på tegelstenar.
    Skapa konto
Svarar mig själv i en ständig stream of thought. Har bestämt mig för att knacka ner allt in till den homogena ytan, som jag tror är en gammal vassinblandad lerputs. På den kan jag köra först lagning med lerputs där det behövs, sedan bygga Luftkalkbruk i lämpliga lager.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.